Gå til innhold
Arkivverket

[#45559] Fåberg/Oppland: Peder Christensen (f. 1806) og Mari Rasmusdtr. (f. 1806)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er noe nyttig Hermod. Da skulle alt være på plass tenker jeg.Etterkommere av Rasmus Olsen Besserud Generation No. 1 1. RASMUS OLSEN1 BESSERUD was born 1690 in Besserud Fåberg Oppland Norge, and died februar 8, 1765 in Besserud Fåberg Oppland Norge. He married MARIT IVERSDATTER ERSGAARD mars 18, 1725/26 in Fåberg Oppland Norge, daughter of IVER ERSGAARD and INGRID STORBERGET. She was born 1701 in Ersgaard Fåberg Oppland Norge, and died mars 23, 1775 in Besserud Fåberg Oppland Norge.Children of RASMUS BESSERUD and MARIT ERSGAARD are:2. i. IVER RASMUSSEN2 BESSERUD, b. mai 1737, Besserud Fåberg Oppland Norge; d. august 14, 1786, Brunlaug Fåberg Oppland Norge.3. ii. JOHANNES RASMUSSEN DOLDEN, b. 1740, Besserud Fåberg Oppland Norge; d. april 9, 1804, Besserud Fåberg Oppland Norge.Generation No. 2 2. IVER RASMUSSEN2 BESSERUD (RASMUS OLSEN1) was born mai 1737 in Besserud Fåberg Oppland Norge, and died august 14, 1786 in Brunlaug Fåberg Oppland Norge. He married BERIT OLSDATTER BAKKE mai 4, 1772 in Fåberg Oppland Norge, daughter of OLE BAKKE and KIRSTI BAKKE. She was born august 1743 in Bakke Fåberg Oppland Norge, and died 1801 in Ensbyeie Øyer Oppland Norge.Notes for IVER RASMUSSEN BESSERUD:Han var Klokkemaker.Child of IVER BESSERUD and BERIT BAKKE is:4. i. RASMUS IVERSEN3 EINSBYE, b. august 4, 1773, Besserud Fåberg Oppland Norge; d. juli 11, 1859, Nedre Jeistad Fåberg Oppland Norge.3. JOHANNES RASMUSSEN2 DOLDEN (RASMUS OLSEN1 BESSERUD) was born 1740 in Besserud Fåberg Oppland Norge, and died april 9, 1804 in Besserud Fåberg Oppland Norge. He married MARIT CHRISTENSDATTER GRUVEN mai 26, 1766 in Fåberg Oppland Norge, daughter of CHRISTEN GRUVEN and RAGNHILD BLEKEN. She was born 1738 in Norge, and died august 19, 1810 in Besserud Fåberg Oppland Norge.Children of JOHANNES DOLDEN and MARIT GRUVEN are: i. CHRISTEN3 JOHANNESEN. ii. TORGIER JOHANNESEN.5. iii. CHRISTEN JOHANNESEN BESSERUD, b. april 2, 1775, Besserud Fåberg Oppland Norge; d. 1814, Besserud Fåberg Oppland Norge. iv. MARIT JOHANNESDATTER. v. RASMUS JOHANNESEN.Generation No. 3 4. RASMUS IVERSEN3 EINSBYE (IVER RASMUSSEN2 BESSERUD, RASMUS OLSEN1) was born august 4, 1773 in Besserud Fåberg Oppland Norge, and died juli 11, 1859 in Nedre Jeistad Fåberg Oppland Norge. He married MARTHE JOHANNESDATTER LILLEBERG EIE februar 1, 1796 in Fåberg Oppland Norge, daughter of JOHANNES EIE and KARI OLSDATTER. She was born oktober 15, 1767 in Lilleberg eie Fåberg Oppland Norge, and died juli 19, 1832 in Nedre Jeistad Fåberg Oppland Norge.Notes for RASMUS IVERSEN EINSBYE:Han var Klokkemaker.Døpt: 8 august 1773.Notes for MARTHE JOHANNESDATTER LILLEBERG EIE:Døpt 18 oktober 1767 i Fåberg.Children of RASMUS EINSBYE and MARTHE EIE are:6. i. IVER RASMUSSEN4 ANDERSSTUEN, b. september 7, 1797, Ensbyeie Øyer Oppland Norge; d. 1865, Andersstuen Fåberg Oppland Norge. ii. MARIT RASMUSDATTER. iii. JOHANNES RASMUSSEN.5. CHRISTEN JOHANNESEN3 BESSERUD (JOHANNES RASMUSSEN2 DOLDEN, RASMUS OLSEN1 BESSERUD) was born april 2, 1775 in Besserud Fåberg Oppland Norge, and died 1814 in Besserud Fåberg Oppland Norge. He married BERIT PEDERSDATTER SKOUG mars 30, 1799 in Fåberg Oppland Norge, daughter