Gå til innhold
Arkivverket

[#45505] Odalsbønder med adelsaner?


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Det er jo ikke viderepopulert å presentere noe man har funnet i udokumenterte anetavler på nettet. Men jeg synes allikevel dette ser spennede ut, og det ser også ut til at det hovedlinken her er dokumentert.Jeg fant den ved en tilfeldighet her http://home.online.no/~ing.m/i1485.htm#i21 på 'Inger H. Martinsen og Bjørn Martinsen`s slektssider'.Major Holger von Rummelhoff bodde i Odalen på midten av 1700-tallet.En av hans barn var Petronelle Agnete Rummelhoff, f. 9 Apr 1757 på Krakerud i Sør-Odal.8 Jun 1775 fikk hun et barn utenforekteskap med en Lars Bergersen Fulu. Barnet het Marte Larsdatter, og ble 31 Okt 1805 gift med Kristoffer Persen Ullerengen (f. 1780). Jeg har ingen oversikt over deres etterkommere, men det finnes en del på ovennevnte slektsside.Petronelle Rummelhoff giftet seg så i 1781 med Abraham Moss på Kroksrud i Sør-Odal. Disse har også stor etterslekt.En oversikt over Petronelle Rummelhoffs aner vil derfor være interessant. Diverse websider ramser opp en masse forfedre blant baltiske og danske offisers- og adelsslekter. Bl.a. skal det vuisstnok finnes en forbindelse via Coucheron - Due - Juel - Bildt - Lunge - Fru Inger til Austrått. Hvis den holder mål, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Såvidt jeg vet ble Henrich Jan Rummelhoff ansett som adelig i Norge, og gitt at opplysningene om Pertonelles far og etterslekt er riktige, er hennes oppgitte etterkommere delvis av adelig herkomst. Adelskapet var imidlertid forlengst forsvunnet da Petronelle R ble født 1757 - hun var altså ikke selv adelig (med mindre det finnes kilder som kaller hennes far adelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Der finnes - en etter min mening - utmerket slektsbok om slekten (von) Rummelhoff utgitt 1976. Boka finnes / kan lånes fra bibliotek.Der finnes mye stoff om slektens opprinnelse som tysk-baltisk adel i de baltiske land (Estland / Livland /Latvia) på 1400 - 1500-tallet.Den første 'Rummelhoffen' i Norge, som Vigerust nevner, HEINRICH JOHANN VON RUMMELHOFF(1645-1721) skal være født på borgen Arensburg på øya Øsel i Estland (nå byen Kuressaare). Han kom til Norge ca 1678 som militær. Jeg har mye mer info om ham, men dette finnes enkelt bl.a. i slektsboken.Gift 1693 i Trondheim 'Een Liflænder af Adel' med ANNE CATHRINE VIND (1669-1745). Hun var av dansk - skånsk adelige familier Vind og Urup m.fl. En av hennes formødre var datter av FRU INGJERD OTTESDTR (CA 1475-1555) (Fru Inger til Austrått).Slektsboken om Rummelhoff har mye info også om disse adelige linjer - men en del av infoen må tas med en dose salt.Det anbefales likevel å sjekke Rummelhoff-boka om man er interessert i denne slekten.En 'oppfølger-bok' som tar for seg etterslekt fra Rummelhoff gjennom kvinneledd kan også anbefales:I. Rummelhoff (1977): 'Slekt følger slekt'mvh Knut Inge A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Muligheten for å finne slekslinjer fra de gamle norske konger fram til dagens norske slekter har mang en gang vært diskutert her.Hvis linjene (en eller flere) fra Rummelhoff tilbake til fru Inger er sikre, så har plutselig de mange etterkommerene etter bl.a. Petronelle Rummelhoff også en sikker avstamming fra Sigurd Haftoreson, og hans trolige morfar Håkon V Magnusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Ja - det var jo just det - hvor pålitelige er opplysningene om gamle dansk-norske adelsslekter ??Slektsrekken fra Inger Ottesdtr. på Austrått gjennom hennes fem døtre er vel ganske godt dokumentert gjennom norske historieverk.Datteren Anna Nilsdtr. ('Gyldenløve' NB merk parentes og gåseøyne ved navnet) gift 1524 med adelsmann Erik Eriksson Urup død 1571 til Auli gård ved Tønsberg - Etterslektene Urup og Vind på 1500- og 1600-tallet er godt dokumentert bl.a. i Danmarks Adels Aarbog.Så 'herkapelig' var det nok.Men om tilknytningen til kong Håkon V. er sikker - det er høyst usikkert.Knut Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Innvandreren i slekten Rummelhoff ættet ikke fra fru Inger til Austrått - elelr fra det norske kongehuset i middelalderen, så jeg synes det er en stor avsporing å starte enda en ny kongedebatt her i tråden.Den første Rummelhoff'en kom til Norge 1677, ikke 1678. Han deserterte (kapitulerte) i Marstrand og gikk deretter i norsk tjeneste. Slektsboken inneholder noen feil, forøvrig, men det betyr vel heller ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Vigerust - en liten oppklaring:Jeg har aldri sagt eller ment at Hr. Rummelhoff som kom til Norge i 1678 ætter fra 'Fru Inger til Austrått'.Det er hans dydige fru Anne Cathrine Vind - av dansk-skånsk adelige familier Vind og Urup - som etter danske adelige leksika mv stammer fra Fru Inger.For øvrig er mine innlegg her ikke ment som noen oppstart av evinnelige konge/adelsspekulasjoner - men kun ment som opplysninger om Rummelhoff-familiens første par ætt-ledd - som tilsvar til den ærede oppstarter her i innlegg nr 1.Noen tolker visst debattinnlegg her i verste mening ???Knut Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Beklager igjen - han kom vel i 1677 - siden han er registrert i 1678. (Trykkleif / bom på tastaturet) Knut Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nettopp at han ble inngiftet en i solid dansk adelsslekt med røtter tilbake til fru Inger etc etc viser også at han selv ble oppfattet som tilhørende adelen her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Til innlegg (6): Jeg ville være svært takknemlig om Tore H. Vigerust ville meddele konkrete feil han påviser i boka Slekten Rummelhoff fra Balticum. Jeg kjenner boka, har den ikke for hånden, men har inntrykk av at noen klyper salt kan trenges.Rekken fra fru Inger til Anne Cathrine Vind oppgis i boka å være denne (gjengitt uten parentes og gåseøyne):Inger Ottersd. Rømer - Niels Henriksøn GyldenløveAnne Nielsd. - Erik UrupHenrik Urup - Karen Ivarsd. JernskjeggAxel Urup - Mette MarsvinJørgen Urup - Anne UlfstandElse Urup - Joachim Frederik Vind (stiftsamtmann i Trondhjem)Anne Cathrine Vind - Heinrich Johan Rummelhoff (kommandant på Munkholmen festning) Er det grunn til å feste lit til denne rekken?(Selv er jeg etterkommer i 9. generasjon etter Anne Cathrine og Heinrich Johan. Som slektsinteressert amatør ønsker jeg å skjelne mellom sikre og tvilsomme opplysninger når det gjelder disse to og deres aner, på lik linje med de andre 520 (?) personene i denne generasjonen som jeg stammer fra. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.