Gå til innhold
Arkivverket

[#45568] Savner min mors onkel Olai fra Bergen/Osterøy, f. 1893


Gjest Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre J. Flatmark

Min mormor Karoline er fra Hosanger, Osterøy. Hun hadde en rekke søsken - derav Olai f. 1890 og Laura f, 1893. De øvrige søsken har jeg god oversikt over, men disse to er borte for meg. Min mor snakket ofte om Olai, men det er mulig at det er en annen Olai. Laura er helt ukjent innen familien, så det er mulig at hun døde i ung alder. Noe av problemene ligger i at familien opererte med en rekke etternavn. Forledre til mormor og hennes søsken er Johannes Fusesen (Vare) f. 1850, d. 1897 og. h. Anna Olsdatter (Kleppe), f. 1853. d. 1940. De bodde i Hosanger, Osterøy. Etter at Johannes døde i 1897, giftet Anna seg med Knudt Herland fra Osterøy, og ved folketelling bodde de i Lennebergsmauet 4, Bergen. De voksene barna var vekke, men Olai og Laura hadde da etternavnet Herland, og er oppført som barn av Knudt. En eldre søster, Anna brukte navnet Johannessen - det gjorde også en bror Fredrik - og min mormor brukte navnet Fotland. Ikke annet å vente enn at det kan være vanskelig å finne frem?? Det hadde vært fint om noen kan hjelpe meg å løse floken. Om det skulle hjelpe, min mormor Karoline giftet seg 1900 med Johan Bergstrøm fra Sverige - og de bodde i Odda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

En skrivefeil fra min side. Fødselsår for Olai er nok enten 1889 eller 1890. Ved FT 1900 er han anført både i Bergen og Hosanger. I Bergen er etternavnet Herland, og i Hosanger er navnet Johannesen. Bergen er hans sedvanlige bopel. Hans stefar, Knudt Herland er også registert i Hosanger, men da var Larsen etternavnet. Håper fremdeles på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Takk for innleggene dine Magne. Jeg er enig med deg - nå tror jeg at Laura Herland har kommet ut av mørket. Nå må jeg jobbe videre med den. Nei, kjenner ikke til at Olai skal ha noe dobbelnavn, - i oppveksten har jeg bare hørt navnet Olai. jeg på på lenken din, men tror ikke at det er han - men - good work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Da Magne, har jeg funnet at Laura Herland giftet seg med August Larsen. Laura døde i 1973 i Bergen. Når fortsetter jakten på Olai - uansett hvilket etternavn han må ha brukt. Takk for hjelpen, Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Anna herland døde i Bergen 9. februar 1940. Hun var enke etter Knut Herland, død i 1926, og etterlot seg fire barn. Fra hennes første ekteskap: Karoline Bergstrøm, Odda, Fredrik Johannessen, Odda og Olai Johannessen, N. Sandviksv. 53, Bergen. Fra hennes andre ekteskap sønnen Lauritz Herland.Olai Johannessen, født i Hosanger 4. januar 1890, døde i Bergen 13. september 1956. Han etterlot seg enken Ragna (som døde 4. januar 1979), og tre sønner.Datteren Laura er ikke nevnt i meldingen til skifteretten i 1940, og har trolig vært død før sin mor, og uten å ha etterlatt seg barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Av og til tenker man langsomt - og av og til tar man det man tror for å være sannhet.Etter at jeg fikk opplysningene om Laura, kunne jeg søke nærmere, og det viser seg at hun er ikke datter at min oldemor, dvs. Anna Herland i det hele tatt. I flg. dåpsprotokoll Mariakirken i Bergen for 1893 er Laura Herland datter av Knudt Herland og h. Martha Nilsdatter - og dette er sansynligvis hans første ekteskap. Ikke annet å vente at ingen innen familien har hørt om Laura i det hele tatt. Yngve, takk for hjelpen ang. Olai. Det er nok den rette, for jeg husker også at min mor snakket om tante Ragna. Etterkommerene etter de skal jeg finne ut av - takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.