Gå til innhold
Arkivverket

[#45512] Eksplosjon i 'Krudtmølle' på Kongsberg 1852


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Er det noen som kan tyde, og gi flere opplysninger?Fra Kongsberg Klok 1839-1858, Begravede 1852, no.42 - 46.LenkeDisse 5 menn døde tydeligvis etter en eksplosjon i en kruttmølle på Kongsberg. Den første, Andreas Bommen, i selve møllen, de 4 neste 'døde paa Tamms Maa....?Hvor lå kruttmøllen, hvor døde disse andre 4, og kan jeg finne noe skrevet om denne ulykken i andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

På den første står der: 'døde ved Explosionen i Krudtmøllen.'På den andre står der: 'døde på samme Maade.'De andre: 'ligeledes'Har ellers ingen opplysninger om ulykken.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Her er litt om ulykken og stedet. LenkeReferalnsen det henvises til, LL 1998, er det lokalhistoriske tidsskriftet Langs Lågen som sikkert kan skaffes via biblioteket.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Sitter med Langs Lågen Nr. 2 - 1998. Det er en artikkel på 2 sider om ulykken, mest om enken etter kruttmester Andreas Bommen, Annicken Sofie og hennes 7 barn, og hvordan de klarte seg da forsørgeren ble borte. Dersom du er interessert kan jeg skanne sidene og sende deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Tusen hjertlig takk til dere begge, Tore og Bjørg!Det ville jo være helt kjempeflott å få sidene scannet, Bjørg. mail til emckenna æ online.noDette blir en flott overraskelse for en mangemenning og gode venninde av meg i England! Hennes hittil ukjente tippoldefar var nemlig en av de omkomne.Strålende, strålende!Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

På slutten av 1700 tallet drev noen av mine forfedre kruttmølle på Kongsberg, Johan Michael Preus - død 2.5.1789, og sønnen Joachim Andreas Preus født 1751.Lå kruttmøllen dengang på samme sted?, eller fantes det fler kruttmøller?Om mulig kunne jeg også tenke meg å få en kopi av artikkelen om kruttmølle-ulykken.Mvh Bjørn Haaland - bjhaalan@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Bjørn,Her må jeg ty til Odd Arne Hellebergs utmerkede bok: Kongsberg Sølvverk 1623 - 1958, utgitt i 2000, side 150 og 151. I 1734 begynte en å bygge ei kruttmølle og skaffet seg en kruttmaker. Han ble drept i en eksplosjon 2 år etter. Nye folk ankom i 1737 og siden gikk verket uten store uhell. Det var med enkelte avbrudd i drift til i 1865 og hele tiden på det stedet som har fått navnet etter den: Kruttmølledalen.'På side 151 er det bilde av Kruttmakerboligen som står ennå. Det står under at den fikk sin nåværende utforming på slutten av 1700-tallet og at den er kontor for Statsskog Sølvverket. Det siste tror jeg ikke er riktig lenger, den ble solgt til private for et par år siden hvis jeg ikke husker feil. Ut fra årstallene kan det jo være en av dine aner som har satt opp boligen?Du vil finne den hvis du kjører til Funkelia skisenter, (langs Kruttmølleveien). Like før bakkene begynner for alvor ligger det en flott hvit gård på høyre hånd. Ved å bruke linken i mitt forrige innlegg kan du søke på Kruttmølledalen og få opp bilder og kart.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

Tore.Tusen takk for fine opplysninger. Denne boken må jeg nok se å få lånt på biblioteket, og kansje også ta en tur til Kongsberg for å se på lokaliteteneMvh Bjørn H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.