Gå til innhold
Arkivverket

[#45525] Gude-slekt og artistiske pennestrøk


Gjest Tor Henning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Henning

To spm:1. Ernst Albrecht Gude (1701-1769) og Maren Dop Europpidan (1720-1769) skal visstnok ha fått flere barn, er det noen som vet navnene på disse barna?2. Den personen jeg spesielt leter etter er en Elisabeth Gude som jeg mener å ha funnet øverst på denne siden (dåp 18) fra Trondheim domkirke i 1764, men jeg har ikke ærend å lese hva som står der. Er det noen som klarer tyde hele teksten? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Nr. 18 d. 22 January 1764 ægte barne Daab N: Elizabeth P. Ernst Gudde M. Maren Dopp T. Erik Mos... Lysholm, Jomfrue Meinkk??, Cancellie-Raad Lysholm, Borgermester Bredahl, Cordt R....shart.Med forbehold om feil :-)Dåpen finnes her Lenke øverst på siden.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjarne P.Nerby

Elizabeth Gude: Jeg forsker på Gade-slekten og skriver nå bok om dette emnet.Der dukker Elizabeth Gude opp.Opplysningene om henne som jeg har er sparsomme, desverre.Men en Elizabeth Gude gifter seg inn i den slekten ca 1797.Hun gifter seg trolig i Kaafjord,Finnmark.Forbindelsen mellom Tronheim og Røros er ganske klar;det ble funnet malm i Kaafjord og gruvearbeidere fra Rorøs ble hentet inn.Bl a i 1828 kom 11 gruvearbeidere derfra og startet gruven;i min slekt dokumenteres dette.24 april 1828 fikk Ernst Mathisen sitt skjøtedolument. Han ga navn til dalen som ble hetende Mathisdalen.Men nok om det. Elizabeth ble ca.1797(?) gift med Jens Mathisen(svensk) og de fikk 5 barn,bl a Ernst 1795 som igjen fikk Ole 1821 som senere ,22.september 1847,ble gift med Fredrikke Gade,datter av den mere kjente Fredrik Fredriksen Gade,hvis bror igjen ble stamfar til stortingsmannen Gade,flere leger,forskere etc,som bl a opprettet det som ble kjent som Gades Institutt i Bergen. Kontakten mellom Kaafjord-miljøet og Røros var god;Elisabeth er nok den som senere startet den kjente Elizabeth-stuen i Rorøs;em kafe som har eksistert helt fram til våre dager.Bl a omtaler Johan Falkberget denne kafeen i en av sine bøker.Ja,dette ble nok et lite 'sidespor',men det kunne være interessant å kommunisre litt nærmere om dette.Bjarne P.Nerby Mob tlf 951 09 614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.