Gå til innhold
Arkivverket

[#45529] Rasmus Hanssøn (d.1629) Christiania, lagmann Opplandene 1620


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiHar noen utfyllende opplysninger om Rasmus Hanssøn og hans familie, Christiania 1590, lagmann Opplandene 1620.Hans datter Birgitte var gift med borgermester i Fredrikstad, Anders Olufsen.Eller vet noen hvor jeg kan finne slik informasjon?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiHenviser også til innlegg : 40373, men savner hvor jeg kan finne disse opplysningene.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes både en Rasmus Hanssen og en Unge Rasmus Hanssen. Det første av dem er en fremtredende borger allerede 1590-årene, mens den yngre ikke er påtruffet - det det navnet Unge - før 1601. Jeg antar at det er den unge som ble lagmann 1620. Hvem av dem som er svigerfar til Anders, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiHvem som var faren til Birgitte vet jeg ikke.Men jeg holder en knapp på han fra Oslo. I Fredrikstad-boka står det 'Ved Tista drev to kjente Oslo borgere Rasmus Hansen og Oluf Gundersen sagbruk allerede før 1620.' Denne Rasmus Hansen er faren til Birgitte Rasmusdatter. Hun var født ca. 1590 og døde i 1678.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Både Rasmus Hanssen og Unge Rasmus Hanssen drev stort i sagbruk. Det må være den yngre av dem, altså Unge R H, som drev sagbruk ved Halden samtidig med osloborgeren Ole Gunderssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Vet du hvor jeg eventuellt kan finne informasjon om han? Vet du også sånn ca. når de to Rasmus Hansen levde? I innlegg 40373 er det antydet at faren døde i 1629.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiKanskje det hjelper med opplysningen om at en annen datter av Rasmus Hansen, far til Birgitte, var gift med herr Laurits Olufsen, sogneprest i Grue?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du finner noe stoff om disse familiene i Norsk slektshistorisk tidsskrift (bd I-IL) og Norsk Tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie I-III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.