Gå til innhold
Arkivverket

[#45555] Christiania Lazaret


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Hvor ville det være naturlig å gravlegge en soldat utebygdsfra (Hobøl, Enebakk) som i 1809 døde på Christiania Lazaret (Sykehus)? Hvor lå forresten lasarettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vaterlands Kirkegaard.Jeg skulle tro det er snakk om det som nå omtales som Militærhospitalet. I så fall Grev Wedels Plass 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk for svar, du har nok rett mht sykehuset. Jeg trodde også det måtte være Vaterland, men fant ikke noe der, alternativt Aker eller en av de nedlagte plassene. Men nå fant jeg ham, litt overraskende, protokollen til Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten. Eller kanskje det egentlig ikke er så overraskende at de gjorde ære på døde soldater-- Men hva betyr det, hvor ble han egentlig da lagt i jorda? Fantes det en gravplass i eller ved festningen? Eller ble de kremert, så tidlig som i 1809?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag  Berntsen

Et lite PS, det het Slottsmenigheten eller Akershus Slottsmenighet fram til 06.05.1823, deretter Garnisonmenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk skal du ha. Ideen om å se etter i Slottsmenigheten var nærmest et innfall, hvorfor ikke sjekke, selv om det virket usannsynlig? Men der fant jeg ham altså. Christ-kirkegården høres fornuftig ut. Men det finnes vel neppe noen dokumentasjon om gravleggingen utover det som står i kirkeboka? På hjemstedet sto det ingenting, derimot i skiftet (fordi han var soldat) og i militærrullene sto det 'avgang' (etter død), og 'tilgang' (på en som skulle erstatte ham i rullene). De hadde jo fremdeles plikt til å stille en mann med hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.