Gå til innhold
Arkivverket

[#45546] Hvem var sjømann Olaf Arnholt Olsen, født 1878?


Gjest Trond Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Clausen

Min morfar Olaf Eugen Olsen ble døpt i 1901 i Sagene kirke ([url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213070898.jpg>Lenke) som uekte sønn av Ragna E. Andresen og Olaf Arnholt Olsen. Morfar ble satt bort hos pleieforeldre, og vi vet kun litt om hans biologiske mor og ingenting sikkert om hans biologiske far. Hvis faren var registrert i 1900-folketellingen så er den eneste som stemmer med navn (med unntak av en liten forskjell på mellomnavnet), yrke og fødselsår denne personen Olaf Arnold Olsen (Rasmussen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone V Tøstie

Da dåpen til Olaf Eugen bare er et par måneder etter folketellingen så er det sannsynlig at begge eller en av foreldrene må bo på samme adresse som i kirkeboken d.v.s. Østgårds gt 2. Her bor ingen Olaf Olsen og heller ingen enke Ragna Eugenie Andresen, men derimot en enslig mor og enke Ragna Christiansen med sitt udøpte barn. Det kan være samme kvinne siden Olaf Eugens faddere hadde etternavnet Kristiansen og sikkert var i slekt med moren. Når det gjelder ditt spørsmål om barnefaren Olaf Arnholt Olsen så er det vel ingen andre som passer bedre enn han dere har funnet. Arnholt og Arnold kan lett forveksles. Såvidt jeg vet skal han med stor sannsynlighet være registrert i folketellingen selv om han var mønstret på båt mens folketellingen pågikk. Det beste er vel kanskje å lete i kirkebøker for å finne ut om han har flere barn eller senere giftet seg e.l. Men dette hjelper dere kanskje ikke. Dessverre var Olaf Olsen et meget vanlig navn. Oppslag på Arnholt gir dårlig match i de registerne jeg har prøvd å søke i.Kanskje noen andre som kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Barnefaren måtte nok gjøre opp for seg. Myndighetene gjorde (nesten) garantert et forsøk på å kartlegge hans identitet hva barnebidrag angikk. Jeg ville tro at farskapsprotokollene kan gi deg sikrere svar. Tipper de er i Oslo byarkiv. Der har de super service. Et besøk anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Clausen

Takk til dere begge for nyttige tips. Til Tone V; Det kan være samme Ragna selv om ikke alle årstall/datoer stemmer helt. Ragna Chr. som du fant var syerske av yrke. Min oldemor som står i kirkeboka (første lenke i denne tråden) hadde et yrke jeg ikke klarer å tyde. Kan noen hjelpe meg? Står det 'Møselerarb.'? Hva er i så fall det?Når det gjelder farskapsprotokoller så har vi vært på Byarkivet, men de opplyser at det kun ble ført slike protokoller for barn som var på sykehus.Men på Byarkivet fant vi ut noe mer om vår oldemor. Da hun døde i 1936 hadde hun etternavnet Olsen og var skilt. Derfor må hun en gang etter 1901 ha giftet seg med en Olsen (kanskje Olaf A?) og skilt seg igjen. Jeg har lett litt etter et slikt ekteskap i Sagene k.b. og noen nærliggende menigheter uten å finne det. Jeg har hørt at det var veldig vanskelig å skille seg i de dager. Vet noen om det ble ført noen skilsmisseprotokoller i Oslo (østkanten) på den tiden, og hvor kan disse evt. være å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Trond Clausen

Jeg har oppdaget en ledetråd til i jakten på min oldefar. I databasen over konfirmerte i Sagene kirke 1892 står Olaf Arnold Olsen innskrevet (Lenke). Som en anmerkning står det her 'Lysning: 16.07.1903 NB. ikke tilalters' til høyre. Er dette en påtegning gjort i 1903 hvor han giftet seg men ikke gikk til alters? Jeg greier ikke å finne noe ekteskap for han i noen kirkebok for Sagene eller nærliggende sogn for 1903. Vet noen om hvor man evt. kan lete for å finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.