Gå til innhold
Arkivverket

[#45507] Eivind Andersen Renna fra Etnedal


Gjest Anne Beate Sveine
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Beate Sveine

Eivind Andersen Renna er f omkr 1829 i Etnedal gm Margit Helgesdatter fra Hemsedal f omkr 1829Deres etterslekt har jeg det meste om ( tror jeg ), men hvem var deres foreldre?Eivind var rokkesvarvar ( rokkemaker )og navnet Renna tok han etter at han flyttet til Renna under Gasgjevarhaugen i Sør- AurdalEr det noen med tilgang til kirkebøker fra Thon i Etnedal som kan hjelpe meg med hvem hans foreldre var?mvh Anne Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Beate Sveine

I 1865 tellingen finner jeg ekteparet Even Andersen f i Nord-Aurdal og Marit Helgesdatter f i HemsedalDe har her barna Anders f 1860 ( forøvrig min tipp oldefar ) og Maria f 1863 ( navnet skal være Marie )I tillegg får de: Gjertrud f 1866, Helge f 1868, Trond f 1871 og Ole f 1874.I bygdebøkene før Sør Aurdal heter han Eivind, men videre i slekten er navnet Even mye brukt.Anders f 1860 heter Evensen Renden, hans eldste sønn heter Even Andersen senere Bergli ( i Moelv )Jeg blir litt usikker på hva som er ekteparets egentlige navn og lurer fortsatt på hvem deres opphav var.Anne Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg skal på SAH på tirsdag og kan gjøre et oppslag for deg. Jeg regner med at når første barnet er født 1860, så giftet de seg kanskje et års tid tidligere.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Beate Sveine

Tusen takk! Det hadde vært kjempefint.Regner også med at de giftet seg ca 1859.Jeg har stått i stampe med denne familien i 7 år pga navneendring.Plutselig løsner det en masse og så er det bråstopp igjen.Har du forresten noen tips for hvordan man går frem ved å bruke SAH?Bor bare en times busstur unna, men har enda ikke nok 'mangler' til å dra dit.Akkurat nå er jeg i ferd med å dataregistrere en god del 1000 håndskrevne notater og oppdager at jeg har gjort den tabben med å glemme å notere kilder, sukk.mvh Anne Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiSAH er åpen for alle tirsdag-fredag fra kl 08.45, med langåpent onsdag. Det er bare å komme, og du får den hjelp du trenger.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Beate Sveine

tusen takk for hjelpen.Da hadde jeg altså rett når det gjaldt hans fornavn. Det var Even og ikke Eivind. Men at han altså het Andreasen til etternavn får meg til å lure på kildene i bygdeboka til Sør-Aurdal.Men Marit Helgesdatter tror jeg at jeg får legge på is foreløpig. Så får jeg ta henne frem senere.Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når bygdebokforfatteren bruker Eivind og ikke Even regner jeg med det er ut fra kjennskap til navnbruken i Sør-Aurdal.Og Andreas og Anders blir lett brukt om hverandre. Tror derfor du bør studere kildene nærmere bakover før du kan stille spørsmålstegn ved kildebruken i bygdebøkene for Sør-Aurdal.Dette sagt på bakgrunn av at bygdebøkene for Sør-Aurdal er noe av det mest pålitelige jeg har vært borti. Men ingen er feilfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Beate Sveine

Grunnen til at jeg stilte ett spørsmålstegn på dette er:I kirkebøkene heter han Even Andreasen i folketellingene Even Andersen og i bygdebøkene Eivind Andersen Renna.Hun heter i kirkeboken Marit Helgesdatter, i folketellingen 1865 heter hun også Marit, i folketellingen 1900 heter hun Margit og det gjør hun også i bygdeboken. En rask titt i skannede kirkebøker er Margit ett vanlig navn så jeg TROR at Margit er riktig.Deres barn er: Anders f 1860 ( min tippoldefar ), Marie f 1863, Gjertrude f 1866 , Helge f 1868, Trond f 1871 og Ole f 1874.Anders f 1860 gm Guri Olsdatter Ellendshaugen har disse barna:1. Anne Marie f 1885 ( Anne Maria iflg bygdebok) 2. Maren f 1887 3. Even f 1889 ( eldste sønn ) 4. Thora f 1891 5. Ole f 1893 ( min oldefar ) 6. Magnhild f 1895 7. Arne f 1897 8. Halgrim f 1899 9. Gunnar f 1901 10. Åsmund f 1901Anders og Guri flyttet forøvrig til Moelv i Ringsaker mellom 1902 og 1908.Men som sagt Andreas har blitt til Anders videre nedover. Eivind kan også ha blitt Even?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.