Gå til innhold
Arkivverket

[#45581] Thomas Pedersen og Kari Leonardsdatter, fra Sør-Aurdal til Lier ca. 1785?


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Blant mine aner er Thomas Pedersen og Kari Leonardsdatter, som dukket opp i Lier ca. 1785. De hadde datteren Kari til dåpen 1/1-1786, og fikk senere barna Peder, Gunhild, Leonard og Anders. I folketellingen 1801 for Lier var Thomas Pedersen 50 år, og Kari Leonardsdatter 40 år.Jeg har ikke funnet Thomas og Kari gift hverken i Lier eller resten av Buskerud, men fant et interessant spor i Sør-Aurdal, Valdres! En Thomas Pedersen ble født 1749, som sønn av Peder Gulbrandsen og Gunhild Thomasdatter på Austgarden. Likeledes ble en Kari Leonardsdatter født 1759, som datter av Leonard Johansen og Kari Olsdatter på Stavedal (senere nevnt Bøeneie). Både Thomas og Kari later til å bli borte fra bygda, samtidig som både alder og oppkalling passer bra!Den 26/11-1780 var Thomas Pedersen 'Hovf' og Kari Leonardsdatter Bøeneie blant fadderne til Knut Villemsen Bøeneies barn. Den 3/2-1782 var Thomas Pedersen Landmark fadder, da Karis far Leonard Johansen hadde et barn til dåpen. Var han fadder fordi han var Leonards svigersønn?Dessverre er noen år borte i kirkeboken, når det gjelder vielser for Aurdal. De begynner igjen 16/12-1781, og jeg får derfor ikke bekreftet om Thomas Pedersen og Kari Leonardsdatter giftet seg mellom 26/11-1780 og 3/2-1782. Er det noen som kjenner til de to valdrisenes skjebner, og således kan bekrefte/avkrefte om jeg er på 'villspor' eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Hadde tenkt å ta kontakt med deg etter tips fra Statsarkivet i Kongsberg. Gikk inn på ditt navn og så denne etterlysningen.Vet ikke om du har kommet noe videre, men er du sikker på at navnet er Thomas Pedersen Lanmark og ikke Sandmark? Peder Leffsen Sandmark fikk en sønn i 1850 døpt Thomas Wegner i Ås.Holder på med Sandmarkslekten selv. Lenke.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg tok en kikk i bygdeboka for Sør-Aurdal. Om Tomas står det bare at han i 1769 fikk datteren Ambjørg med Anne Bjørnsdtr. Dølveseie. Om Kari står det ingenting utenom navn og fødselsår. Karis far var gift hele tre ganger, han giftet seg andre gang i 1771 m. Jøren Nilsdtr. Landmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Joda, det later til at både Thomas og Kari ble borte fra bygden. Jeg er ganske sikker på at jeg har funnet de rette personene, men det er det med 'prikken over i'en' da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.