Gå til innhold
Arkivverket

[#45509] Gabriel Roesen, f. 1860 i Romsdalen


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg er på let etter anene til Gabriel Roesen: LenkeHar noen oversikt over hvem foreldrene var? også foreldrene til kona Helene. Hva skjedde med barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Her er vielsen til Gabriel Roesen og Helene Juliane Hansdatter : (nr. 4)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3034&idx_id=3034&idx_listetype=bv&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-2>LenkeHer konfirmeres Gabriel i 1874: (nr .34) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Foreldrene er oppgitt som uk.tjenestedreng Roe Hansen Lønsel af Bolsø og pige Gunild Hansdatter Sødet Her er Gabriel og Gunild i FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Roesen, Gabriel, gullsmed, Haugesund, f. 9-6-1860 i Aukra, Romsdal. Foreldre: Roe Hanssøn og Gunhilde Hansdtr. Sædet. 5 års lære fra 1874 hos C.F.Møller i Trondheim, svennebrev og håndverksbrev samme sted. 1900 egen forr. i Trondheim til 1906, i Haugesund fra 1912. Driver nu forr. sammen med sønnen Gustav M.Roesen, utlært gullsmed, med flere års opphold i Amerika. Medlem av Haugesunds bystyre 1 periode.Gift 10-11-1881 med Helene Julianne Hansdtr. Foreldre: Hans Iversen Bergem Myrvold og hustru. 5 sønner, 5 døtre. - Medlem av I.O.G.T. fra 1885.Kilde: Norges håndverkere utgitt 1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Ja, denne lenken viser Helene Hansdtr. og hennes foreldre. Hennes foreldre Hans Iversen Bergem eller Sve som han senere kalte seg, og hustru Magnil Johnsdtr. var bosatt i Vemundvik (Namsos). De var mine oldeforeldre, og jeg kjenner deres forfedre bakover. Helene og Gabriels etterkommere har jeg ikke fått så mange opplysninger om ennå, men jeg har hatt kontakt med et oldebarn av dem i Haugesund.Innlegg 5: Skal jeg forstå det slik at det er Helene og Gabriel som har hatt 5 sønner og 5 døtre? Jeg kjenner bare til 5 barn i det hele, 2 sønner og 3 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Det er nytt for meg at de hadde så mange barn. Men jeg vet at det i dag ikke er noen som bruker Roesen-navnet. Sønnen Gustav var i tillegg til å være gullsmed, også kunstmaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Hei!Tusen takk for all informasjon, ser på gulesider.no at det er mange Roesen i Norge:http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=roesener ingen av disse etterkommere? Aslaug, det hadde vært interessant å sett det du har på anene, hvis mulig, kunne du sende meg litt på mail: kjell-erik@andal.no? Står det noe om sønnen som kunstmaler noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg skjønner ikke hva som skjer med lenkene jeg legger inn. Jeg testet den i (11) etter å ha lagt den og da virket den, nå kommer prestegården opp. Men jeg fant en Gabriel i passe alder på Mardal under Agerø i 1865-tellingen. Lenke Det står Gabriel Rols. uægte sønn av Gunild Hansdatter. Han er 6 år i 1865, hvilket skulle stemme.Agerø er Aukra utenfor Molde. Mardal er vel et sted like i nærheten av Bud, men her er jeg ikke helt lokalkjent. Froen er vel Fron i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Hei igjen, tusen takk for all hjelp. Er det noen som har oversikt over alle 10 barna til Gabriel og Helene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg beklager at jeg ikke har svart på noe, men pc-en min har vært uten forbindelse i noen dager. Nå skulle den fungere igjen. Jeg skrev i innlegg 9 at det ikke er noen som bruker Roesen-navnet i dag. Ville ha rettet det senere, men da virket ikke pc-en. Jeg mente å si at det ikke er noen av denne Roesenfamilien som bruker dette navnet i dag.Kjell Erik, du spør om anene, - jeg har bare anene til Helene, Gabriel visste jeg ikke noe mere om enn at han var født i 1860, på Julnæs i Romsdal, død 1948 i Haugesund og gravlagt 01.01.1949 på Vår frelsers kirkegård i Haugesund. Jeg vet ikke hvor Julnæs ligger, men det er kanskje også på Aukra. Disse oppl. har jeg fra en tremenning i USA, som jeg har kontakt med. Hennes farmor, i likhet med min farmor, var søster til Helene.Oppl. om at Gustav Roesen også var kunstmaler har jeg fra et barnebarn av Gustav. Men dette barnebarnet har visstnok så veldig travelt at det ikke har vært mulig å få tak i flere oppl.! Men jeg kan jo gjøre en ny innsats for å prøve om det skulle gi resultater! Skulle gjerne selv også ha visst mere, og dette med at Helene og Gabriel hadde så mange barn høres interessant.Men er du interessert i å få Helenes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Hei, og takk for opplysningene, jatakk, hvis du kunne sende meg anene til Helene, tar jeg gjerne imot, hvis du har Gedkom tar jeg gjerne det, men også annet format. Visste at Gabriel var kunstmaler, har sett mange av bildene hans som henger hos en nabo av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.