Gå til innhold
Arkivverket

[#45486] Hvor ble det av Anne Marie Larsdatter, født 1860 i Hole


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har tidligere 'etterlyst' tre av bestefar Karl Larsens søsken, jfr. nr. 31747. Jeg har funnet ut endel om to av dem, Ole og Johan, men deres halvsøster, Anne Marie, blir borte for meg etter konfirmasjonen i 1874.Her er det jeg vet: hun blir født 19.09.1860 og døpt 13.01.1861 i Hole, 'uægte', datter av ungkar Lars Svensen Fjulsrud og pigen Othilie Antonette Bure (Burud, Tyristrand). Lars giftet seg med Grete Martinsdatter, og Anne Marie bor hos dem på Skovengen i 1865-tellingen (hun er oppført som deres datter), og på Udvigen da hun ble konfirmert.Så vidt jeg kan skjønne, er moren hennes datter av Nils Olsen Torrisen (Tørrisen?) og Maren Dorthea Johannesdatter, født i Drammen (Stømsø?) i 1838 og døpt 15. juli 1840. Dette har jeg funnet på FS. De har trolig flyttet til Hole, for i 1865 finner jeg enken Maren Johannesd. (60 år, født Sansogn (Sande?) og sindssvag), sammen med bl.a. Otilie Nilsdatter, hennes datter, 'arbejderske', 27 år og født i Drammen. De bor på Tyristrand, gården/plassen Hullit, som vel er et underbruk av Bure (Burud), og sånn sett stemmer dette ganske bra, både aldersmessig og geografisk.Som nevnt tidligere, finner jeg ikke Anne Marie igjen etter konfirmasjonen (ingen 1875-telling for Buskerud). Jeg har leita i aktuelle skannede kirkebøker, men ikke alle foreligger, i tillegg kan hun ha flyttet, men jeg finner ingen 'passende' i 1900-tellingen, heller. Moren 'forsvinner' også, så hvis noen kan hjelpe meg med opplysninger, blir jeg VELDIG glad!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hadde vært kjempeflott om du fant ut noe, Gunn - jeg finner som nevnt INGENTING om verken Anne Marie eller moren etter 1874.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har ikke greid å finne henne jeg heller til nå. Lurer på om hun kan ha emigrert? Eller hun kan være død tidlig? Håper du kan få hjelp fra lokale slektsforskere i området Hole. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant Anne Maries konfirmasjon her i kirkeboka, men det har du vel fra før? LenkeMulig det finnes utflytterlister i kirkebker fra denne tiden?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, Gunn. Var nok ikke konfirmasjonen til 'min' Anne Marie (1867), riktig år er 1874, men den kirkeboka ligger ikke ute ennå. Jeg fikk opplysningen av en lokal slektsforsker. Jeg har kikka på utflyttede, døde, viede m.m., men hittil uten resultat - kan jo henge sammen med at ikke alle kirkebøkene er lagt ut - har også sett på 'emigrantlister'. Skulle vært moro å finne ut hvor hun ble av....Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg ser jo nå at det var feil Anne marie Larsdatter på den konfirmasjonen jeg fant. Ikke så lett det der. Kan det finnes skifter etter far til Anne Marie mon tro?Håper du finner ut av mysteriet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Faren hennes, Lars Svendsen, døde i Hole 14. februar 1878, har jeg fått opplyst. Kirkebøkene for det tidsrommet er ikke lagt ut, og jeg har derfor ikke funnet noe mer, verken om dødsfallet eller evt. skifte etter ham. Så håpet må være at noen har tilgang til dette, eller på annen måte vet noe om Anne Marie/hennes familie på morssiden.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Tar opp igjen denne i håp om mer hell nå...Jeg har funnet ut en del om morsfamilien til Anne Marie: mormoren, legdslem Maren Dorthea Johannesd., døde på Buhre-eie 28. januar 1867, 60 år. Moren hennes, Ottilia Antonette (staves på flere måter) Nilsdatter, fikk iallefall to barn til utenfor ekteskap: Berte Emilie døpt 28. juli 1867 med ungkar Johan Olsen fra Korsbøen på Snarum, og Martin i 1872 (døpt 2. febr. 1873) med Andreas Pettersen Braaten. Ottilia bor på Berggaarden da Berte Emilie blir konfirmert i 1881, mens adressen er Amerika da Martin Andreassen på Libakke (Nakkerud) konfirmeres i 1887.Jeg fant utflyttingen hennes, men det ser ut som om hun reiste alene: LenkeDatteren Anne Marie, halvsøsteren til min bestefar, vokser opp hos faren og 'stefamilien'. Han dør i 1878, og jeg har ennå ikke funnet noe spor etter henne utover den før nevnte konfirmasjonen. Får de nye opplysningene om morsfamilien hennes det til å ringe noen bjeller?vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.