Gå til innhold
Arkivverket

[#45496] Tyding av kirkebok Surnadal


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg trenger hjelp til å tyde hva som står ved konfirmasjon av pike nr.25. Maret Thoresd.Lenke Det står noe etter navnet hennes og jeg greier heller ikke å tyde bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk!I bygdebøkene for Rindal er hun f.1842 , Furuhaugen under Moen, men foreldrene hennes var ikke nevnt. Hun var gift med Erik Larsson Aune f.1842, ytre AunetDa er hun nok rett person og jeg kan gå videre med foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Opplysninger om foreldrene finnes på side 164 i Heimar i Surnadal, bind I av H. Hyldbakk:'Tore Ingebrigtson Moen frå Karengjerdet bygsla seg plassrom her av Nygarden kring 1830. Tore var f. 1800 og gift 1829 med Gurå Alvsd. Mauset frå Mausetgjeilen, f.1801. Dei hadde tri born.'Maret, født 1842, var Tores 2. barn i hans 2. ekteskap i med Maret Larsd. Fiske, f. 1801. 'Om henne er det sagt at ho skulle vera frå Sunndalen.'Tores foreldre finnes i samme bok, side 163 (Gjerdet): 'Ingebrigt Larsson Skjermo fekk bygsel på plassen 3. juni 1817. Ingebrigt var f. 1782 i Skjermoøya og var gift 1808 med Anne Tored. Holten, f. 1778. Foreldra hennar var Tore Jonson Mauset eller Klævan og kona Ane Einarsd. frå Stoen på Holten.' Deres eldste barn var Tore.Da kan jeg like godt ta med Ingebrigts foreldre fra samme bok, side 118: 'Lars Ingebrigtson Moen bygsla plassen og busette seg her kring 1770. Lars var født 1746 og var truleg frå Austistua i Moen. I 1767 var han gift med Maret Gjertsd. Tørset frå Rindalen, f. 1739. Dei hadde fem born.' Ingebrigt var deres yngste barn.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Plassen Lars Ingebrigson bygsla var Skjermoøya.Anne Einarsd. Holtens foreldre er også omtalt i samme bok:'Einar Hansson Bergem busette seg på Stoen kring 1755. Einar var komen frå plassen Linsletta på Bergheim, og dei to eldste borna hans kom til verda der. Einar var født 1728 og gift 1750 med Anne Olsd. Melling, Småjoran. Dei hadde tri born: 1. Anders, f. 1751(tar ikke med oppl. om ham) 2. Hans, døde som barn 3. Anne, f. 1755, gift 1778 med Tore Jonson Klævan. Anne døde på barselseng same året som ho var gift. Men dotra Anne, som var f. 1778, vart gift 1808 med Ingebrigt Larsson Skjermo på Karengjerdet i Moen. Einar Hansson døde 1774.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Tusen takk, Aud!Jeg hadde funnet ut at foreldrene var Tore Ingebrigtson og Maret Larsdtr. men ikke noe om deres foreldre igjen, enda jeg har søkt mange steder. Så det var virkelig bra!Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nå har jeg tatt fram bind II av Heimar i Surnadal og har slått opp på side 278, Linsletta under Bergem: 'Hans Nilsson var plassmann på Linsletta så tidleg som i Matrikkelen av 1723. Han var f. ikring 1685 og var truleg komen frå plassen Småjoran under garden Melling. Kona hans heitte Ragnhild, og borna deira var: 1. Einar, f. 1727, g.m. Anne Olsd. Melling. Dei busette seg på pl. Stoen under Holten og har mange etterkomarar. 2. Anne, f. 1731, død ugift 1802 3. Fredrik, f. 1735. Han vart utkommandert til Holstein og død der den 18.10.1753.'mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.