Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Litta Olsen

[#45547] Tyding av kirkebok Surnadal

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen
LenkeNr. 30 Marith Larsdtr. Børseth, datter av Lars Brynjulfsen Børsethog Ingeborg Erichsdtr.Men hva står det før og etter navnene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Endre Holten

Inderste Lars Brynjulfsen og hustrue Ingeborg Eriksdatter. -endre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Mathisen

Jeg satse på at det under Eriksdatter står Syrendal. En eldre skriveform for Surnadal, kanskje? Det står også noe kort (3 bokstaver?) på samme linje, og under der står det f. og et tall, som jeg ikke finner noen mening i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Nerbu

I bygdaboka vår er faktisk dette paret beskrevet som Lars Brynjulvson Storholt og Ingeborg Endresdtr Lysevoll av foreldre Endre Andersson Lysevoll(1764) og Brit Eriksdtr Børset(1759) Jeg må også innrømme at det ser ut som om det står Erich i kirkeboka. Men kanskje presten har 'rota litt' med morsnavnet. De hadde forøvrig 8 barn sammen. Marit f 1823 står det ingen ting om i bygdaboka - så har du opplysninger om henne ville jeg blitt glad for dem :-) Kari bruk k-nerbu - jeg er online abbonent ( så slipper jeg spam)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

Jeg vet ikke om det er 'min' Marit enda, men hvis jeg finner ut noe, skal du få vite om det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonny Lyngstad

Under Erichsdtr. står:Qvinden int. S. D.Hun ble altså introdusert i kirka samme dag som barnet ble døpt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive