Gå til innhold
Arkivverket

[#45556] Søker etter slekta Bentz fra Røros


Gjest Kari Bentz Høgseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hei!Du bør vel være litte mer konkret, nevne navn på personer du vil ha opplysning om, og angi sånn omtrentlig tid.Sannsynligvis kan ikke jeg hjelpe deg noe særlig. Jeg hjalp inmidlertid en kollega av meg med en Berit Olsatter Bentz som er 26 år i 1801. Jeg fant da at etternavnet Bentz/Bent/Bents ser ut til ha dukket opp på slutten av 1700-tallet. Faren til denne Berit var Ole Nielsen Bents, som var død i 1801. Han har en bror Anders Nielsen Harz i 1801, og Ole Nielsen ser også ut til å bruke navnet Harz/Hartz. Faren til disse Ole og Anders var Niels Bentsen, derav etternavnet Bents, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenke til 1801: LenkeNr 1207 Anders Nielsen Hartz 59 har sin broderdatter Anne Elisabeth Olsdatter Bentz boende hos seg. Like under står Gjertrud Pedersdatter enken etter Ole Nielsen Bentz (Harz) og barna som da er søsken av Anne Elisabet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Bentz Høgseth

Hei! Tusen takk skal du ha! Jeg fant endel av det du skrev når jeg gikk inn på Digitalarkivet på Røros!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg oppdaget i FT 1865 og 1875 en familie Bendz som har en annen opprinnelse enn Røros-Bentz. Her i Ft 1875 Lenke Husfaren Adolph J Bendz født dansk og bergrevisor på Røros, død før 1865. Kona Maren Kjerstina er født Møller og født i Røros. Disse opplysningene er fra Rørosboka bind 4 side 45.Hvilke Bentz søker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Bentz Høgseth

Takker så mye for info! Jeg tror at den første familien er den som kan være mest aktuell for meg, siden jeg kjenner igjen noen av navna etter tidligere slektninger. Dette blir en spennende hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

I Rørosboka bind 4 under hus 160, 161 og 165 finner du mer om Bentz-familien som Astrid nevner i innlegg (2) og (3). Jeg har trolig en forbindelse til denne familien gjennom Elen Cathrine Nilsdatter Bentz, f. 1811, som er inngiftet i en Krogfamilie som jeg nedstammer fra (hus 166 i samme bok). Tror du med fordel kan fjernlåne Rørosboka bind 4, den er litt vanskelig å finne fram i, men likevel...mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.