of PEDER SKOUG and INGEBORG DAGSVEEN. She was born juli 23, 1778 in Skog Fåberg Oppland Norge, and died 1815 in Besserud Fåberg Oppland Norge.Children of CHRISTEN BESSERUD and BERIT SKOUG are: i. JOHANNES4 CHRISTENSEN.7. ii. PEDER CHRISTENSEN HATTESTAD, b. juni 9, 1806, Besserud Fåberg Oppland Norge; d. august 1, 1893, Hattestad Fåberg Oppland Norge. iii. MARIT CHRISTENSDATTER. iv. INGEBORG CHRISTENSDATTER. v. RASMUS CHRISTENSEN.Generation No. 4 6. IVER RASMUSSEN4 ANDERSSTUEN (RASMUS IVERSEN3 EINSBYE, IVER RASMUSSEN2 BESSERUD, RASMUS OLSEN1) was born september 7, 1797 in Ensbyeie Øyer Oppland Norge, and died 1865 in Andersstuen Fåberg Oppland Norge. He married SØNNØV JACOBSDATTER REISTAD januar 4, 1821 in Fåberg Oppland Norge, daughter of JACOB REISTAD and KAREN BØRKJE. She was born desember 4, 1796 in Reistad Fåberg Oppland Norge, and died november 5, 1885 in Andersstuen Fåberg Oppland Norge.Children of IVER ANDERSSTUEN and SØNNØV REISTAD are: i. KAREN IVERSDATTER5 ANDERSSTUEN, b. august 31, 1821, Ensbyeie Øyer Oppland Norge; d. oktober 6, 1912, Canby Yellow Medicine Minnesota; m. OLE ENGEBRETSEN SKAARSETH, mai 6, 1846, Fåberg Oppland Norge; b. mars 22, 1826, Nordre Langseth Fåbeg Oppland Norge; d. desember 8, 1916, Canby Yellow Medicine Minnesota.Notes for KAREN IVERSDATTER ANDERSSTUEN:Hun ble døpt 2 september 1821 i Fåberg.Gravlagt: 7 oktober 1912 i Canby Cementery,Yellow Medicine Minnesota. ii. LARS IVERSEN ANDERSSTUEN.7. PEDER CHRISTENSEN4 HATTESTAD (CHRISTEN JOHANNESEN3 BESSERUD, JOHANNES RASMUSSEN2 DOLDEN, RASMUS OLSEN1 BESSERUD) was born juni 9, 1806 in Besserud Fåberg Oppland Norge, and died august 1, 1893 in Hattestad Fåberg Oppland Norge. He married MARI RASMUSDATTER AUDENHUS mai 6, 1831 in Fåberg Oppland Norge, daughter of RASMUS AUDENHUS and GURI MO. She was born august 26, 1806 in Audenhus Vingrom Oppland Norge, and died januar 16, 1882 in Hattestad Fåberg Oppland Norge.Children of PEDER HATTESTAD and MARI AUDENHUS are: i. MATHEA5 PEDERSDATTER, b. oktober 16, 1839, Fåberg Oppland Norge. ii. CHRISTINE PEDERSDATTER, b. oktober 16, 1839, Fåberg Oppland Norge. iii. GULBRAND PEDERSEN, b. august 29, 1842, Fåberg Oppland Norge. iv. INGEBORG PEDERSDATTER HATTESTAD, b. desember 6, 1845, Hattestad Fåberg Oppland Norge; d. mars 5, 1932, Biri Oppland Norge; m. ENGEBRET OLSEN SKAARSETH, februar 9, 1874, Fåberg Oppland Norge; b. september 13, 1846, Nordre Skaarseth Fåberg Oppland Norge; d. oktober 30, 1927, Fåberg Oppland Norge. v. JOHANNES PEDERSEN, b. mai 30, 1848, Fåberg Oppland Norge. vi. MARIA PEDERSDATTER, b. oktober 28, 1850, Fåberg Oppland Norge.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Dette var sterkt - og så raskt etter siste svar!! Da har jeg alt på Besserud-slekta. Nå gjenstår for meg bare Rasmus Oudenhuus og Guri Mo's forfedre, samt kanskje forfedre til Peder Skoug og Ingeborg Dagsveen.Fantastisk, Lars Ove.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det må vel være de riktige Rasmus og Guri som giftet seg 3. april 1804: Rasmus Jensen Verket og Guri Larsdtr. Moe. Hva sier du, Lars Ove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og dette kunne jo være dåpentil Guri, men det blir fryktelig mye Oudenhus her. Var det bare et par gårder i Fåberg på den tiden?? