Gå til innhold
Arkivverket

[#45538] Søstre fra Meløy /Meråker Julianna Oline f.1863 og Edel Augusta f.1868. Odland


Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

Jeg søker opplysninger om to av min tippoldemors søstre Julianna Oline f.1863 og Edel Augusta f.1868. Etternavn: Knutsdatter, Odland eller Knutsdatter-Odland.Ble de bosatte i Meråker? Når døde de? Giftet de seg? Er det noen som vet noe om søstrenes fortsatte liv.Her er de opplysningene jeg har greid å finne om søstrene fram til 1901:Døpte i Meløy 1863 nr 50. født 26 juli 1863. døpt 9 august 1863. Julianna Oline. Foreldre:Husmand Knut Iversen fra Halvkandnæs og Maren Juditha Olsdatter.Døpte i Meløy 1868 nr 56.Født: 18 august 1868. Dåp 30 august 1868. Edel Augusta. Foreldre:Husmand Knut Iversen fra Halvkandnæs og Maren Juditha Olsdatter.FT 1865 Rødø i Nordland: Julianne bor sammen med foreldrene på Aspefladen. Lenke FT 1875 Rødøy. Julianne er i tjeneste på Snelandslia: LenkeFT 1875 Rødøy. Edel bor sammen med foreldrene i Halvkannæs. LenkeKonfirmasjon: Julianne 20 juli 1879 i Meløy i Nordland. Edel 16 september 1883 i Meløy i Nordland.På dette tidspunktet for FT 1900 bor Julianne Anna Odland i Meråker på Nustad Øvre i Drengstubygning. Hun står oppført som tjener og oppvarterske. På samme sted bor også hennes søster Edel Odland. Det står at hun er ugift. LenkeUtflyttet fra Meløy 1901 nr 27. Utflyttet fra Meløy til Meraaker. Julianne Oline Knudsdatter, Odland. Attest av 24/10-01.Finner ikke Julianne i Trondhjemsadressebok Lenke i 1899 eller 1900-01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Ja jeg kjenner godt til det folket du snakker om, men akkurat når det gjelder de to damene har jeg bare klart å få frem litt. Fra en kilde i Meløy har jeg fått oppgitt at Johanna ble gift med en Edvard Holt og at de bosatte seg i Meråker. Søsteren Edel skal ha blitt gift med Gudbrand Holt (bror av Edvard?) og de bosatte seg i/på Engjen på Nordmøre. Dessverre har jeg ikke hittil forfulgt disse sporene videre. Jeg kan heller IKKE bekrefte riktigheten av denne informasjonen! Så langt. Kanskje kan det være litt til hjelp for deg? Siden jeg ikke finner skannede KBer for Meråker etter 1900 kan jeg ikke lete der. Vi får håpe noen andre kan hjelpe til her.Vennlig hilsen Asbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til Asbjørn!Er du en etterkommer av noen av deres forfedre? Og i tillfelle etter hvem?1 Berthe Kristine Knudsdatter-Odland Fødselsdato: 12 juni 1853 Fødested: Sneland i Meløy i Nordland (Min tipp oldemor) eller noen av hennes søsken eks: Julianna Oline f.1863 og Edel Augusta f.1868Gen: 12 Knut Andreas Iversen Odland Fødselsdato: 2 juni 1824 Fødested: I Bergen by 16 rode nr 50.3 Maren Juditha Olsdatter Fødselsdato: 16 april 1831 Fødested: På Sneland i MeløyGen: 24 Iver Iversen Aadland Døpt: 1799 Fødested: Aadland i Fana i Hordaland5 Berthe Christine Lassedatter Fødselsdato: 5 februar 1801 Fødested: i Bergen6 Ole Christian Olsen Fødselsdato: ca 1797 Meløy ?7 Olina Johanna Eliasersdatter Døpt: 1789 Fødested: Sneland i Holandsfjorden i Meløy.Gen: 38 Iver Ottesen Fødselsdato: 1754 Fødested: Ougestad (Augestad) i Jondal i Hardanger9 Anne Olsdatter Fødselsdato: ca 1761 Fødested: Drage i Jondal i Hardanger10 Lars (lasse) Knudsen-Næss Fødselsdato: ca 1763 Fødested: I Evenvig11 Maria (marie) Crispinusdatter Fødselsdato: