Gå til innhold
Arkivverket

[#45520] Skifte etter Eva Christensdatter Mikkelborg 18.10.1762 på Lurøy gård


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Sitter her med utskrift fra mikrofilm av skiftet etter Eva Christensdatter Mikkelborg fra 18.10.1762. Datoen 16.10 som Wilhelmine Brandt skriver er feil. Er det noen som har forsøkt å tolke dette skiftet? Jeg forstår en god del, men sliter litt med tolkningen på deler av skiftet. Skifter starter på side 172('Skifteprotokoll for Helgeland 1760-62 på mikrofilm HF-1932. Dessverre er jo ikke dette et skifte som er utlagt på internett.Lurer også på hva som står ført øverst under 'Adskillige vahrer': Det kan se ut som om det var en søye(??). Etter det kommer 3 av det samme(ditto).Sønnen Hans Christensen har iallefall fordring på 40 daler, og han har blant annet hatt tilsyn med sin mor i 5 år. Det står noe mer i det avsnittet som jeg ikke forstår. Hva er det?Blant gangklærne finner jeg også noe som jeg iallefall ikke har hørt om tidligere, og det er skjørt og skjorter av callemanghi(??) En venninne har hørt om callema tror jeg det var, og hun mener at dette var et tøy som nærmest ligner på silke, men hun var ikke helt sikker.Skulle gjerne også hatt riktig sum angående formuen, for det har kun blitt med halve av tallene nederst på den siden. Tror ut fra det jeg ser at det skal være 150 daler og 32 ort, og mulig tall for skilling er helt borte.Her er det forøvrig flere gjenstander av tinn og sølv, og blant annet en sølvkanne verdt 27 daler. Blant tinngjenstandene er det ført en nattpotte verdt 4 ort, og her finnes sengeklær med kniplinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Anne LiseEr ingen stoffekspert, men når det gjelder skjørt og skjorter av callemanghi, så var vel det av et stoff som i dag kalles for Kalemank. Har notert fra et skift i 1748 fra Gran på Hadeland, ei trøye av Kallemanches. Stoffet var et ullstoff med silkeglans vevd av ull og silke, men også ull og mohair ble brukt. Enkelte steder ble også ull og geitehår brukt (da kalt fattigmannssilke) I dag brukes Kalemank i enkelte bunader og folkedrakter.[url="http://home.online.no/~vi-hjoen/stakk%20og%20vest.html>Lenke Og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg kommet over et nytt ord i samme skiftet, og det har også med klær å gjøre. Her er det nevnt noen cartiens(?) skjorter. Hva slags tøy var det da i disse skjortene? Den ene skjorten var verdt 1 ort, og den andre var verdt 2 ort og 8 skilling. Et sort klede av merket Adrian(?) er også nevntHer er også nevnt 2 kjør. Det er vel det samme som kjørel? Det var vel noe som ble brukt når de laget smør?Ellers når det gjelder Eva Christensdatter Mikkelborg så har jeg jo ikke mor på henne, og jeg lurer på om svaret er å finne i navnet på en av de 5 døtrene hennes Anne Maria, Adelus, Magli, Abelone eller Kirsten. Hvis de har fulgt tradisjonen med elste datter etter farmor så burde jo Christen Hansens mor hete Anne Maria og mor til Eva hete Adelus? Dette blir jo forsåvidt utenfor emnet, men døtrene er jo selvfølgelig nevnt i skiftet etter moren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Cartiens skjorter - lurer på om det heller skal være cartuns skj. Catun eller cartun var et tettvevd, glatt, toskaftet bomullstøy, oftest med påtrykt mønster (Fra Avskrift av Tingbøker for Lenvik; K.Raue og D.A.Larsen)Kjørel er det samme som kar til å oppbevare mat, lage mat i. Kjør kan vel også være flertall av ku.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Ordet kjør er nevnt under rubrikken 'Diverse varer'. Det starter med noen søyer hvis jeg har tolket dette riktig, så kommer blant annet et bordklede, flere ting som f.eks bokhyller. Etter de 2 kjør kommer en kiste med noe i og en sølvgjenstand. Hvis det hadde vært kyr burde de vel vært nevnt under dyrene. Damen det her var skifte på var 'holdsquinde', og hadde vel derfor bare noen få søyer(??) som dyr. I andre skifter jeg har lest har dyrene vært ført for seg selv eller iallefall samlet, og slett ikke under diverse varer. Det er derfor jeg tror jeg kan ha misforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du skulle hatt en scanner Anne Lise, slik at du kunne ha scannet inn de kopiene du tar av originalskiftene. De scannede bildene av skriften kunne du så ha lagt inn her og spurt hva som egentlig stod, når du selv ikke kunne tyde skriften.