Gå til innhold
Arkivverket

[#45559] Fåberg/Oppland: Peder Christensen (f. 1806) og Mari Rasmusdtr. (f. 1806)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg leter etter foreldrene til Peder Christensen (f. 1806) og Mari Rasmusdtr. (f. 1806) fra Hattestad i Fåberg.De giftet seg 6.mai 1831.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Hermod :)Disse spørsmålene vil du finne svaret på her på Digitalarkivet.Øverst til venstre på det mørkeblå feltet på denne siden, finner du Databaseveljar som du trykker på. Deretter velger du under fylke: Oppland og under kommune: Fåberg.Her vil du da få opp døpte i Fåberg 1730-1818, og så er det bare å søke i vei.Lykke til og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for rådet.Jo, jeg prøver, men i disse tilfellene synes jeg det er vanskelig å komme videre.Far til Peder Christensen må hete Christen, men han finner jeg ikke. I stedet finner jeg en Berit Olsdtr. (f. 1774) på gården Bæsserud, boende sammen med en Rasmus.Faren til Mari Rasmusdtr.: Det finnes etter mitt ringe skjønn to Oudenhuus-gårder, og ingen riktig Rasmus bor der.Er det jeg som er helt ute?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, dette fant jeg også. Men å finne foreldrene ut fra dette, er det som er mitt problem. Tkk, Lars Ove.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Hermod :)Det spørs om jeg kan hjelpe deg noe mer her, men det er jo suverent at Lars Ove kan gjøre oppslag for deg.Det jeg vil si er at den Peder som døpes i linken Lars Ove legger ved, har bosted Hattestad når han blir konfirmert i 1821. (Opplysningene er fra Arkivnett Oppland)Peder Christensen og Mari Rasmusdatter har Hattestad som bosted ved vielsen 6.mai 1831. Forloverne var Erik Olsen og Ole Eriksen, Hauge V.Den Rasmus som bor på Besserud i FT 1801 er kanskje far til Mari?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKirkebøkene var mangelfulle. Det vi si at moren til Mari IKKE sto oppført, mens Peders mor bare var oppført med fornavn.Her er PederMvh Lars Ove

bilete1974.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk. Flott levert.Likevel er det vanskelig å komme videre.FT 1801 viser at Rasmus Olsen (f. 1759) og Berit Olsdtr. (f. 1774) er husbonde og hustru på gården Besserud. Mora het altså Berit Olsdtr. Er det riktig å slutte at Rasmus må ha dødd en gang mellom 1801 og 05, og at Christen hadde giftet seg med Berit, flyttet til Besserud og fått Peder (f. 1806)?Når det gjelder Rasmus Oudenhuus finner jeg han ikke på gården Oudenhuus FT 1801, men han må da ha flyttet inn der mellom 1801 og 1805. Er Oudenhuus et norsk navn?Er det noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja det er mulig din teori er riktig, og jeg kan jo forsøke å finne dødsfallet til Rasmus, eller ekteskapet mellom Christian og Berit. Men den kirkeboken fikk jeg svettetokter av.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Lars Ove. Det ville vært fantastisk om du kunne hjelpe meg med å komme et steg videre. Det vil stå respekt av deg om du greier å finne dødsfallet til Rasmus og giftermålet mellom Christen og Berit - selv om svettetoktene skulle strømme på.Takker i hvert fall på forhånd.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Har prøvd meg litt mer på de vanskelige kirkebøkene fra Fåberg. Stemmer dette jeg har funnet ut:Berit Olsdtr. Opjordet født 28. des 1773, dpt. 1. jan. 1774. Foreldre: Ole Opjordet og Berit. De har fått barna Erik (f. 1763), Lars (f. 1768) og Berit (f. 1773).Rasmus Olsen Besserud (f. 1759 - FT 1801) og Berit Olsdtr. Opjordet gift 6. juni 1796 (forlovet 6. april s.å.) Rasmus Olsen Besserud giftet seg også 12. juni 1794 med Kari Amundsdtr., men hun døde samme år, 21 år - MEN det står at hun døde 14. mars, altså 2 måneder før hun giftet seg! Kan det være feilskrivinger her?Så har jeg funnet Christen Christensen Holen og Berit Olsdtr. Lundgaard gift i 1806. Kan dette være samme Berit som har giftet seg om igjen (etter at Rasmus Olsen har dødd) og fått etterlyste Peder Christensen i 1806? Hvis det er riktig, kan det også være riktig at Christen Christensen Holen i 1785 fikk barnet Christen f. 1785, altså den Christen som giftet seg med Berit.Er det noen der ute som kan se på om de kommer til samme konklusjon?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei HermodJeg kunne ikke med min beste vilje se at Rasmus ble gravlagt mellom 1801-1806, men jeg fant vielsen til Christen og Berit i 1805Mvh Lars Ove

bilete1989.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takker så aldeles mye for din hjelpsomhet.Det betyr at foreldrene til Peder het Christen Olsen Onsum og Berit Olsdtr. Onsum. Ser du hva som står foran den ene forloveren Preutz?Dette giftermålet fant jeg ikke i den scannede utgaven av kirkeboka som ligger på nettet, eller----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.