Gå til innhold
Arkivverket

[#45530] Kronerulling til støtte for Arkivverket til prioritering av Slektsgransking?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hva om vi slektsforskere starter en kronerulling til støtte for å fremme slektshistorisk prioritet til arkivverket som selvfølgelig har bgrensede resurser som alle andre. mange bekker små(og store) blir til en stor Å ! Godt nyttår! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Godt Nyttår Herr Johansen!Kronerulling er et flott tiltak. SÅ er også øremerking. Og siden slektshistoriske aktiviter og ditto gransking kan være så mangt, har kanskje herren noen forslag som er mer spesifikke?Dette rinner meg i hu da De allerede har sørget for fremvekst av autorisert kildekritisk gransking av ort og ører, dog mer anatomisk enn en monetær affære, men likevel (godt) ivaretatt i ulike tråder. Kanskje er det andre tema som fenger på det nye året?Beste hilsen fra et vinterbløtt MindeA. Gustavsen, pt. våken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Som slektsgransker og ikke forsker så forstår jeg ikke helt hva du mener nå.Er det et spesielt prosjekt du mener skal finansieres gjennom kronerulling, og i så fall hvilket?Eller er du misfornøyd med progresjonen i arkivverkets arbeid med digitaliseringen av kirkebøker?Undertegnede kan overhode ikke merke at arkivverket kan ha begrensede ressurser, snarere tvert i mot. Jeg synes det daglig blir registrert så mye nytt materiale at det til tider er vanskelig å følge med.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg mente det bare som et positivt tiltak som kunne gå til øremerkede prosjekter som VI i brukerforumet ønsker fremmet.Dersom dette ikke er positivt så glem det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at med ''slektshistorisk prioritet'' i innlegg 1 menes publisering på Digitalarkivets sider av kildemateriale som i særlig stor grad anvendes av slektsforskere, eller rettes mot slektsforskere. Dette sett i forhold til publisering av kildemateriale som andre brukere har stor bruk for, men som ikke driver slektsforskning. Hittil er nær 100% av DAs publiserte materiale rettet inn mot slektsforskning, og slik kan det selvsagt ikke være i fremtiden. DA må også ta hensyn til andre brukere enn slektsforskere. Tiden er ovenmoden for publisering i stor stil av kilder til f eks lokalhistorie og rikshistorie, bedriftshistorie etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er ikke enig med deg Vigerrust. Det finnes mange intressanne kilder som kan både skannes og digitaliseres.Bergen og Hordaland har en meget stor tilgang på Digitaliseryt materiale.ta f.eks Kristiansand Oslo og Tronheim,de ligger jo langt tilbake for Bergen.Bergen e' best ! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Spørsmålet er ikke om det finnes interessante kilder i arkivene som kan og bør scannes og digitaliseres med sikte på publisering i DA. For svaret på dette er ja, uansett hvem man spør.Spørsmålet er hvordan utvelgelsen av kilder foretas i fremtiden, og bakgrunnen for utvelgelsen av kilder vil og må være hensynet til Arkivverkets samlede brukere, ikke bare en enkelt brukergruppe (som slektsforskere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jan Frode, hvis vi er uenige om noe her, måtte det være at du eventuelt mente at DA ikke skulle ta hensyn til andre arkivbrukere enn slektsforskere. Og dermed at diskusjonen gjaldt om DA skulle rette seg inn mot alle arkivverkets brukere eller bare mot en enkelt gruppe (slik som idag, ifølge noens oppfatning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er enig i at det meste som publiseres er til god hjelp for slektsgranskere. Men det betyr jo ikke at det ikke kan være til nytte for historikere og andre forskere også. Jeg vet ikke hvordan det er i Digitalrkivet, men ved RHD er jo mye av det som legges ut til allmenn benyttelse, avskrifter som i utgangspunktet er bestilt av forskere til bruk i deres forskning. Dessuten: Det legges jo ut noe materiale i Digitalarkivet som ikke i første rekke er til hjelp for slektsgranskere. Jeg har sett både kokebøker, stedsnavnsregistre, utredning om Bergens handel, pontoppidans forklaring, eldre utgaver av Norges lover osv. her: http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exeNår det er sagt: slektsgranskerne er nok den brukergruppa som er mest fornøyd med kildetilfanget i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kanskje forslagsstilleren bør tenke på at om en bestemt brukergruppes interesser skulle bli finansiert ved frivillige gaver (kronerulling), så ville det lett, over tid, kunne føre til at arkivverket gjorde seg avhengig av slik finansiering for betjening av denne brukergruppen? Forøvrig hører jeg nok til dem som er svært godt fornøyd med hva arkivverket allerede gjør for oss slektsgranskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det var ment som et supplement til hva Staten gir av midler.Men,men det var vel en dårlig ide fra min side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Ideen var kanskje ikke helt 'vell' gjennontenkt.Noe annet er, hvis det skulle skorte på midler fra det offentlige, om det bør arbeides for mere offentlig støtte. Synes det blir feil hvis arbeid en offentlig instans utfører, skal begynne å bli finansiert av private.Som nevnt i innlegg 9, så er det jo forskere av forskjellig slag som benytter seg av utlagt materiale fra DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I utgangspunktet har jeg ikke noe imot Jan Frodes forslag om at vi slektsforskere kunne bidra med midler for å få utført f. eks. skanning av kilder i tillegg til det arkivverket får gjort. Man kan jo drømme et øyeblikk - Dis har vel 6-7000 medlemmer. Hvis hver var villig til årlig å bidra med 100 kr, 200 kr, ville det bli penger av det. Kunne lønne et par mann?Men hvor realistisk er noe slikt? Hvor mange vil bidra, og hvem skal administrere/få i gang det hele?Det at arkivverket får skannet kirkebøkene, er et glimrende tiltak. Likevel har jeg fra starten vært uenig i prioroteringa - at man starter med det som på forhånd var lettest tilgjengelig av alle kilder.Jo flere som skanner, jo mer og fortere kan man få lagt ut av originalkildene. Selvfølgelig kunne man satse på å øve mer press på å få offentlige midler, men det regner jeg med er blitt gjort. Så der er det muligens ikke mer å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bernt skrev: ''Synes det blir feil hvis arbeid en offentlig instans utfører, skal begynne å bli finansiert av private.''Dette problemet kan snues: Er det riktig at det offentlige utfører tjenester som også utførea av private? (dvs kilderegistreringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.