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre har jeg ingen scanner, og derfor håpet jeg at noen som leser dette hadde skrevet av skiftet. Det er sikkert mange som har Eva Christensdatter Mikkelborg blant sine aner, og jeg skal videre på sønnen Hans gift med Dorthe Jensdatter Myklebostad fra Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vi har jo en Mikkelburgslekt her på Nordmøre også, og etter det jeg forstår så skal de to slektene (HelgelandsMechelburgerne og NordmørsMechelburgerne) være av samme sort.Slik som du, så synes også jeg det er svært interessant å lese gamle skifter. Det forteller jo mere enn noe annet om hvordan folk levde i 'gamle dager', og hva de hadde å hjelpe seg med. Det de etterlot seg forteller også hva som var viktig på den tiden, og hvordan de forskjellige tingene ble verdsatt i forhold til hverandre. Klær f.eks. ble jo veldig høyt verdsatt i forhold til det meste. Grunnen var selvsagt at det var svært arbeidssomt å lage klær 'fra grunnen'. Ullen skulle kardes og spinnes og veves, og utallige timer gikk med før de hadde klesplagget ferdig. De fine kallemankesplaggene var det bare de som var velstående som hadde råd til. Ja, ja, nok om det,-- får håpe du klarer å tyde skiftene så noenlunde, - uten hjelp til transkribasjonen.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei til Anne Lise,Dorthea Jensdatter Hönnichen er min tipp-tipp oldemor og jeg er derfor også interessert i dette skiftet. Men som du sier er det ikke lagt på net, men fins jo på mikrofilm - sikkert også her på Statsarkivet.Mvh Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Finn: Ja det var 3 brødre som kom fra Flensburg i Tyskland til Norge. Det var:1)Jens Olufsen født ca 1565 som var fogd på Helgeland va 1610-1619, og gift med Abelone Madsdatter. De regnes som stammor og stamfar til Helgelandsgrena av Mikkelborgslekta.2)Jacob Olufsen Mechlenborg var også født ca 1565 i Flensburg, og var fogd på Nordmøre. Han og kona Maren Mikkelsdatter er stammor og stamfar for Nordmørsgrena av Mikkelborgslekta3)Carsten Olufsen Mechlenborg født ca 1570 i Flensburg, og han døde i ca 1618. Han regnes som stamfar til Østlandsgrena av Mikkelborgslekta.Kilde: Utskrift fra Per Nermos hjemmeside i ca år 2000.Om disse og anene i Tyskland har jeg mye som jeg fikk tilsendt fra en tremenning fra 1996 og utover, som ikke er lagt inn i slektsprogrammet. Dette skyldtes at jeg ikke hadde pc før i April 2000.Ja skiftene forteller mye mer om hvordan folk levde i gamle dager enn f.eks. en bygdebok sier. Når man leser skifter fra forskjellige samfunnslag og fra forskjellige steder så viser det også forskjellene på rik og fattig, og sosiale og materielle forskjeller fra sted til sted. Det neste skiftet jeg skal igang med å forsøke å skrive av er en fisker fra Træna i 1761, og jeg ser sikkert noen forskjeller fra det skiftet jeg holder på med nå.Har forsøkt å tolke noen skifter fra Trøndelag i 1780-årene og 1800, og her gikk det mer i husdyr, fiskegarn, skinnklær osv. De var nok litt fattigere enn Eva i Hestmona i 1762(det ble litt feil i overskriften-Eva var født på Lurøy gård, men skiftet var fra Hestmona der Eva bodde 1719-1762).