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men jeg ser at datteren til Guri het Mari (oppkalling), så det er nok trolig at det er riktig dette ogsåLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Rasmus Jensen Lysgaard (1781) Rasmus Jensen Lysgaard ble født den 2. april 1781 på Lysgaard, Faaberg, Oppland. Han ble døpt den 4. april 1781 i Faaberg, Oppland. Han var sønn av Jens Nielsen Bergebakken (ca 1743 - 1807) som ble gift i 1771 med Marit Halvorsdatter (ca 1750 - 1813). Han var den nest eldste i en søskenflokk på 7. Han ble gift den 3. april 1804 på Verket, Faaberg, Oppland med Guri Larsdatter Moen. Han fikk sammen med Guri følgende barn: Jens Rasmussen (1804) fra Oudenhuus, Faaberg, Oppland. Ole Rasmussen (1810 - 1853) fra Værket, Faaberg, Oppland som ble gift i 1841 med Christiane Andersdatter Sveaas (1811 - 1895) fra Modum, Buskerud. De fikk 5 barn. Maria Rasmusdatter (1812) fra Jevne V, Faaberg, Oppland. Anne Rasmusdatter (1818) fra Værket, Faaberg, Oppland. Lisbeth Rasmusdatter (1823) fra Værket, Faaberg, Oppland. Han hadde 5 barnebarn og 22 oldebarn. Antall registrerte etterkommere: 251.1801 - Folketelling: Rasmus Jensen, 20 år, Drenge til glas-hytten, Jevne Glas Fabriqve, Faaberg, Oppland. Kilder: Modum-slekter. Hjemme og i utfart. Drammen 2000. Per Auen Sveaas. Rasmus står oppført her på side 224 under referansenummeret *S13*. Sønnens svigerfar kommer fra gården Sveaas i Buskerud. De gamle privilegerte Norske glassverker og Christiania Glassmagasin. G. E. Christiansen. Ascheoug 1939. Tredje bind om Norsk industris historie. Tar for seg Hadelands glassverk (1762), Skatmester Schimmelmanns glassverk (1779-1832), Jevne glassverk (1792-1835), Gjøvik glassverk (1806-1844), Høvik glassverk (Høvik verk) (1855-1933) og Drammens glassverk (1873). Snekker Rasmus Jensen Lysgaard var født på gården Lysgaard, Faaberg, Oppland (der hvor OL-hoppbakken er nå). Faren, Jens Nilsen Bergebakken (ca 1743 - 1807) var husmann med jord på gården Lysgård på Fåberg i Oppland som var eid av Iver Eriksen Jevne (1749 - 1822), bror av den kjente eidsvoldsmannen Andreas Lysgård (1756 -1827).De fleste av barna til Jens Nilsen døde som liten, så de har nok ikke hatt det så lett. Da Jevne Glassverk ble bygd i 1793, har familien som så mange andre i distriktet, sett dette som en kjærkommen arbeidsplass.Jevne GlassverkI boka 'De gamle privilegerte Norske glassverker og Christiania Glassmagasin' av G. E. Christiansen finner vi historien til Jevne Glassverk. Og Rasmus Jensen er omtalt her 3 ganger.Forhistorien til Jevne glassverk er en bedret økonomi i Norge. Dette gjorde at folk etterspurte bedre varer. Vindusglass av andre sorter og bedre kvalitet enn det som hadde vært produsert før, var det stor etterspørsel etter gjennom glassverkenes agenter. Spesielt 'Lægerglass' var populært da det var av bedre og finere kvalitet enn 'Fensterglasset' som ble produsert på Biri, uten at det kostet noe særlig mer. Etter litt frem og tilbake, ble det bestem å iverksette produksjon. Det var også litt frem og tilbake med lokasjonen til glassverket. Det måtte ha tilgang til 3000 favner ved årlig til en rimelig pris. Det måtte ligge beleilig til i forhold til transport og det måtte ha lett og rikelig tilgang til rå-aske. Men ikke mist måtte det ligge nær vassdrag med tilstrekkelig vannføring for stampeanlegget til verkets behov. Valget