Gå til innhold
Arkivverket

[#45515] Etterslekt etter Jean Monclair, kjøpmann i Bergen


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Jean Monclair (Montclair, Munchler osv) skal ha vært bror av Mariane Jensdatter Munchler eller Monclair.Foreldre var Jan Niculay Munchler f. 1700, St. Martin og Ane Jansdatter Hardt f. 1707, Bergen.Kjenner noen hans etterslekt?Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne kilder med Jean Monclair til nå.Her er vel etterslekt etter Monclair i Bergen for du finner flere med det navnet i ettertid ved søk : LenkeHvor mange barn foreldreparet Jan Niciloai Munchler og Anne fikk har jeg heller ikke funnet. Har lett i skifter fra Bergen, men heller ikke der funnet spor til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Min mann er etterkommer av Jean Nicolay Monclair.Jeg vet at det er etterslekt I Bergen, Haugesund og i Oslo.I 1975 gav Alf Monclair i Bergen ut et foreløpig slektsregister til sine familiemedlemmer, der det var en del huller. Jeg tror ikke det ble fullført før han døde.Min mann er oldebarn til den første postmester i Haugesund, Fredrik Stockfleth von Krog Monclair, født 31/10/1838 i Bergen, døde 06/02/1910 i Haugesund. Gift med Fredrikke Marie Jersin født 11/04/1839 på Os ved Bergen, død 13/09/1901 i Haugesund. De hadde 8 etterkommere,i Haugesund, Oslo og i Bergen.Han igjen var sønn av Thomas Monclair født 27/03/1804 i Bergen, død 03/11/1893 i Bergen, g.m. Fredrikke Stockfleth von Krogh, født 17/08/1800 på Hogganvik i Vikedal, død 15/02/1861 i Bergen. De hadde 2 barn.Thomas foreldre var Peter Meyer Monclair født 18/03/1767 i Bergen, død 14/07/1820 i Bergen og Elisabeth Bergithe Grip, født 1777 død 12/12/1834 i Bergen. De hadde 14 barn.Peter's far var Jean Nicolay Monclair som du etterlyste. Gift med Alida Marie Meyer født 1745 i Bergen, død 07/03/1778 i Bergen.Dette er etter Alf Monclair's register. Alf Monclair var sønnesønn til Postmesteren i Haugesund.Min mann er datterdattersønn av av den samme.Er du etterslekt av Mariane Jensdtr. Monclair Jill?MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Min mann er etterkommer av Jean Nicolay Monclair.Jeg vet at det er etterslekt I Bergen, Haugesund og i Oslo.I 1975 gav Alf Monclair i Bergen ut et foreløpig slektsregister til sine familiemedlemmer, der det var en del huller. Jeg tror ikke det ble fullført før han døde.Min mann er oldebarn til den første postmester i Haugesund, Fredrik Stockfleth von Krog Monclair, født 31/10/1838 i Bergen, døde 06/02/1910 i Haugesund. Gift med Fredrikke Marie Jersin født 11/04/1839 på Os ved Bergen, død 13/09/1901 i Haugesund. De hadde 8 etterkommere,i Haugesund, Oslo og i Bergen.Han igjen var sønn av Thomas Monclair født 27/03/1804 i Bergen, død 03/11/1893 i Bergen, g.m. Fredrikke Stockfleth von Krogh, født 17/08/1800 på Hogganvik i Vikedal, død 15/02/1861 i Bergen. De hadde 2 barn.Thomas foreldre var Peter Meyer Monclair født 18/03/1767 i Bergen, død 14/07/1820 i Bergen og Elisabeth Bergithe Grip, født 1777 død 12/12/1834 i Bergen. De hadde 14 barn.Peter's far var Jean Nicolay Monclair som du etterlyste. Gift med Alida Marie Meyer født 1745 i Bergen, død 07/03/1778 i Bergen.Dette er etter Alf Monclair's register. Alf Monclair var sønnesønn til Postmesteren i Haugesund.Min mann er datterdattersønn av av den samme.Er du etterslekt av Mariane Jensdtr. Monclair Jill?MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Gunn og Edith! Tusen takk for hjelp. Dette ble kjempemessig. Nesten et sjokk! :-). Jeg har lett 'desperat' etter Brulandsslekt lenge.Mariane må nok være min 3 tipp oldemor, gift med Ole Rasmussen Bruland fra Nordfjord, bosatt i Bremanger. Lyder det kjent? Når jeg får gått gjennom dine data, leter jeg vel etter 'åttemenninger' - er du enig?Kanskje vi kan ha opplysninger å tilføre hverandre. Ta veldig gjerne kontakt med meg på lill.juelsen@c2i.net.Vennlig hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsesn