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Dagny: Ja det skulle vært interessant å sett skiftet til Dorothea Jensdatter Hønnichen i 1795, men det skulle også vært interessant å se skiftet etter hennes mor Else Kierstina Hønnichen i 1776 som Svein Edvardsen ikke har fått med. Han var vel i tvil om det skulle plasseres i Rana eller Nesna, siden Myklebostad ligger midt imellom de to stedene. Øyvind Jensen skriver om dette skiftet i bygdeboka for Nesna, og hun hadde blant annet en gullring som var verdt 30 daler.Ellers tror jeg skiftene for Helgeland er å finne på Statsarkivet i Trondheim, og arkivet i Troms tror jeg hovedsaklig skal dekke Troms og Finnmark.Det er mulig jeg ser disse skiftene på mikrofilm senere, og tar utskrift. Det kunne også vært interessant å se skiftet etter Evas ektemann Christen.Forøvrig kommer det frem verger til barna etter Evas og Christens sønn Christen 1710-1756 som ikke er med i skiftene for Lurøy 1686-1780 hvis det skulle ha interesse for noen: For Christens to barn Christen og Karen var Povel Munch Glad i Gaasvær formynder, og for sønnen Elling var skipper Peter Jacobsen Dass formynder(han var jo gift med barnas farsøster Adelus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Anne Lise (11): Ære være Per Nermo, men jeg lurer på om ikke bokaSvend Aage Mørkvig: Mechlenburg - Patricierslægt gennem 500 år (1986)regnes som standardverket ndg. Mechlenburg/Mechlenborg/Mikkelborg-slektene i Norge.Dessuten står det en fyldig artikkel i NST XXX/III s. 229-250 av Lita Brodtkorp Leistad med den fine tittelen 'Den norske Mecklenborg-slekts opprinnelse - og litt om dens norden- og vestenfjellske grener'.Lita Leistad har med bl.a. Christen Olufsssøn Mecklenborg, datteren Eva på Hestmannøy og hennes åtte barn som alle tok Mecklenborg-navnet.Ndg. Nordmørsgreina kommer hun bl.a. inn på det nære forholdet mellom Mecklenborg'ene og Aspa-ætta. Anne Eriksd. på Kvalvåg var jo gift med Johan Jacobssøn Mecklenborg.Boka og artikkelen kom samme året, men Leistad viser til en rekke andre danske kilder. Til sammen burde de to, Mørkvig og Leistad, dekke ganske mye. Og så er de trolig litt nærmere primærkildene enn mye av det som finnes om denne slekta på nettet.Ett unntak er Simon Ellefsen http://www.nose.dk/Norge/mechlenburg.html som 'bruker' Mørkvig ganske mye.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den nevnte artikkelen av Lise Brodtkorp Leistad har jeg i en av mine permer, og var vel noe av det første jeg fant på biblioteket her i 1996. Jeg hadde dessverre bare lagt inn navn på direkte aner i Mikkelborgslekta fra 1500-tallet og nedover så jeg i dag, og den artikkelen er i en av mine mange permer. Jeg hadde jo ikke pc den gangen jeg fant den artikkelen. Det som er på Simon Ellefsens hjemmeside har jeg sett, men da trodde jeg jo at jeg hadde skrevet så mye om de eldre Mikkelborgene. Om Eva og hennes barn har jeg skrevet en god del, men her kan sikkert også gjøres mer.Simon Ellefsen ser jeg har ført mine aner frem til Christen Hansen født 1749, og han var i Selvær. Der stopper all informasjoni bøker, men han ble gift med Marit Jacobsdatter. Jeg skal videre på datteren Else Christen født 1800 gift med Peder Olsen Sanna.Det jeg leste om Eva om i 'Slekten Benkestok' i januar 1996 var vel startet på min 'karriere' med slektsforsking. En tremenning hadde lagt igjen informasjon hos min mormor om hennes far og farfar som var av Mikkelborgslekta, og det første jeg så var at Eva var stammor til Mikkelborgslekta på Helgeland. Sendte det jeg fant til samme tremenning, og så dro han på arkiv i Olso og fant vår forbindelse, og det var jo kun ett ledd som manglet idet Christen Hansen Mikkelborg som holdt til i Selvær var far til min 2 ganger tippoldemor Else Christine født 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Torgeir: Takk for forslaget om boka 'Mechlenburg- en patrisierslekt gjennom 500 år'. Den må jeg før eller senere forsøke å få fjernlånt gjennom bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Anne Lise (15): Bare hyggelig. Siden jeg ikke har greie på ulike stoffer, håpet jeg å kunne bidra litt på kildesida. For en gangs skyld. Noen ganger er det nødt til å bli dobbelt opp. Men bedre det enn å holde ting for seg selv.Det står ellers mye artig om de nordmørske Mechlenborg'ene i lokale historiebøker og tidsskrifter.Kommer kanskje en tur til familie i Sandnessjøen til sommeren. Da kan vi kanskje utveksle flere informasjoner. