Gå til innhold
Arkivverket

[#45535] Samuel Samuelsen tyding kirkebøker.


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Har blitt anbefalt å prøve dette forumet for å se om det hjelper.Prøver å tyde kirkebok i Ås 1813 under ekteskap. Par nr. 23 nederst til høyre greier jeg ikke å lese hvor Samuel Samuelsen kommer fra og hva slags yrket han har. Synes det ser ut til at han er glassmester under dåp til et av sine barn Lisabeth i Drøbak 1817 barn nr 17 øverst til høyre, med navnet Lanmark.Håper noen kan hjelpe meg, da jeg står bom fast.Mvh.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Nov. 22 | Drøb. | 23 | Af Hr. Bull Glasmester Samuel Samuelsen, Drøbach, og Pigen Beathe Jochumsdter fra Biri, efter attester.'Det er mulig at det står 'Glarmester', men det er neppe vesentlig da betydningen er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Samuel i Aas: Corporal og ungK. Samuel Samuelsen Hoelstad og Pige Gunnild Ottersd? ib.Samuel i Drøbak: Glasmester Samuel Sandmark og Kone Beathe Jocumsdat. i Drøbak.Har Samuel (i Aas) giftet seg på nytt, eller er dette to forskjellige Samuel?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei KetilSå snilt av deg å tyde dette. Beathe har jeg kontroll på, men fatter ikke dette med Samuel. Finner han ikke som døpt eller konfirmert i Drøbak. Trodde kanskje han hadde forbindelse opp til Biri, da Beathe sin slekt er glassblåsere, men dette er jo helt forskjellige yrker.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei LailaJeg har sjekket Samuel fra Holstad og det er ikke rette vedk. Min Samuel fikk barn med Beathe i 1815,1817,1822 og 1829. Han døde 74 år gammel i 1861 og har prøvd folketellingen 1801 for å finne han. Eneste jeg har stått igjen med er Samuel Hanssen fra Våler, sønn av lensmann Samuelsen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei KetilHar prøvd folketellinger på henne også, samt Maren Sanmark, som er fadder for Lisabeth i 1817.Kommer ikke noe videre.Samuel og etternavet Samuelsen i Drøbak ser ut til å være et vanlig navn, men med to forskjellige samfunnslag. Et byfolk og et bygdefolk.Har pløyd igjennom kirkegården i Drøbak, da vi har familiegrav der.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Kanskje du skulle ta utgangspunkt i at han var glassmester. Finnes det borgerruller for Drøbak? Laugsprotokoller for Glassmesterlauget?Mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Det er kanskje en tanke, har prøvd historielaget for Frogn og Drøbak værneforeningen, men har en følelse av at de er svært lite behjelplige.Kan gjøre et nytt forsøk.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg må få lov til å takke alle som prøver å hjelpe meg. Det er godt å få nye innfallsvinkler.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.