Gå til innhold
Arkivverket

[#45504] Hvem var Saamund Bertovsson (f. ca. 1676) - Kviteseid/Vrådal


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg startet nettopp en ny tråd med ovennevnte tittel, men et eller annet merkelig skjedde. Tråden er synlig i korga mi - men ikke i Brukarforum! Jeg har derfor kopiert innholdet over i denne tråden:45503: Hvem var Saamund Bertovson (f. ca. 1676) - Kviteseid/Vrådal Stikkord: Kviteseid Vrådal -------------------------------------------------------------------------------- Oddbjørn Johannessen, Kristiansand, 7.1.2007 18:12 (1) Jeg leter etter foreldre/opphav til en av mine aner i Kviteseid/Vrådal. Det gjelder Saamund Bertovson (ant. f. ca. 1676), gift med Gunvor Huskuldsdotter Roholt (f. ca. 1685). Gunvor var jf. gardssoga for Kviteseid datter til Huskuld Leivson Roholt eller Øy og Sigrid Jensdtr. Lønnegrav. Samme kilde oppgir at Saamund Bertovson og Gunvor Huskuldsdotter eide Lønnegrav i perioden 1707-1722. Min linje fra sistnevnte par går via dattera Kari Saamundsdotter (1713-1798) og ektemannen Olav Aslakson Hurrung (1713-1765).La meg gjøre oppmerksom på at jeg har alle årstall fra sekundærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er noen unøyaktigheter i mitt forrige innlegg mht. til gårdstilhørigheten for noen av personene: Derfor dette lille utklippet fra gardssoga for Kviteseid (Lønnegrav nr. 16):'Eigarar og brukarar. Tarran heiter bonden i 1593-94 -- truleg kvinne. Så fylgjer Tarjei 1609-20. Han er «skysskaffer». Det er visst den same som me treffer på framover til 1664. Då er han 70 år og har sonen Jørgen 18 år. Ved folketeljingi det året er nemnt tenestgut Bjørgulv 20 år og husm. Nils 50 år med son Olav 14 år. No kjem Nils og Bjørgulv inn som eigarar. Nils er førd som odelsbonde og eigar i 1658. Dette er truleg Nils Hansson Øy, bror til Jørund, Nils var gift med Åshild Tarjeisdtr. Bjørgulv eig heile Lønnegrav 1679-80, og Jørgen Øy skattar som odelsbonde av 2 ¼ tn. i 1682‑88. Bror åt Jørgen, Jens g.m. Kari Halvorsdtr. hadde dotteri Sigrid g.m. Huskuld Leivson, (skriven for Øy). Gunvor Huskuldsdtr. g.m. Såmund Bertovson eig Lønnegrav (1707-22). Dotteri Kristi er g.m. Ådne Gunnarsson Tveiten -- og no er ætti grei på Lønnegrav fram til notidi. (Sjå ættesoga.) Ein merknad frå 1672: «Denne Gaard hafuer tilforn ickun schattet som en Halfgaard for 2 td., men skal efter den heele Almuen Bekiendelse være 2 ¼ td., hvilken Forviellelse mest er kommen, at dette Goedtz haffuer lenge heer staaet arfuingerne imellom uchifftet.» ‑ I 1722, 14.11., er det skifte etter Såmund Bertofson. Brt. 762 rd. Net. 299 rd. jord i Lønnegrav 2 ¼ tn. 450 rd. Enka Gunvor Huschuldsdtr. er det skifte etter 16.11.1744, g. att med Nils Aslakson, (dotter Liv 21 år) Net. 24 rd. Jord i L. 1 tn. 2 1/6 sett = 236 rd. Gunvor odel til Lønnegrav'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et mulig spor her kan kanskje det svært sjeldne navnet Bertov være. Det ser ikke ut til å forekomme ellers i Kviteseid. Er det noen som kjenner til andre forekomster av navnet på 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er en slektsside der to brødre Bertovson fra Galteland på Evje - Aust-Agder nevnes: Peder Bertovson (ca. 1609-1684) og Tellef Bertovson (død 1689). Det kan jo tenkes at Saamund Bertovson kom fra Setesdals-traktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bertov KAN muligens være en form av navnet Bergtor.Et interessant persongalleri her - fra Evje, riktignok noen generasjoner tidligere (der både Bertor og Somund forekommer):'Bergtor Amundsson. Bertor Amondsønn, lennsmand (i Evje sogn?) kunngjorde 28/10-1540, som nr. 1 av 2 svorne lagrettemenn i Råbyggelaget, salg av Åmland i Evje (DN V nr. 1103, Evje). bertor amvndssøn solgte i 1550 Bjorå og Vånne [i Evje sogn] til Torgeir og Sveinung Somundsønner, da det var deres rette odel (DN XXI nr. 945, uten sted). Bartor Omundsson kunngjorde 6/11-1557, som nr. 5 av 6 svorne lagrettemenn i Råbyggelaget, salg av Moseid i Hornnes bygd og Evje tingsted (DN XI nr. 697, Birkeland i Hornnes)'.Kilde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mary Farrell

There's a burial record in Seljord on 28 Apr 1700 for a Berthor Sørenson who was 89 years old.The Seljord church books also have Ole Berthovson dying Verpe dying in 1738 at 87. he had married in 1690 to Guro Folkvardsdtr Grave.There's a burial in 1690 for a 24 year old Angrim Berthorson.Ingeborg Berthorsdr married Andres O. Tveiten in 1698.Aanund Berthorson Verpe married Sigrid Eivindsdtr in 1706.Could these be the siblings and father of Saamund Berthovson?Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.