Gå til innhold
Arkivverket

[#45510] Leter etter slekt 'over there'


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

Jeg leter etter data om Tilla Torstensen. Hun er datter av Torsten Hansen Trætroten og Kjersti Ellingsdatter, og er født 07. nov 1886 på Jaren, Gran. Jeg har funnet henne ved ankomst Ellis Island, 1. juni 1914. Der står det at hun reiste fra Bergen med Kristianiafjord, men jeg finner ikke utreisen fra Bergen. Kan noen med mer erfaring i slik leting hjelpe?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin elvsveen

Hei Øystein. Kan dette være den Tilla Torstensen du leter etter?Name: Tillie Forstenson [Tillie Torstenson] Home in 1920: Fargo Ward 6, Cass, North Dakota Age: 33 years Estimated birth year: abt 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Servant Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1913 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 469 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Nils Tronnes 41 Randi Tronnes 36 Hans Tronnes 13 Margaret Tronnes 7 Tillie Forstenson 33Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Takk for svar. Ja det ser ut til å stemme (med unntak av immigrasjonsåret?) Hun bodde i Fargo, ND ca 1950 så det stemmer også. Interessant å se at hun fortsatt var ugift i 1920. I 1950 var hun gift og hadde tatt navnet Anderson. Hun fikk også barn. Er dette hentet fra ei folketelling? Finnes det nyere tellinger enn dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hennes dødsregistrering fra SSDI: Name:Tillie AndersonSSN: 476-42-4116Last Residence: 58102 Fargo, Cass, North Dakota,United States of AmericaBorn: 7 Nov 1886Died: May 1967State (Year) SSN issued: Minnesota (1956 ) Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930-census, Moorhead City, Clay, Minnesota.Olaf Anderson, Head, 48, f. i Norge, gift da han var 33, imm. 1910, nat., 'Carpenter - Rail Road'.Tillie, Wife, 43, gift da hun var 34, f. i Norge, imm. 1914, 'Alien.'Oscar S., son, 14, f. i Minn. av norskf. foreldre.Dorthy E., daughter, 7, f. i Minn. av norskf. foreldre,Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette _kan_ være dødsrgistrering for Olafs sønn:Name: Oscar S AndersonBirth Date: 8 Feb 1916Birth State: MinnesotaBirth Country: United StatesGender: MaleRace: WhiteHispanic Origin: Not Hispanic (Latino)Residence City: ToledoResidence County: LucasResidence State: OhioResidence Country: United StatesDeath Date: 21 Mar 1992Death Time: 10:00 AMHospital of Death: Mercy HospitalCity of Death: ToledoCounty of Death: LucasCertificate: 028333Age at Death: 76Certifier: PhysicianReferred to Coroner: NoAutopsy: NoFiling Date: 3 Apr 1992Hospital Status: Hospital/InpatientInjury in Ohio: YesType Place of Injury: Unspecified PlaceSocial Security Number: 701-18-2772Father's Surname: AndersonMother's Maiden Name: BundyMarital Status: MarriedEducation: 14Industry of Decedent: RailroadsOccupation of Decedent: Managers and administrators, not elsewhere classifiedPrimary Registration District: 4801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Takk for nye innlegg. Nr. 4 hadde jeg fra før, men de to siste var nye. Det er noe i innlegg 5 som tilsynelatende virker feil. Olaf har vært gift i 15 år, mens Tilla (Tillie) bare har vært gift i 9. Men det kan tenkes dette er hans andre ekteskap, og at det bare er sivilstand som er registrert. Jeg trodde ikke at Dorthy hadde søsken og Oscar S. kan jo i så fall være Olafs barn fra første ekteskap.Men Tillas utreise fra Norge (Bergen) finner jeg fortsatt ikke. Skulle vært interessant å vite om hun reiste alene eller sammen med andre slektninger. Vet noen om det er mange utreiser som ikke er reg. i dig.ark?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom hun kom fra Gran, virker det rart at hun dro fra Bergen. Kristianiafjords avgang fra Oslo 22.05 1914 gikk via Bergen. Jeg ville trodd hun gikk ombord i Oslo, dersom hun kom fra Gran. Men er hun døpt Tilla? Det er ikke en kjælevariant av Mathilde eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det kan vel fortåes slik at passasjerer som ble registrert i Oslo reiste med tog til Bergen den 22. for så å gå ombord den 23.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til (8): Jeg ble selv overrasket da jeg så at hun reiste fra Bergen, hadde jo regnet med Oslo. Ja, jeg tror bestemt hun var døpt Tilla, som ble til Tillie i USA. Her er dåpen hennes Lenke. Men jeg har tenkt det samme og leita på bl.a. Mathilde og liknende. Min mor som husker 'tante Tilla' (min bestefars tante) kan heller ikke huske å ha hørt noe annet navn.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.