Til Edith: Jeg har ikke kjennskap til flere søsken enn Mariane og Jean. Har du?Jeg har lenge undres på hvor faren Jan Niculay Munchler, f. 1708 var fra. Noen foreslo at St. Martin var i Bergen, men det er vel ikke sannsynlig. Jeg ser at det er fransk tittel inne i bildet. Har du data om dette og om slekt bakover for denne grenen?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Hei: Vet noen hvor Reebslagermester i Bergen, Johan Nicolai Monclait Bruland f.ca 1777 d 1867, kommer inn i dette slektsbildet !. Gift med Ida Sophia Jæger i 1825. Deres barnebarn: Vet.kapt. Jean Nicolay Monclair Bruland f 1869 g 1900 med Johanna Nicolaya Boye. Er det noen som har opplysninger om deres etterkommere ?. Mvh Bjørn-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Bjørn-Erik, Repslagermesteren er sønn av Mariane Munchler/Monclair og Ole Rasmussen Bruland.Han giftet seg tre ganger. Jeg stammer fra første kull. Kan nok finne noen etterkommere. Må komme tilbake senere. Har annet fødselsdatum enn deg på Ida.Ida Sophie Jæger, født 05.01.1809, død 03.10.1859. 3. hustru. Gift 10.11.1825 med Johan Nicolai Mouclair Bruland, født 22.04.1776, død 05.03.1867. Rebslager i Bergen. (Foreldre: Landskøbmand Ole Rasmussen Bruland, født 1746, død 1780 og 1. hustru Marianne MonClair. Søn af Ole Bruland og 2. kone Ann Mari Rein. Rebenslager Bruland var gift 1. gang med Rachel Elisabeth Jansen Sandberg, født 1775, død 23.04.1816. I Bruland var gift 2. gang 18.. Engel Marie Bejer, født 1792, død 1822.) Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Hei Lill!Kommer nettopp fra møte i Dis Haugaland, jeg driver litt med slektgransking, men jeg har ikke forsket noe særs i min manns slekt. Men som sagt har jeg jo disse slektsregisterDen første Jean Nicolas Monclair var født i 1708 i St.Martin. Ile de Re' i Frankrike, jeg har hørt at det er en øy i Frankrike. Etter det jeg har hørt tidligere er det ingen som har har funnet noen forfedre der. De hadde 5 barn.1) Johanne Margrethe Monclair døpt 12/09/1735, død 30/06/1807. Hun var ugift og bodde hele sitt liv i Monclairhuset på Møhlenpris i Bergen, Det ble senere Husmorskole, tror jeg. I 1801 telling oppført som Margrethe Monclair.2) Jean Nicolas Monclair, min manns forfar. Døpt i Nykirken i Bergen 15/10/1739. Døde Juli i 1800 Bergen, Begravd 11/07/ fra Domkirken. Gift 31/01/1765 i Nykirken,3) Mariane Monclair, din formor, Det vi har på henne er: Født 27/09/1739 i Bergen. Død 1776. Var gift med sersjant i livgarden i Kjøbenhavn Ole Rasmussen Bruland, som døde i 1780. De hadde 3 barn: Rasmus Olsen Bruland, Anne Dorthe Bruland og Johan Nicolay Monclair Bruland. Videre opplysninger om disse mangler.4) Anne Christine Monclair, døpt 21/07/1743 i Nykirken i Bergen. Gift i samme kirke 20/08/1771 med kjøpmann, senere rådsherre i Haderslev, Danmark. Johan Adam Berngruber. De hadde ingen barn.5) Elisabeth Catharine Monclair døpt 28/08/1746 i Nykirken, Bergen. Det har ikke vært mulig å finne ytterligere opplysninger om henne. Antas å være død som barn.Dette står om disse i fra 1975.Der står jo en del om etterkommere på min mann side. Men det får vi komme tilbake til. Eller ser du at vi har ikke mer på din side.Der er Monclair'er som bor i Oslo, Du kan jo prøve å få kontakt med dem? De har kanskje det samme som oss. Prøv!MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Ole Rasmusson Bruland er nok sønn av Rasmus Olson Bruland født ca. 1700 i Utvik og kona Ingeborg Christensdtr. Wittrup, datteren til Christen Didrikson Wittrup (ca. 1660-1726) og Berte Aslaksdtr. Austrheim (c1678-1744)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Edith! Jean Nicolay Monclair fra St Martin er en liten gåte. Undres om noen fler der ute har forsøkt å finne hans forfedre?Jeg har ikke disse dataene på Mariane og Ole Rasmussen Bruland. Er litt usikker på barna, men kan væreAnne Chirstine f.1773 d, 1846 Johan Nicolai Olsen Bruland f. 1776.Mariane Bruland – halvsøster – f. 1783 Ole Olsen Bruland – halvbror - f. 1785Moren til de to siste er Ane Margrete f. Reen ?Bruland.Til Anders: Ole Rasmussen Bruland har jeg som deg, men ikke kona, mener det svirrer et eller annet sted i bakhodet at det var to koner og denne Wittrup ikke er slekt til Ole Rasmussen Bruland. Jeg har en Sigrid Larsdatter, men har ikke kilden. Må vel kunne verifiseres....Håper fler bidrar!!