Gå til innhold
Arkivverket

[#45573] Tyding kb Høland 1828 - Anna Kirstina Jørgensdatter Enger


Gjest Morten Granseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Håper jeg kan få litt hjelp til å tyde en post i Ministerialbok for Høland døpte 1828 Lenke nr 49.I et lite forsøk kommer jeg så langt som dette:Anna Kirstina Jørgensdatt. Enger. Født 12te May 1828, døpt 1xx Juni 1828.uægte fødtxxx....xxx Jørgen Eskildsen Nærby ogxxx..xx Pigen Bertha Maria Christiansdatt. under xxxxxx Engerhans 1xx og hennes[?] 2det xxxxxxx.[Faddere:] Brynild Buer xxxx, Gulbrand Ringstad, xxxxxxx - xxxxxx, Anna Løren xxxxx, Mari Kinnexxxx xxxx.xxxxxxxx: Hjemmedøpt[?] af Gudbrand Ringstad[Anmerkinger:] xxxxx af Gudbrand RingstadVennlig hilsen Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiI Høland Klokkerbok I2, kort 1/10, folio 5, no 49 mener jeg å kunne tyde:Anne Kirstine Jørgensd Enger uægte født Som barns fader angivet gift mand og huusmand Jørgen Eskildsen Nærbye Moder Birthe Maria Christiansdatter under gaarden Tangen Hans 1ste og hendes 2det leiermaal Faddere: Brynild Buer gaarmand Gulbrand Ringstad huusmand Andreas Ringstad huusmnd(?) Anne ..... huuskone(?) Mari Kinnestad .....Denne lenken fungerer vel? LenkeMvh DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Det finnes forøvrig ei Berte Marie f 1799 på gården Tangen i Setskog og Høland Bygdebok, bind 1, side 328. Foreldre: Kristian Åsmundsen 1739-1807 og Anne Olsdatter f 1757DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Ottesen

Den gifte husmann Jørgen Eskildsen på Nærby under Nordre Naddum i Høland var født på Behim under Stomperud i Høland 1781 og døde på Nærby 1863. Om hans herkomst se tema 45793. – Han var gift to ganger, med Helene Larsdatter (ca. 1770-1845) og Anne Jonsdatter (1808-1891) og hadde to barn i hvert ekteskap.Med Berte Marie Kristiansdatter, født på Tangen, Setskog 1799 (jf. innlegg 4), hadde Jørgen en uekte datter Anne Kristine Jørgensdatter, født på Enger under Tangen 1828. Anne Kristine ble gift 1859 med Torkild Kristiansen. De bodde på Gottenborg under Nordre Bunes i Hemnes, Høland, inntil de flyttet til Østre Aker i 1874.Berte Marie Kristiansdatter hadde i 1825 født en sønn, hvis far var Paul Olsen Haukebøl i Høland, nemlig Ole Paulsen, som bodde Gaukelund under Nordre Naddum og levet ennå i 1900.I 1828 oppgis Jørgen Eskildsen ”sidesprang” å ha vært hans første ”leiermål” (og Berte Maries andre). Det er faktisk ikke helt korrekt, for soldat Jørgen Eskildsen Naddum, fikk med Gunhild Pedersdatter Lia under Eid (begges første leiermål), en datter Peterana, født i desember 1805, men død alt i 1807. Så her har vel tidens fylde, samt skifte av sogneprest og det forhold at barnet døde, gjort at Jørgens barn i 1828 har kunnet fremstå som ”førstegangsforseelse”.I og med at du stiller ditt spørsmål, regner jeg med at du kan gi ytterligere opplysninger om enkelte av de her omtalte personer. Jeg mottar med takk slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Mange takk igjen Odd!!Skulle gjerne bidratt med ytterligere opplysninger om enkelte av de omtalte personer, men kan ikke forstå at det er noen som du ikke vet mer om allerede.Men det er jo en sammenheng mellom dette temaet og nr 45793, 39663 og 4849MvhMorten G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.