Gå til innhold
Arkivverket

[#45534] Tre brødre fra Oslo til USA


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Jeg søker opplysninger om hva som skjedde med tre brødre som dro til USA:a. Anton Martinius Steen, f. 1879 i Oslo, bodde i Jens Bjelkes gate 81 i 1900 og var malerarbeider hos malermester, er i USA i 1903 (omtalt i et brev fra en slektning i Norge), men ikke funnet utvandringen.b. Oskar Emanuel Steen, f. 1887 i Oslo og bodde i Jens Bjelkes gate 81 i 1900 . Han dro til New York, USA 22.4. 1904 med Montebello. Han ble oppgitt å være fabrikkarbeider da han dro.c. Karl Gustav Steen, f. 22.11.1888. Han drar til USA 11.3. 1921. Da bodde i Stockfledtsgt. 54 III i Oslo og var gift da han dro. Han skulle til Wisconsin. Han var tapetserer ved avreisen.Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette?mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Kan ikke hjelpe deg når det gjelder hva som skjedde med de tre brødrene i USA, men kanskje dette er Anton (registrering Ellis Island):First Name: Anton Last Name: Steen Ethnicity: Norway Last Place of Residence: Christiania, Norway Date of Arrival: Apr 24, 1910 Age at Arrival: 30y 3m Gender: M Marital Status: M Ship of Travel: C.F. Tietgen Port of Departure: Christiania Manifest Line Number: 0014Alderen skulle jo stemme, men altså ikke år for innreise.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Mener jeg fant en av disse i en folketelling her forleden som sjømann. To av disse brødrene kan ha vært sjømenn. Jeg skal se på dette i morgen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Beklager - jeg tror mitt forslag var et bomskudd. Ser nå (emigranter over Kristiania 1871-1930) at din Anton har en navnebror (Anton Ols. Sten fra N. Fron)som drar fra Oslo 12.04.1910. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Oscar Emanuel SteenCity: Not StatedCounty: Eau ClaireState: WisconsinBirthplace: NorwayBirth Date: 4 Jan 1887Race: Caucasian (White)Han er ugift baker. Født i Christiania. Oscar er ugift sjømann bosatt på YMCA i Brooklyn i 1920. Finner ikke Oscar i 1930.----Carl Gustav reiste nok før 1921:World War I Draft Registration Cards, 1917-1918about Carl Gust SteenName: Carl Gust SteenCity: Not StatedCounty: Eau ClaireState: WisconsinBirthplace: NorwayBirth Date: 22 Nov 1888Race: Caucasian (White)Han sies å være gift med barn.----Fant ikke Anton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for innleggene. Det ser ut til at du har funnet de riktige personene, Jan.Det er vel så at ikke alle utvandringer er registrert på Digitalarkivet. Jeg gikk derfor ut fra at da jeg fant Karl Gustav reiste 11.3. 1921, så var det selve utvandringen. Men det du fant, Jan, viser jo klart at han hadde reist tidligere. Antakelig var den datoen jeg hadde funnet, bare den datoen han reiste tilbake etter et besøk i hjemlandet. Da han reiste, var han gift. Jeg har tidligere gått ut fra det hadde skjedd i Norge, men har ikke funnet noen vielse. Nå kan det jo bety at han har giftet seg i USA.Jeg er spent på om det lar seg gjøre å finne mer om disse tre brødrene.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for svar, Arne. Jeg har ennå ikke funnet dåpen til Oskar Emanuel Steen i Oslo. Det er så store forhold, og mange kirkebøker å lete gjennom. En del av søsknene er døpt lenge etter at de ble født, så det kan være snakk om å lete flere år i hver av kirkebøkene. Jon Torp (innlegg 5) hadde funnet en fødseldato som ser ut til å være riktig, nemlig 4.1. 1887. Jeg la merke til at det var noe rart med dødsåret i lenken din. Død 2008 kan jo ikke være riktig. Kanskje fødselsåret også er oppgitt feil. Det kan derfor være riktig person du har funnet fram til. Jeg antar at det ikke er så mange med dette navnet. At han i 1920 var sjømann og var bosatt i Brooklyn kan jo også styrke denne teorien. Det er kanskje mulig å sende en mail til sjømannskirken og spørre. Jeg synes dette virker lovende.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg var nok litt for rask da jeg svarte. Jeg ser jo nå at det dreier seg om 22.8. 1930. Det forklarer jo også hvorfor han ikke ble funnet Census 1930. Alderen da han reiste i 1904 var 17 år. Dette skulle tilsi at det Jon fant skulle stemme. Det er jo noe rart at det skulle være to personer med samme navn, men det kan jo hende. Jeg tror vi må gå ut fra at FT 1900 og alder ved emigrasjon stemmer, altså at han er født i 1887. Da er spørsmålet om registreringen av fødselsår ved dødsfallet er feil, eller om det dreier seg om to forskjellige personer.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for svar, Solveig. Det med at han var 40 år da han døde stemmer jo ikke helt siden han skulle være født i 1887. Likevel tror jeg det kan være riktig person. Arne Solås (7) fant en med samme navn og dødsdato registrert som død ved sjømannskirken i New York, men med oppgitt fødselsår 1880. Jeg vil sjekke med sjømannskirken om det der finnes opplysninger om fødselsår. Takk for tips om deathcertificate og 'Nordisk Tidende'. Dette burde gå an å finne ut av.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg mener disse kirkebøkene finnes hos SAB. Om det er rett så kan du jo, i Arkivforumet, spørre om de kan sjekke originalen, men det kan jo også ha blitt skrevet feil årstall der.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om årstallet er 1880 også der, så bør du vel kanskje spørre om hvor du kan finne en dødsmelding/skifte etter avdøde. Noe etterlot han seg vel.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for svarene, Arne.Jeg var inne på de utenlandske kirkebøkene som ligger på Digitalarkivet. Kirkebøkene for sjømannskirken i New York var der, riktignok med sperring for dødsfall i 1930. Jeg går ut fra at SAB vil kunne svare på en slik henvendelse. Takk for god ide.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.