Gå til innhold
Arkivverket

[#45532] Marie Abelsen f. 1873 Rødøy i Nordland, død i Oslo


Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

Jeg søker opplysninger om min oldemors søster Marie Abelsen evt. Storjord f.1873.Hun ble døpt Olea Susanne Marie, men kalte seg Marie.Hun døde troligvis i Oslo. Etternavnet kan være Abelsen etter hennes bestefar, Danielsen etter faren, eller Storjord etter gården hun ble født på.Vet noen noe om henne? Når hun døde? Hva hennes kolonialforretning i Trømsøgaten i Oslo het? Hvor lenge hun drev sin kolonialforretning? Evt. Andre opplysninger om MarieDøpte i Rødøy nr 59 i 1873. Født 8 september 1873. Dåp 5 oktober 1873 Olea Susanna Marie. Ekte. Foreldre: husmand Daniel Abelsen og Ellerine Johanna Nilsdatter fra Sør Gjerø.FT 1875 Rødøy Øien under Sørgjærø, Olea Danielsdatter f. 1873 LenkeLevende fødte i Meløy 1897 nr 14. Født 14/11-1896. Hjemmedøpt 29/11-1896. Døpt i kirken 11/7-1897. Elerine Dortea Nikoline. Uægte. Foreldre: Nikolai Nilsen, kontorist, ugift. og Olea Susanna Marie Abelsen. Hennes bopel Storjord. Hans bopel (Uleselig). Han født 1871, hun født 1874. Anmeldt av Abel Danielsen.Hjemmedøpt av Maren Judithe, tilstede Abel Danielsen og kone. Begges (?) første leirmål.(Barnet ble kalt Ella antagelig pga at bestemoren også het Elerine)FT 1900 Bodø Storgade 26b. Olea Abelsen ug Tjenestetyende f. 1875 Rødø Nor. LenkeUtflyttede fra Meløy 1906 nr 37. Utflyttet 28/11. Flyttet til Trondheim. Marie Olea Susanna Abelsen Storjord, født 1873.Finner henne ikke i Trondhjemsadressebok Lenke i 1905-6 eller 1907, så troligvis var hun ikke i Trondhjem.Marie ble ikke gift. (kilde: brev fra eldre slektning)Marie hadde i 1945 en liten kolonialforretning i Trømsøgaten i Oslo. (Kilde: et barnebarn av Marie, sønn av datteren Ella)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Er du interessert i opplysninger om hennes forfedre, eller har du det meste allerede? Hun er min '2nd cousin twice removed,' dvs. tremenning to generasjoner tilbake, og jeg har noe kjennskap til de anene hun og jeg har felles.Hilsen Jan sjavik (at) u.washington.edu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tove Karlsen

Hei Jan!Ja jeg er interessert i hennes forfedre også. Jeg har en del, men vi kan jo sammenligne om du vil.Jeg nås på epost toveekarlsen@telia.comMvhTove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.