Gå til innhold
Arkivverket

[#45501] Anna Gurine Andersen, Hamar f. 14.el.19.12.1889. Døde i USA. Konfirmasjonsminne.


Gjest Rolf Erik Larsen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Larsen,

Under besøk i USA for anslagsvis 20-25 år siden, kom broren til en nabo av meg i prat med en norskættet person som hadde tatt vare på et konfirmasjonsminne i glass og ramme 28x38 cm etter en norskamerikansk dame. På minneblanketten som er utstedt i Hamar, er foruten noen religiøse illustrasjoner, øverst angitt: Konfirmations-minde, og nederst angitt med små skrift: Published and Printed by Luth. Pub. House, Decorah, Iowa. Copyrighted 1889. Med håndskrift er påført:”Anna Gurine Andersen. Født den 14de (utydelig 19de ?) December 1889. Konfirmeret den 12te Juni 1904 i Hamar N.E.L. Menighed ved M. Langeland.”Damen/konfirmanten var på nevnte besøkstidspunkt død og hadde nok ingen etterkommere i Amerika. Vedkommende syntes derfor at beviset burde leveres til noen slekninger i Norge. Min nabos bror tok derfor på anmodning med seg konfirmasjonsminnet tilbake til Norge, men fant den gang ingen å kunne levere det til.Det slo meg at man i dette debattforumet kanskje kunne løse saken. Spørsmålet her blir således om noen kan ha opplysninger om konfirmanten og eventuelle slekninger, slik at overlevering av konfirmasjonsminnet etter alle disse årene blir mulig. Hvis saken heller ikke blir løst her, kanskje det kan være et museum i Hamar som er interessert i å overta det?Mvh. Rolf Erik Larsen, Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Er denne egentlig utstedt i Hamar, Norge? Blanketten er trykt i Iowa, og jeg vil tro den kan være utstedt av en norsk menighet i USA. 'N.E.L. Menighed' etter Hamar står kanskje for 'norske evangelisk-lutherske'? Mange norske menigheter 'over there' fikk navn etter norske steder, ofte områder hvor mange i menigheten hadde sitt opphav.Et søk på Google viser at det fins en 'Hamar Lutheran Church' i Rothsay, Minnesota. Ved folketellinga i 1900 nevnes i Rothsay Village, Wilkin Co, Minnesota følgende familie:Anderson, Engebret, f. nov. 1854 i Norge, gift i 24 år, innvandret 1863, er statsborger, yrke drayman.Ingeborg A., hans hustru, f. mars 1853 i Norge, gift i 24 år, har hatt 9 barn (5 i live), innvandret 1876.Karen, datter, f. feb. 1881 i Minnesota.Gina E., datter, f. nov. 1885 i Minnesota, skoleelev.ANNE G., datter, f. DES. 1889 i Minnesota, skoleelev.Ida J., datter, f. juni 1892 i Minnesota, skoleelev.Emil, sønn, f. juli 1894 i Minnesota.Kagerud (?), Peter, losjerende, f. sep. 1871 i Norge, innvandret 1891, yrke: dealer?? in confectionary??.Kilde: US Census 1900, Minnesota, Wilkin, Rothsay, District 292, sheet 3a. Gjengitt på ancestry.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tror nok dette er riktig Arne.Hennes fars nekrolog stod på trykk iGazette-Telegram Breckenridge, MN på side 10den 29. juli 1927. Han er født 9. nov. 1854.Hans navn var: Embert G. Andersonhttp://www.rootsweb.com/~mnwilkin/o-anande.htm Innholdet i nekrologen kan skaffes her:Wilkin County Historical Society704 Nebraska AvenueBreckenridge, MN 56520USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

