Gå til innhold
Arkivverket

[#45528] Biri/Oppland: Lars Pedersen Taraldsrudeie (1798-1872) og Karen Syversdtr. Gryte


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker foreldre til disse personene i Biri-området: Lars Pedersen Taraldsrudeie (1798-1872) og Karen Syversdtr. Gryte (1814-78).Giftermålet skjedde 2. des. 1833.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Finner et par kandidater på FS IGI: Karen Sivertsdatter,f. 8/4-1814,døpt 12/4-1814, Biri,Oppland. Foreldre: Syver Smith og Ehli Pedersdatter.Lars Pedersen,døpt 2/9-1798,Biri,Oppland. Foreldre: Peder Arnesen og Berte Larsdatter.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Foreldre til Karen er de som Anita nevner.Karen ble f. 8.april 1814 og dpt. 12.april 1814 i Biri kirke. Far: Syver Smith på Toten,regimentskvartermester. Mor: Pige Ehli Pedersdatter.Foreldrenes bosted: Far på Toten og mor på Grythe søndre. Faddere ved dåpen: Syver og Marte Grythe, Ingeborg Larsdatter Grythe, Hans Mælumseie og ungkarl Peder Jensen Storsletteneie.Opplysningene er fra Slektshistorielaget over døpte i Biri og Snertingdal 1814-1827*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Iflg. Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Konfirmerte i Biri 1814-28, ble Lars Pedersen, Stuvekerneie konfirmert i Biri 1.mai 1814. Han var dpt. 2.sept 1798.Foreldrene er fattige og oppført under slektning er broder til konfirmanten Arne Pedersen.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk til Anita og Rigmor.I følge folketellingen 1801 er Peder Arnesen født ca. 1776 og Berte Larsdtr. ca. 1765. Vet noen når de døde, hvilke barn de fikk osv.? Hvem er deres foreldre?Det samme kan jeg spørre om Syver Smith og Ehli Pedersdtr.?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Iflg. Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Biri 1854-89, ble Eli dpt. 12.sept. 1784. Bosted Gryte. Foreldre: Peder Syversen og Gunhild Henriksdtr. Faddere: Nils og Anne Korsvegen, Paul og Anne Myre og Peder Olsen Gryte.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Iflg. samme kilde er vel disse dine.Peder dpt. 20.mars 1776. Foreldre: Arne og Helga HofseieFaddere: Peder og Gunhild Hofseie, Lars Dal, Kari Neperudeie og Lars Håvelsen Stuvekern.Berte dpt. 2.sept. 1764 Foreldre: Lars Evensen og Ingeborg Evensdatter, TaraldsrudeieFaddere: Ingeborg og Berte Taraldrud, Peder Stuve, Peder Karlstad og Christen Jonsen Taraldrud.Går du inn på Gjøvik og Toten Slektshistorielag kan du sikkert lete deg fram til flere av familien.Gå inn på Kilder og deretter Gjøvik.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Du verden. Dette var da stort å få alle disse opplysningene i en fei.Har du mer, er jeg svært takksam for det. Bare pøs på hvis du har tid!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

F.eks når Arne og Helga Hoseie levde, når Lars Evensen og Ingeborg Evensdtr. levde og når Peder syversen og Gunhild Henriksdtr. levde.?? Takk på forhånd!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Hermod :)Noen få opplysninger til før jeg fortsetter med mitt.Først og fremst må jeg rette opp feilen i innlegg 7, det skal selvfølgelig være FT 1801 Biri, Oppland og ikke Kongsvinger, Hedmark. Sånn er det med flere jern i ilden.Karen Syversdatter Gryte ble konfirmert i Biri Hoved kirke 26.juli 1829. (Født 8.april 1814) Foreldre: Syver Smidt og Eli PedersdatterOver døpte i Biri 1730-1754 finner jeg kun 1 Helga. Hun blir døpt 1.mars 1733 og har bosted Heggeie nedre. Faren er Trond (moren er ikke nevnt) Faddere var Peder Kindset, Peder Gryte, Jens Gulbrandsen Hegge, Inger Gryte og Beate som tjener hos løytnant Struer.Jeg finner en ungkar Arne Larsen som blir gift med Pige Helga Trondsdatter den 28.oktober 1766. Forlovere var Jørgen og Iver Hegge.Dette paret får også sønnen Lars, som blir dpt. 10.april 1768. Bostedet er Heggeie.Lars Evensen og Ingeborg Evensdatter ble viet i Biri 22.april 1756. Forlovere var Peder Steig og Lars Neperud.Lars og Ingeborg får foruten datteren Beret i 1764 barna Even dpt. 12.sept. 1756, (Bosted Steig) Marta dpt. 5.aug. 1758, Marta dpt. 1.januar 1762 og Ole dpt. 6.februar 1767. Alle med bosted Taraldsrudeie.Jeg finner ikke hverken Lars eller Ingeborg under døpte i Biri 1730-1754, så da er de sikkert født før dette.En mulig far til Lars eller Ingeborg er en Even Neperud, som blir far til Boel 1731, Henrik 1734 og Karen 1737.Ungkar Peder Syversen Storsletten og Pige Gunhild Henriksdatter ble viet i Biri kirke 19.okt. 1774. Forlovere var Svend Helgerud og Jon Udal.Peder og Gunhild fikk foruten datteren Eli i 1784 barna Syver dpt. 16.juli 1775 bosted Hoffseie, Henrik dpt. 17.okt. 1776 bosted Hoffseie, Kari dpt. 8.april 1781 bosted Storsletten og Nilse dpt. 16.sept. 1787 Gryte søndre.Gunhild kan være hun som blir døpt 27.des. 1734, med far Henrik Røstaen. Peder trolig født før 1730. Håper det hjelper deg litt på vei.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk for stor hjelp. Alt er nedtegnet.Har du opplysninger om Syver Smith - faren til Karen Syversdtr. Gryte? Vet at han var regimentskvartermester på Toten. Finner han ikke noen steder. Finner du?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Hermod :)Jeg har ikke noe å bidra med angående Syver Smith. Jeg skal ha det i bakhodet og lete litt etter hvert.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.