falt på gården Jevne som lå rett ved Rinda-elva. Elva hadde utløp i Mjøsa. Dermed hadde man løst transportproblemet. Så den 31. august i 1792 ble det undertegnet kontrakt mellom de norske glassverks administrasjon og eieren av Jevne, Halvor Jevne. Produksjonen var i gang.Takket være de sosiale reformene Carsten Anker fikk innført for alle glassverkene, kan vi få en innsikt i hvordan Rasmus Jensen og familien hans hadde det. I forbindelse med folketellingen for 1801 så finner vi Rasmus Jensen som 20-åring med jobb som dreng på glasshytten på Jevne glassverk. I den nevnte boka står det også referert til 1801. Men her er Rasmus oppført som innbærergutt. Ellers er det ikke så store forhold. Det er 13 familier med totalt 77 mennesker. Det er totalt 5 innbærergutter. Hva denne jobben bestod av vet jeg ikke ennå selv om det ligger i navnet at de var hjelpegutter for de tyske glassblåserne. Disse hadde nok ikke alverdens lønn. Men de hadde på lik linje med alle andre på verket rett til gratis opphold og ved. Dette la alene grunnlaget for en rimelig sorgfri økonomi.Etter noen år på glassverket har Rasmus sett seg ut sin utkårne. Men han kunne ikke uten videre gifte seg. Til dette måtte han ha direksjonens samtykke. Hvis han giftet seg uten deres tillatelse, ville han miste retten til gratis bolig og ved. Grunnen for dette pålegget var at direksjonen ønsket en kontroll med de utgifter et giftemål ville medføre med tanke på blant annet husrom. Men det var sjeldent at direksjonen gikk i mot et giftemål. Rasmus får samtykke og gifter seg på verket i 1804 med Guri Larsdatter Moen.Det kan ved nærme granskning se ut som det er en del ekstraordinære forhold her som har påskyndet prosessen. Rasmus og Guri giftet seg i april og etter et usedvanelig kort svangerskap? får de en sønn nøyaktig 3 måneder senere. Og i tillegg er det ikke sikkert de bodde på verket i denne perioden. Bostedet er oppgitt til å være gården Oudenhuus som er den samme gården jeg tror Guri kommer fra.Men på et tidspunkt er de flyttet tilbake til verket. Og Rasmus har nå sannsynligvis fått seg en ny stilling som snekker. Det er i alle fall det han står oppført som i 1814 i forbindelse med at Staten kjøpte Jevne Glassverk. Rasmus og Guri bodde i et våningshus av bindingsverk med bordtak. Huset var 9 alen langt, 8 alen bredt og 3½ høyt til taket. Det bestod av ei stue, et kjøkken, loft og kjeller med 3 hele fag vinduer og 1 halv fag vindu. I stuen var det en kakkelovn på 1½ etasje. Siden det var snekkeren som skulle bo her, var det i tillegg en redskapsbod med slipestein og annet utstyr. Sannsynligvis hadde de også en egen hage med grønnsaker og kanskje ei ku eller to. Og ellers hadde de bedre lønn en det som var vanlig på denne tiden. Så dette er starten på en økonomisk vekst for familien Jensen.Ellers fikk familien kjøpt det de trengte av forsyninger på verket til en rimelig pris. Og melet kunne de male på den lokale mølla som den tidligere nevnte Halvor Jensen hadde fått satt opp som en del av avtalen med Jevne Glassverk. Men også de merket nødsårene i Norge fra 1811 til 1814. Da hadde Jensen-familien i lange perioder verken korn, malt eller gryn. Takket være en iherdig administrasjon, fikk de i januar 1813 sparsomme forsyninger som hindret direkte nød. Det var bygg og litt havre. Dette fikk Rasmus