Gå til innhold
Arkivverket

[#45557] Narresmokk i vikingtiden


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

H.K.Laxness skriver i sin bok 'Kjemper i Nord' 'at det ikke sømmer seg for en djerv gutt å dikte om kvinnekjærlighet: slike kvad høver bedre for feiginger og tufser som ligger i eldhuskråa og suger narresmokk dyppet i skyr' (surmelk). Er det mulig at en eller annen form for narresmokk nærmest har vært brukt i uminnelige tider, og hva slag smokk kan dette ha vært? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Det ble kalt 'tåte', og besto i sin opprinnelige form av en avkappet ku-spene som var hult ut, og gjerne fylt med honning eller lignende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Artig det med Tåte fra tidligere tider.Fra min farfars bok barndomsminner skriver han om: ' jordmora surret barnet inn i kluter, bleier og reiv og til slutt omspundet med en bred list, så man liknet mere en stokende enn et levende væsen. Så fik man en tåte i munnen og ble lagt i vuggen og skulde værsgod sove ut efter reisen' Denne beskrivelsen er fra ca 1860.Tåte kunne også være en oppbløtt brødbit i en klut. (Vel ikke hva vi i dag forbinder med hygiene og småbarn)Tåten var gjerne søtet med honning eller sirup.Barn med suttekluter og tåtesmokker ser man alle steder i våre dag også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1): No seier du ikkje om det er du sjølv eller Laxness som knyter narresmokken til ei fjern/uminneleg fortid. Men Laxness er vel kjend for å bruke ting og tema frå landnåmstid og høgmellomalder i innlegg om notids-spørsmål.(2) og (5): Ifl. Grunnmanuskriptet Lenke er det tøyposen som er den vanlege tydinga av 'tåte', men nemner også (kvige-)jur som ei tyding. Men at den siste skulle vere ei meir opphavleg er det ikkje sagt noko om. Korleis veit du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Mitt sitat er fra Laxness' bok 'Kjempeliv i nord', oversatt av Ivar Eskeland, 1958, side 13. Hvis narresmokken var i bruk ca. år 1000, er det vel rimelig å anta at den har vært kjent i uminnelige tider - i en eller annen form. SÅ: 'Det er intet nytt under solen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ola(7): No har ikkje eg den boka. Og du seier (og kanskje ikkje Laxness heller?) klart om han plasserer 'djerv gut' og narresmokken i vikingtida (eller mellomalderen). Men jamvel om han gjer det, har eg meir enn ein mistanke om at det skal lesast inn i samtida likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Såvidt jeg begriper, foregår handlingen i slutten av landnåmstiden på Island og bygger kanskje (iallfall delvis) på 'noe' Laxness har hørt fortalt. Men her er ikke jeg rette person til å uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.