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Torgeir: Vi kan komme tilbake til dette nærmere sommeren, og da kanskje jeg legger inn e-postadresse her slik at du kan ta kontakt.Til den som sendte meg informasjon privat om en av etterkommerne til Eva(Hans Hansen f ca 1753). Tusen takk. Jeg har jo broren Christen som ane som ut fra kildene er barnløs, men etterkommere av broren Hans er jo også av interesse.Nå skal jeg igang med et skifte fra Træna i 1761 fra samme mikrofilm, og det blir spennende å se hvor mye jeg greier å tyde av det. Her går det nok mer i børtre, sagbord og sikkert ting som har med fiske å gjøre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Anne Lise, jeg kan sende kopi av skiftet etter Dorthea Jensdatter Hönnichen, men til hvilken adresse! Send bare beskjed til mail-adr ovenfor. Den Hans Hansen som er nevnt at du har fått private tilsendte papirer på, er dette min tipp-oldefar gift 2 ganger - 1. med Karen Hansdtr og 2. med Peternille Oline Nielsdatter? Hans hadde broren Daniel som dro til Kvæfjorden og ble gift med Anne Rasch Giæver, dtr av Tarald Andreas Giæver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Dagny: Ja jeg har fått tilsendt papirer privat på den Hans Hansen som var gift 1 med Karen Jacobsdatter og gift 2 med Pernille Oline Nilsdatter. Dessverre kommer det ikke frem noe mailadresse på deg her, så jeg legger ut min istedet: anlih@online.no. Jeg vil gjerne ha kopi at skiftet til Dorothea Jensdatter Hønnichen.Noe annet som jeg har lurt på når det gjelder min ane Christen Hansen født 1749 og hans brødre: Hvorfor var det Lars som var en av de yngste som overtok i Hestmona etter faren? Burde ikke det vært min ane Christen? Også de brødrene som var eldre enn Lars skulle jo være foran han her? Ifølge mine notater så skal Jens være født ca 1751, Daniel ca 1754, Hans i perioden 1753-61 og Lars ble døpt i 1758. Her er det jo minst 3 av brødrene som skulle gått foran Lars, og alle 3 nådde voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Dere som er så vel inne i dette kan sikkert avklare dette; Hans Christensen, sk. på Sundøen 1719, g.m. Karen Olsdr. (Storch - Skanche). - Er han bror til Eva M. ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Nei det var han knappast. Eg veit ikkje kven far hans var, men sidan ein son av Hans, Nils, var gift med ei dotter til Eva Kristensdtr M., kan ikkje Hans og Eva vera sysken. I så tilfelle ville Nils og kona vera syskenbarn. Eit giftarmål mellom syskenbarn ville knappast vera akseptert utan formell dispensasjon om det i det heile ville vera godtatt. Legg òg merke til at det er mest ein generasjon mellom Hans (f. oml. 1654)og Eva (f. oml. 1680).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har registert en Christen Hansen Lurøen som sønn av Evas bror Hans Christensen, og det har jeg muligens fra boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt. Det var skifte på denne Christen Hansen i Lurøen i 1745, og han var gift med Karen Povelsdatter. Jeg mener jeg var litt usikker på om dette kunne være sønn av Evas bror Hans Christensen da jeg la inn dette i slektsprogrammet.Det var kanskje denne Christen Hansens sønn Hans Christensen som var gift med Kirsten Jacobsdatter Dass som det var skifte på i 1767 i Lurøen?Jeg skulle gjerne vite mer om Evas brødre:-Jens født ca 1677-Hans født ca 1683-Peder født ca 1688Ble de gift? I såfall hvem var de gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Hans Christensen (f. ca 1654) kan være den som er nevnt i skifte etter Jens Pedersen (Sckanke) i 1685. Jens Pedersens datter Synnøve (skifte 29/4-1671) fra 1. ekteskap med Ingeborg Olsdatter var gift med Oluf Nielsen. De hadde bl.a. datteren Karen (f. ca 1664) gift med Hans Christensen i Helgeland. Se Trondhjems overformynderprotokoll og skifteprotokoller i NST XVI s 117, 146 og 299.Hans Christensen kan være sønn av oppsitteren Christen Jacobsen, Sundøy, 48 år gammel ved manntallet 1663-66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.