kjøpt for halv pris av den enormt høye innkjøpsprisen. Men det var allikevel en hard vinter for familien som hadde tre barn å brødfø. Først ut på høsten 1814 bedret forholdene seg.10 år senere kjøpes glassverket opp av et Interessentskap. Bedriftens produksjon legges om og de skaffer seg nye fagarbeidere. Men de beholder Rasmus som snekker. Han gjør tydeligvis en god jobb. Dette året konfirmeres hans sønn (og Bentes tippoldefar) Ole seg på verket med karakter meget god.De første årene til Jevne Glassverk var lønnsomme. Men det fikk stadig større konkurranse fra glassverkene i på Biri, Hurdalen og Jevnarker. Og problemene toppet seg da unionen med Danmark ble oppløst. I 1835 ble verket nedlagt. Dette betydde også at det var slutt for vår familie her. Om Rasmus har jobbet her helt frem til 1835 og om sønnen Ole Rasmussen også har jobbet her, vet jeg ikke ennå. Men Ole blir gift på Modum og flytter etter hvert til Kristiania.Jeg vet ikke foreløpig om skjebnen til de andre barna, men i 1847 gifter det seg en Elisabeth Rasmusdatter fra Faaberg seg med skreddermester Hans Sæther fra Nannestad. Denne Elisabeth er født ca 1822. Og jeg finner ingen andre (E)lisabet Rasmusdatter som er født på Faaberg på denne tiden. Så jeg skal se om jeg kan finne ut noe mer om henne.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg er imponert hva du kan og har av litteratur. Er selvfølgelig interessert i stoff også omkring hver person, gjerne fra tingbøker, men det blir vel for mye.1801-tellingen kom ikke med som vedlegg.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer er FT 1801 på Oudenhus, men den har du fra før tror jeg.LenkeNår det gjelder tingbøker er det værre. Da må jeg ha en konkret sak å forholde meg til og et årstall. Tingbøkene den gang inneholdt ikke noe register, så det blir litt som å lete etter nåla i høystakken.Men jeg kan kanskje se etter noen skifter etterhvert, hvis du ønsker det. Men da må du konkretisere hva du ønsker. Jeg har så mange saker å forholde meg til samtidig, at jeg må tømme 'harddisken' innimellom. Det er ikke dermed sikkert at jeg husker et eneste navn i denne saken neste uke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, det var bare hvis du falt inni noe på veien.Vet du hvem foreldrene til Jens Nielsen Bergebakken, Marit Halvorsdtr., Lars Olsen Oudenhuus og Mari Olsdtr. SAxum er?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNei det vet jeg ikke i farten, men det skal kanskje være mulig å finne de på DA over døpte i Fåberg?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja, men du har jo kommet et stykke på vei allikevel på et par dager nå Hermod? Det løser seg sikkert etterhvertLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nå snakker jeg ikke til Lars Ove, for han har hjulpet meg svært mye:Er det noen andre som har i sitt materiale: Besteforeldre til Peder Christensen (se overskriften). Hans mor het Berit Pedersdtr. Skoug (1788-1815). I det materialet jeg fikk fra Lars Ove i går, het det at Berits foreldre het Peder Skoug og Ingeborg Dagsveen. Ved gjennomgang i de digitale utskriftene av kirkebøkene, finner jeg verken Berit eller hennes foreldre Peder Skoug og Ingeborg Dagsveen.Er det noen som har oversikt over disse personene - når de levde f.eks?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.