ca 1771 Fødested:Gloppen14 Eliaser Olsen Fødselsdato: ca 1751-1753 Fødested:i Meløy15 Marith Nielsdatter Fødselsdato: ca 1753 (Rana)Gen: 416 Aad Olsen Fødselsdato: 27 mai 1727 Fødested: Svaasand (Svosand) i Jondal i Hardanger.17 Kari Ivarsdatter Fødselsdato: ca 1725 (Jondal)18 Ole Larsen Fødselsdato: 6 desember 1728 Fødested: Drage i Jondal i Hardanger19 Ingeborg Samsonsdatter (Jondal)22 Crispinus Knudsen Fødselsdato: ca 1738 Fødested: i Gloppen23 Agnetha (agnete) Andersdatter Fødselsdato: ca 1749 Fødested: i Bergen?28 Ole Aronsen Fødselsdato: ca 1707 i Meløy29 Maren Gabrielsdatter Fødselsdato: ca 1704 i RanaGen: 532 Olle/ole Iversen Fødselsdato: 1698 Fødested: Svaasand (Svosand) i Jondal i Hardanger.33 Agatha Tronsdatter Fødselsdato: ca 1687 (Jondal)36 Lars Olsen Fødselsdato: ca 1698 (Jondal)37 Anna Iversdatter Fødselsdato: ca 168956 Aron Olsen Fødselsdato: ca 1673 ( Meløy)58 Gabriel Nielsen (Rana)59 Marith Pedersdatter (Rana)Jeg kan nås på epost: toveekarlsen@telia.com om du ikke vil svare her.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Tove. Jeg svarer litt kort her så får vi se. Jeg er ikke i slekt med dem, men det er så nært det går an, uten å være i slekt. Din Nr 1. Berthe var min oldefars (Sivert Olsen) kone nr 3, men de fikk ingen barn som du vel vet. Hun hadde vært gift før og de var ganske gamle før de giftet seg. Noen tilsvarende relasjoner er det til hennes bror Iver Olai Knutsen Odland og jeg har ukentlig god forbindelse med hans etterkommere i Meløy på Åsvang og en gren i Utah i USA bl a. Siden jeg (som alle andre )slektsgranskere er bitt av basillen så har jeg av historiske grunner og av vitebegjær mye om Odlandsfolket i min database og er kommet svært langt på mange grener. Det er derfor mange kjente navn i din liste helt ned i generasjon 5, og enda opptil 4 generasjoner lenger bak. Kanskje kan vi utfylle hverandre på enkelte steder slik at listene blir mest mulig komplette. I så fall bør vi vel ta det pr mail; jeg tar kontakt.Vennlig hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Tove. Jeg svarer litt kort her så får vi se. Jeg er ikke i slekt med dem, men det er så nært det går an, uten å være i slekt. Din Nr 1. Berthe var min oldefars (Sivert Olsen) kone nr 3, men de fikk ingen barn som du vel vet. Hun hadde vært gift før og de var ganske gamle før de giftet seg. Noen tilsvarende relasjoner er det til hennes bror Iver Olai Knutsen Odland og jeg har ukentlig god forbindelse med hans etterkommere i Meløy på Åsvang og en gren i Utah i USA bl a. Siden jeg (som alle andre )slektsgranskere er bitt av basillen så har jeg av historiske grunner og av vitebegjær mye om Odlandsfolket i min database og er kommet svært langt på mange grener. Det er derfor mange kjente navn i din liste helt ned i generasjon 5, og enda opptil 4 generasjoner lenger bak. Kanskje kan vi utfylle hverandre på enkelte steder slik at listene blir mest mulig komplette. I så fall bør vi vel ta det pr mail; jeg tar kontakt.Vennlig hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei! Det er greit.Jeg visste at din oldefar Sivert var gift med min tippoldemor Berthe. Og som deg har jeg også samlet på meg opplysninger om personer utenfor min direkte slekt bl.a. om Sivert og hans 3 ekteskap mm. Du har min mail adresse nederst på innlegg 3.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.