Gå til innhold
Arkivverket

[#45497] Ole Olsen og Kari Nielsdtr. Lysne i Lærum


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opplysninger om dette paret. Av det som finnes på scannede k.bøker har jeg funnet disse tre barna: Niels Olsen, f. ca. 1840 = konf. 29.07.1855, - Anders f. 27.01.1942 = konf.11.08.1858 og Kirsti f. 12.03.1845 = konf. 6.08.1860. Tror det er Niels som i 1865 bor på Lysne m. kona Marithe Amundsdtr. og hennes uekte barn. Kirsti kan være tj.pike og ugift. Anders flytter til Sverige der han ble gift og har etterkommere. Av hans etterk. bor et tippoldebarn i Norge, og lurer på om hun har slekt i Lærum, og hvem som var hennes forfedre? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J Ellingsen

I Lærdal bygdebok band II står det ein del om denne familien. Ola Olsen f. 1808 var skreddar og spelemann. Han vart gift i 1837 med Kari Nilsd. Tangen (1817-1899) frå Hafslo. Dei hadde borna a) Ola f. 1837, til USA i 1866. b) Nils (1839-1920), gift og busett i Borgund i Lærdal. c) Anders f. 1842, til Sverige i 1873. d) Kirsti f. 1844 Lærdal. e) Ola f. 1848, død ung. f) Brita f. 1850 - til Oslo. g) Kari f. 1855, til USA i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Olav. Tusen takk for opplysningen. Jeg har sett på f.tell. 1900, og fant der husm.plass på Skolehushaugen Ole Knudsen Lysne, f.1841 m. kona Kirsti Olsdtr., f. 1845, og sønnen Ole Knutsen jr. f. 1879 som var skredder. Er dette kanskje Kirsti, dtr. av Ole og Kari? Står det mer om denne fam. i Lærdal Bygdebok, for så kan jeg få lånt den via bibliotek? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J Ellingsen

I fylgje bygdeboka hadde Kirsti ('Spelemann-Kirsti') 2 born før ho vart gift: a) Anders Andersson fødd 1870, til USA. b) Kari Tomasdtr. (1875-1952), gift og busett på Skulehushaugen, 2 born, Ola og Johannes. Kirsti vart gift i 1892 med enkjemann Ola Knutsen. Du kan finna meir i Lærdal bygdebok band II. Helsing Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Tusen takk til deg Olav. Da skal jeg låne bygdeboka, så kan Anders sin etterkommer få se selv. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.