Gå til innhold
Arkivverket

[#45519] Lauritz Matzen - prest i Sauherad 1570-1601: Kone og datter?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lauritz Matzen, som var prest i Sauherad 1570-1601, skal ha hatt ei datter som ble gift med Rolleiv Aanundson Lindheim/Klevar. Jeg har sett henne navngitt både som Aase og Dorthe. De skal så bl.a. ha hatt dattera Birgit Rolleivsdtr. Klevar (ca. 1607-1685) som ble gift med Tor Steinarson Fjaagesund fra Kviteseid.Er det noen som har kommentarer/utfyllinger her? Og er det kjent hvem som var Lauritz Matzens hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er klar over denne Tordenstjerne-debatten: Lenke. Der er det jo blitt nokså grundig avvist av kompetente genealoger at Lauritz Matzens hustru var av Tordensjerne-slekta. Mitt anliggende er altså ikke å 'snike til meg' Tordenstjerne-aner.Et spørsmål som jeg synes er vel så interessant, er om prestens datter, Dorthe/Aase, er mor til Rolleiv Anundsens barn. I innlegg 12 i den nevnte debatten har Per Holte Rosenkilde noen interessante betraktninger som peker i retning av at hun ikke var det, men at alle Rolleivs barn var født i hans ekteskap nr. 2 med Dorte Jonsdtr. Gvannes. Her kan det vel dessuten se ut til at 'tradisjonen' har skapt en del navneforvirring. Hvem var Aase og hvem var Dorte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I et forsøk på å bestemme hvilken av Rolleiv Anundsen Klevars hustruer som var mor til hans barn (Aase (?) Lauritzdtr. eller Dorthe Jonsdtr. Gvannes), er det ikke så mye å gå etter. I hvert fall ikke hvis dette var hans barn: Marit, Christopher, Bergit, Marthe, Kittil, Lars, Torsten, Anund og Steinar. Ser vi på et mulig oppkallingsmønster her, har vi følgende potensielle besteforeldre:Anund Rolleivsen Klevar og Gunhild Pedersdtr. (Dette er vel et sikkert par, og Anund ser ut til å være oppkalt.)Jon Torbjørnsen Gvannes og Gunhild Torgrimsdtr. (Øyensynlig ingen oppkalling.)Lauritz Matzen og Ingeborg Jonsdtr. (?). (Mulig oppkalling: Lars.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Oddbjørn:Du er vel klar over dette, men Laurits' ektefelle er altså ikke kildebelagt med noe patronym 'Jonsdotter' :-)mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er jeg klar over, men fikk det dessverre ikke så tydelig fram (jf. spørsmålstegnet i parentes etter navnet hennes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke noe sted sett et skikkelig belegg verken for når Anund Rollevsen Klevar giftet seg (gjelder begge ekteskaper), eller for når barna ble født. Demes er det vel ikke mulig å fastslå med sikkerhet hvem av konene so var mor til hans barn. Foreløpig bør vel dette være konklusjonen.Og m.h.t. Lauritz Matzen og kona Ingeborg vil vel også alle teorier om opphav være gjettverk p.g.a. mangel på sikre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Trond. Godt spørsmål. Jeg kan ikke svare på det, men har vel forstått det slik at uenigheten blant dem som har arbeidet mest med dette persongalleriet, ikke har gått på hvem Anund var gift med, men hvem han hadde barn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.