1870 United States Federal Census: Minnesota: Douglas county, Alexandria township:Avslører denne familien:Anderson Gilbert 47 f. i NorgeCaroline 45 f. i NorgeEmbert 16 f. i NorgeAnna 14 f. i NorgeAndrew 12 f. i NorgeHanna 8 f. i NorgeMarna 6 f. i WisconsinJennie 3 f. i MinnesotaSarah 2 f. i MinnesotaCaroline 11 mnd f. i Minnesota Og vips så har vi funnet at konfirmantens far ble født her: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219284867&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHan får blant annet en søster i 1862 - som døpes i Norderhov Lenke - og en bror Anders i 1857, Lenke da sies det at foreldrene er fra husmannsfolk fra Klækkeneie. Foreldrene vies i Norderhov lille julaften i 1851:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tidsskriftet 'Vossingen' i 1923 sier under 'Prester af Vosseslekt i Amerika':Magne M. Langeland, hvis forældre var født i Evanger ble prest i 1878 men kaldt ved Cristo Iowa, senereved Rothsay Minnesota. Var Minnesotas distriktssekretær og forfatter af en religiøs afhandling. Han døde 1922. LenkeSier: Hamar Congregation, that was established at Rothsay in 1874 by Pastor T. Rosholdt of the Norwegian Synod, was the first Norwegian congregation in the county.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

Jeg må si at denne saken tok en uventet retning, da det her blir fastslått at konfirmasjonen ikke fant sted i Hamar, men i en kirke i USA, der Hamar inngår i kirkenavnet.Til Arne Langås og Jon Torp må jeg få si mange takk for hjelpen/innsatsen,- glimrende, imponerende og spennende. Mange takk!Til Jon Torp må jeg få rette et spørsmål om linken i nr. 6, der det kommer opp opplysninger om Engebret Guldbrandsen med familie. Er det her noe jeg ikke forstår, eller er det en feiltasting/forveksling med Embert Andersen, faren til konfirmanten?Så en digresjon til slutt: I linken i nr.8 ”Early Norwegian Settlements in Minnesota” under ”Filmore County, Minnesota”: finner jeg Christian Christophersen. Dette er nok broren til min oldefar på morsiden, fra Klammerbakken i Løten, f. 27.10.1860. Han ble gift med Sara Sand født i USA av foreldre fra Sigdal. Christian og Sara bodde i Elbow Lake og hadde barna Clarence, Ole Herman og Agnes. Clarence har jeg ikke hatt kontakt med og jeg kjenner lite til ham. Ole (Herman) Kristofferson f.22.6.1904 var bl.a. ”Associate professor of geologi at Central Michigan University”. Han døde plutselig etter et illebefinnende da han gikk om bord i et fly fra Tri-City Airport 23.12.1973. Sammen med sin Eva besøkte han Norge i 1971. Agnes f.15.12.1899 d.4.5.1989 var gift med engelskmannen Raymond C. Powell d. 20.3.1950 og bodde fra tidlig i 1930-årene i Fargo ND, der hun bl.a. jobbet som sekretær ved North Dakota Agricultural College. Ole Herman, og antagelig Clarence, var begge barnløse, mens Agnes mistet sin eneste sønn Richard i meget ung alder. Derved er det antagelig ingen etterslekt etter Christian Christophersen. Under sitt besøk her i Norge i 1960 og 1966 fortalte Agnes på gebrokken Sigdalsdialekt om bl.a. noen hendelser med indianere som de hadde som naboer ikke langt unna, og om Ole Herman som unggutt kom heseblesende inn og fortalte at Clarence ”skaut en squirrel på dasshusroaden”. Til kaffen ville hun gjerne ha en kjerringklump (sukkerbit).I tiknytning til foranstående skulle jeg gjerne hatt opplysninger om dødsdatoen til Christian Christophersen, om kona Sara Sand’s fødsels-og dødsdatoer og om hvem som var hennes foreldre. Likeså fødsels- og dødsdatoer til Clarence Kristofferson og om han har noen etterkommere, samt om fødsels- og dødsdato for Richard Powell. Hvis det for noen skulle være mulig å tre støttende til med noen av disse opplysningene, ville jeg være svært takknemmelig, da jeg selv ikke har kjennskap til databasene i USA.Mvh. Rolf Erik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.