Gå til innhold
Arkivverket

[#45526] Skredder Lars Nielsen Ursin bosatt i Christiania i 1739


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Skredder Lars Nielsen Ursin giftet seg i Vor Frelsers kirke i Christiania 24/5 1725 med Catharina Mortensdatter Colding, datter av baker Morten Berthelsen Colding. Deres barn var Niels 1728, Johanne Chierstine 1730, Dorethea 1733, Maria 1735, Ingeborg 1737 og Anna Rebecca 1739.Hvem var Lars Nielsen Ursin sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han kom fra Stege (Danmark), jeg har bare farens navn Niels Axelsen Biørn ( Ursin, ursus = bjørn på latin ). Faren (1654-1723) skal være født i Hjørring.Av barna har Morten falt ut, døpt 11.03.1732, begr. på Watterland Kirkegaard 10.05.1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk Trond, jeg var ikke kjent med de to barna, men kjente til at de flyttet til Eidsvold hvor han var klokker og senere også organist. Foreldrene døde begge i 1763 og finnes blandt de registrerte begravede i Eidsvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Geir har rett.Klokker Lars Ursin, 64 1/12 år, gravlagt 17.05.? 1763.Catrhine Mortensd. Ursin, 63 aar, gravlagt 07.06.? 1763[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4924&idx_id=4924&uid=ny&idx_side=-24>LenkeEkstraskatten 1762: LenkeI lista over døde for mai 1763 i ekstraskatten er ført opp klokkeren Lars Ursin, Eidsvoll prestegardEnka Cattrine Mortensdt. Ursin, Eidsvoll prestegard er ført opp på lista over døde for juni 1763Danske kirkebøker er også skannet. Jeg har sjekket årene for døpte 1698 og 1699 for Stege sogn, Mønbo herred, Præstø amt uten å finne Lars der.Vielse 24.05.1725:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er helt riktig, jeg har rotet dette til litt,- moren døde nok i Stege med mindre jeg har skrevet helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Forlovererklæring 1725 nederst til høyre på denne sida: LenkeBarna som ble døpt i Oslo Domkirke var:1. Nils, 21.01.1728, konf. Eidsvoll 1745, 17 år 2. Johanne Kirstine, 08.05.17303. Morten, 11.03.1732, gravlagt 10.05.1732, Vaterland kirkegard4. Dortea, 06.05.1733, konf. Eidsvoll 1750 16 år5. Maria, 08.09.1735, konf. Eidsvoll 17546. Ingeborg Magdalena, 12.10.17377. Anna, 10.01.1739, gravlagt 22.06?.1742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Nerntsen

Det er to til, Kristine Ørbeck (1741) og Anna (1743), dessverre er opplysningene delvis her og delvis i det parallelle temaet. Dette er mye min skyld som har svart litt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Oslo Domkirke 02.05.1699: Morten Povelsen og Karen Erichsdaatters barn: Kirsten: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-203>LenkeOslo Domkirke 23.11.1701: Morten Povelsen og Karen Eriksdaatters barn: Erik: LenkeOslo Domkirke 23.01.1705: Morten Pouelsen og Karen Erichsdaatters Barn: Pedder: LenkeOslo Domkirke 15.03.1708: Morten Bertelsen og Maria N. N. daaters barn: Berte: LenkeOslo Domkirke 10.02.1711: Maarten Coldin(?) og Karen Erichs Datters barn: Kierstine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her er jeg litt utenfor, hvorfor disse lenkene til Morten Pouelsen og Karen Erichsdatter Leths barn? Morten Bertelsen (eller Morten Bager som det kan stå) i sitt første ekteskap med Maria Mortensdatter derimot er forsåvidt relevant, Bertel er en svoger til Ursin.At Morten Bertelsen senere ble gift med Boel Maria Leth kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Hvor er i så fall Katrine Mortensdotter Colding døpt?. Det som virket forvirrende her var at jeg synes det står Maarten Colding ved Kirstines dåp i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

(15:) Er ev. sleksforbindelse kjent mellom Karen Erichsdatter Leth (g.m. Morten Pouelsen) (barn døpt i 1699, 1701, 1705, 1711) og Boel Maria Leth (g.m. Morten Bertelsen (Bager), som 1.g. var g.m. Maria Mortensdatter) (barn døpt i 1697, 1700, 1700, 1708) (alle i Domkikesognet, Christiania) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ola Ljødal

Trond Øivindsson Lunde henviser i en sidelenke (innlegg nr.5) til Lassens avskrifter (?) av Eidsvoll kirkes ministerialbok, der Lars Ursins datter Kristine Ørbeck står innført - født 1741. Jeg forstår ikke helt hvordan det nyfødte barnet kan stå oppført med både for- og etternavn. Ørbeck er jo et etternavn. Om det hadde stått Kristine Ursin, ville det vært forståelig. Kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun er registrert i mine kilder som Kristine Ørbeck Ursin (slektsnavn som en del av fornavn, gjerne oppkalt utfra motivering man valgte faddere, var slett ikke uvanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ettersom Ursins slekt kom fra Danmark, er det kanskje mulig at Ørbeck-navnet kommer derfra. Jeg er nysgjerrig på dette fordi jeg i mange år har arbeidet med Ørbæk-slekten fra Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.