Gå til innhold
Arkivverket

[#45583] Sande; Veeberg, Lærum og Kvisle.


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

Hei.I tema 44 633 fikk jeg vite at mine aner Ole Arnesen og Marte Jacobsdatter kom fra Sande i Vestfold.Ole Arnesen f ca 1715/1720 var først bosatt på Vestre Veeberg med sin første kone Anne Svendsdatter. En gang mellom 1770 og 1775 flyttet de til Mellem Lærum der Anne døde i 1776 og Ole giftet seg på ny med Marte Jacobsdatter i 1783.Marte Jacobsdatter var datter av Jacob Enersen og Berte Torgersdatter på Kvisle.Jeg lurer på om det finnes noen bygdebok el. som omtaler beboerne på de nevnte gårdene. Om noen har tilgang til en slik bok og vil slå opp vil jeg være takknemlig for opplysninger om de nevnte personer er nevnt der, -og hva som står om dem.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Erik  Hrannes

Hei igjen... Sandeboka hjelper meg til å identifisere Ole Arnesens far Arne Olsen som i 1740 kjøpte halve Vestre Veberg i Sande av kaptein Hageman. I boka står det intet under denne gården om Arne Olsens opphav. Videre finner jeg Jacob Enersen som i 1749 startet oppkjøpet av Kvisle. Heller ikke her står det noe om hvor Jacob Enersen og kona Berthe Torgersdatter kom fra. Ved et søk på nettet fant jeg spor av Berthes opphav på Kalmo i Sande og ve oppslag i Sandeboken finner jeg at hennes far var Torgeir Gundersen Kalmo, sønn av Gunder Gundersen Kalmo, opprinnelig fra Eggedal. Når det ikke står noe om Berthes opphav under Kvisle mens det under Kalmo opplyses at hun ble gift med Jacob Enersen Kvisle kan en ikke uten videre utelukke at Arne Olsen og Jacob Enersen også er å finne som barn på andre gårder i Sande. Problemet er at her er mange gårder og svært meget å lete gjennom når en ikke har noen spor. kirkebøkene for Sande er digitalisert fra ca 1750. Jeg har ikke funnet Arne eller Jacob begravet her. Kan de ha reist tilbake til et annet sogn før de døde?Finnes det noen Sande-eksperter som kan hjelpe??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett litt etter navnene Jacob og Ener i Vestfold på FS.Uten at dette behøver å være riktig så fant jeg på FS: Jacob Enersen fca. 1645 Nodre Kjeldaas i Sande, død 1701 samme sted. Gift med Berte Gulliksd., dt. av Gullik Trulsen og Aase Amundsd.Jacob og Berte skal ha fått Endre ca. 1668 Nordre Kjeldaas.En Ener Jacobsen ble gift 27/12 1710 i Våle, VE med Randi Søfrensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tom Erik og Berit: Den 1600-talls Jakob Einarsson er nok forskjellig fra den 1700-talls navne. Førstenevnte er en av mine aner og kommer fra Skoger. Ellers har jeg felles aner med Tom Erik knyttet til Arne Olsson på Veberg. Jeg er etterkommer etter datteren Helga Arnesdotter. Arne Olsson har jeg foreløpig ingenting mer på. Når det gjelder Eggedalforbindelsen, så kommer Gunnar Gunnarsson fra Åsland i Eggedal og han er sønn av Gunnar Gjurdsson. Gunnar Gunnarssons ektefelle er Borgild Knutsdotter fra Øvre Teige. Dette er også min aner. Her er det mer å hente i bygdebøkene for Sigdal og Eggedal. Det er hele fire søskenlag som kommer fra Eggedal til ulike Sandegårder omkirng år 1700. Altså en mindre lokal migrasjon. mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Viktig korreksjon: Gunnar og Borgild er (ennå) ikke påvist som mine aner, jeg stammer derimot positivt fra Gunnars bror Halvor Gunnarsson. Brødrene fra Åsland er ett av de fire søskenlag jeg nevnte kom fra Eggedal. De er fortsatt flere løse tråder knyttet til forskning rundt disse, og dermed store muligheter fra at mange sandesokninger har solide røtter fra Tverrdalene. mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Takk Berit... I Sandeboka under Nordre Kjeldaas finner jeg at Jacob Enersen og Berte Gulliksdatter fikk barna Endre (soldat), Gullik (1670) som overtok gården i 1701, og Mari (1672) ugift. Det er selvsagt mulig at eldstesønnen som oppgis å hete Endre egentlig het Enerog var oppkalt etter farfaren. Svar på dette kan det vel bli vanskelig å finne. mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Takk Are for nye spor i Eggedal. Nye bygdebøker må føres opp på listen over fremtidige lån. Vet du noe sikkert om ovennevnte Endre/Ener Jacobsen soldats skjebne som utelukker han fra å være den Ener som ble gift i Våle? De to skrivemåtene på fornavnet kan skyldes at en eller annen skrivekarl har misoppfattet navnet eller at det har oppstått feil ved en senere transkripsjon. På samme måte somm jeg mener å ha registrert at det i Sandeboka forekommer veksling mellom Arne og Arve som det er grunn til å sette spørsmålstegn ved. mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tom Erik: Jakob og Einar-kombinasjoner dukker opp knyttet til gårdene Nordre Solerød og Søndre Lefsåker i Undrumsdal på slutten av 1600, men dette kan være helt andre personer. Ellers er jo den nevnte Einar Jakobsson svært interessant med tanke på å kunne danne en mulig forbindelse mellom de to Jakob Einarssønner. Det skal kanskje være mulig å finne mer om Einar Jakobsson i Våle kirkebok? Hvem var for eksempel forlovere [cautionister] i 1710, og hadde ekteparet barn døpt i Våle fra 1710 og utover? mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Avklaring Einar Jakobsson: I Våle bygdebok bd. I, annen del (s. 1382) er det en omtale av barna til Anne Rasmusdotter på Nordre Lefsåker. Hun var først gift med Søren Olsson på Hotvet [i Andebu] og dernest med Nils Ingvaldsson Hesby [fra Skjelland i Andebu]. I ekteskapet med Søren hadde hun blant annet datteren Randi Sørensodtter gift med Einar Jakobsson. Og han er opplyst i bygdeboka å være fra Hole i Ramnes. Jeg er etterkommer etter Randis halvbror Søren Nilsson, hvis datter Mari Sørensdottet [Randis niese] 15. januar 1728 ble gift med Anders Larsen på Søndre Ve i Sande. Sistnevnte har jeg omtalt i artikkelen 'Fra Ve i Sande til Hvitstein i Kodal' i Gjallarhorn nr. 20 (1997) s. 359-365.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei og takk Are.... Hvor bosatte Randi Sørensd og Endre Jacobs seg?? Fikk de barn? En Jacob? Tross iherdige forsøk får jeg ikke teksten her til å dele seg i avsnitt. Beklager dette... mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei! Omtale av Einar Jakobsson under gården Vestre Hole. Ramnes bygdebok, bd. II, s. 432. Det er ikke opplyst hvor han kommer fra, men ved sin død i 1735 er han oppgitt å være 68 år gammel. To kjente barn: Eli og Ola. Det er altså ingenting som utelukker at Einar Jakobsson kan være identisk med din 'Endre' Jakobsson på Kjeldås, men dette blir samtidig å snu bevisbyrden på hodet. Vi trenger nok mer å gå på. :-) mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Dermed har vi ikke funnet grunnlag for å knytte min Jacob Enersen på Kvisle til Jacob Enersen på Kjeldaas.Takk igjen Berit og Are.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.