Gå til innhold
Arkivverket

[#45579] Olaus Korneliussen g. m. Bergitte Marie Eriksdatter, Jennestad, Sortland.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Dette er en av mine tippoldeforeldre. Fødselsår for Olaus (Av min mor kalt 'Ole Karnelsa') varierer fra 1828 til 1833/34. Faren er muligens Carnellis Pederen (Kornelius Pedersen)på gården Bygd i Hassel 1801. Finner en Ole Korneliussen som tjenestekarl hos Ane og Christoffer Ingebrigtsen i Bygd, Sortland i 1865. Disse er ført som 'foreldre' ved Olaus Corneliussens konf. i 1850.Da er han 17 år. Men jeg har opplysninger om at han skal være født 29/3-1828. Kanskje dreier det seg om to personer? Finner Olaus Ditløv Korneliussen igjen i 1875 tellingen for Sortland, Jennestad, da gift med Bergitte Marie Eriksdatter.Finner også fam. i 1900 tell. Bergitte kan jeg ikke finne i 1865 tellingen verken under Hassel eller Øksnes. Hennes foreldre skal være Erik Olsen og Christine Hansdatter og hun er født i Hadsel. Noen med lokalkunnskap som kan hjelpe meg her? (Har dessverre ikke lært meg å legge inn lenker ennå, derfor blir innlegget litt ufullstendig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fra Sortland Bygdebok, bd II: Olaus Korneliussen (1833-1899) f. på Ånstad, Sortland. Foreldre: Kornelius Pedersen/Kirsten Olsen, Ånstad. G. 1866 Bergitta Eriksdtr. (1838-1916) f. Valfjorden, Hadsel (nå Sortland). Paret bodde først på Holmstad, da Hadsel, nå Sortland. Barn: Carl Edvard, (1867-1919) f. Holmstad, Johan Martin (1870-1937) f. Holmstad, Olufine Berntine (1877-1958), Oluf Bernhard (1881-1881). I forb. med Valfjorden og Holmstad, henvises det til bind III, men den er ikke kommet ut ennå. Åndstad: Kornelius Pedersen (1799-1870) f. Bygd, Sortland. Foreldre: Peder Hanssen/Kirsten Kristensdtr. G.1827 Kirsten Maria Olsdtr. (1802-1872) f. Ånstad. Foreldre: Ole Hansen/Dorte Andersdtr. Peder og Kirsten hadde 10 barn, bl.a. Olaus (1828-1828) og Olaus Ditlev f. 1833. Peder Hanssen (1762-1850) f. Hognfjorden, Sortland. Foreldre: Hans Mikkelsen/Maren Tollefsdtrr. Kirsten Kristensdtr. (1768-1850) f. Bygd. Foreldre: Kristen Kristensen/Karen Olsdtr. Ole Hansen (1764-1832) f.Kvalsaukan, Sortland. Foreldre: Hans Jensen/Katrine Olsdtr. Hans var f. i Øksnes. Dorte Andersdtr. (1763-1805) f. Ånstad. Foreldre: Anders Steffensen/Berit Andersdtr. Der er mulig å finne flere generasjoner bakover, men hovedsakelig i bind som ikke er utgitt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Mange takk for alle opplysningene. Her var det mye spennende. Ser nå at den Olaus som jeg har funnet dåpen til døde samme år. Og 'min' Olaus ble født 5 år senere. Nå skal jeg se i skannede k.bøker og div. f.tellinger for å finne personene 'igjen'.Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.