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Sorry, Anders: Du skjønte det vel, men mente at ifølge mine notater skal mor til Ole Rasmussen Bruland f. 1723 være Sigrid Larsdatter...:-).Noen som vet med 'sikkerhet'?Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har registrert Danielsen, Bergenske Borgerfamilier, men siden jeg nå ikke har boken skal jeg ikke være for sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Edith! Har nå sjekket med Oslo-'avdelingen' av Monclairslekten, som hyggelig nok oversender noe informasjon fra Alf Mnclair. De har dermed samme informasjon som deg vedr.'3) Mariane Monclair, din formor, Det vi har på henne er: Født 27/09/1739 i Bergen. Død 1776. Var gift med sersjant i livgarden i Kjøbenhavn Ole Rasmussen Bruland, som døde i 1780. De hadde 3 barn: Rasmus Olsen Bruland, Anne Dorthe Bruland og Johan Nicolay Monclair Bruland. Videre opplysninger om disse mangler.''Min' Mariane Jansdatter Munchler eller Monclair giftet seg såvidt vites med Ole Rasmussen Bruland som var født 1723 på Bruland i Utvik, død 1785 i Bremanger'.Kan noen hjelpe til med å løse nøtten!! Hvilken Ole Rasmussen Bruland er korrekt, kjøpmann og vertshusholderen på Holmen - eller sersjant i livgarden i København død 1780?En ørliten mulighet kan jo være at en Ole RB kan ha vært sersjant og senere verthusholder. Man - barn og etterkommere er/blir jo to ulike historier.... ;-). HÅPER PÅ LITT FØRSTEHJELP AV EKSPERTISE HER!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei LillKan ikke hjelpe deg noe med dette, men et lite tips kan du få. Bremanger har nettop gitt ut helt nye bygde / ættebøker, totalt 4 bind som kom nå i slutten av November 2006. Det burde jo stå noe mer om dem der og eventuelt hvem som er hvem om der var flere med samme navn. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Har fått mitt stoff derfra, men har ikke boken. Det jeg har sendt deg, er derfra. Der finner vi Ole Rasmussen Bruland fra Nordfjord 4 barn ved skiftet, hvorav 2 er halvsøsken til min forfar - Marianes sønn Johan Nicolai Monclair Bruland f. 1776.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Følgende opplysninger fra skifter underbygger de opplysninger du Lill har om Ole Rasmussen og Mariane Monclair:Skiftet etter Mariane Monclair - i databasen til fylkesarkivet i Sogn og Fjordane :Førenamn: MarianeEtternamn:Gard: Bruland f. MunglerSkipreide: BremangerProtikoll nr.: 9, page 233År: 1775-1787Fogderi: SunnfjordSvar fra Yngve Nedrebø (arkivforum 33248)Skiftet etter Mariane Bruland er datert 4. september 1780 og nevner enkemannen Ole R., og barna Johan Nicolai Bruland, 5 år, og Anne Kirstine Olsdatter, 6 1/2 år.og videre skifteopplysninger i arkivforum (tema 41494)Rasmus Olsen Bruland, Stryn, side 17 b, protokoll 19a, 1790-92. Skiftet ble holdt 14. mai 1789 etter sersjant Rasmus Olsen og hans kone Ingeborg. På mannens side var hans barn fra tidligere ekteskap arvinger: 1) Sønnen Lars Rasmussen vart bortreist, uten kjent adresse. 2) Sønnen Ole Rasmussen Holmen i Sunnfjord, død, og hadde etterlatt seg Johan Nicolay Olsen, 14, Ole Olsen, 4, Anne Christine Olsdatter, 16 og Mariane Olsdatter, 5, 3) Datteren Agnethe Rasmusdatter, g.m. Gabriel Rasmussen Møklebust i Breim. På konens side var arvingene 2 helbrødre, 3 helsøstre og en halvsøster.og skifte etter Ole - sønn til Ole Rasmussen i hans andre ekteskap med Anne Margrete Reen. Denne Ole ble født i 1785 - faren kunne da tidligst vært død i 1784:Ole Holmen Bruland?, Stryn, side 369, protokoll 20b, 1799-1803. Skiftet er datert 4. desember 1798 og er etter 'Ole Olsen Holmen fra Søndfjord'. Der nevnes moren Anne Margrethe gift Tybring Qvale, og halvbror Johan Nicolay Olsen Bruland, 22 år, helsøster Mariane Olsdatter, 14 år, og halvsøster Anne Christine Olsdatter, g.m. Jacob Svarvestad.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.