Gå til innhold
Arkivverket

[#45590] Peder Løsåmoen fra Rendalen f. 1855


Gjest Carina B
 Del

Recommended Posts

Gjest Carina B

Jeg leter etter info om Peder Løsåmoen f. 1855, Ytre Rendalen.Finner han i folketellingen fra 1900, men ikke noe tidligere. Derimot finner jeg en Peder Pedersen fra gården Løsaamoen under Lombnæssveen når jeg søker i døpte i Rendalen 1829-1900. Eneste problemet er at han er født i 1856.Kan det likevel være sannsynlig at dette er samme Peder?Komplett forvirring for en nybegynner! Håper noen kan hjelpe!På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei CarineJeg vet ikke hvor du har det fra at han skulle vært født i 1855, men hvis det er fra folketellingene kan det være et par års feil der.Den du har funnet i kirkeboken høres logisk ut. Hans far het sikkert Peder og de bodde på Løsaamoen. At han tok navnet etter bosted er helt vanlig.Jeg tror du har funnet riktig mann!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Her har du nok din 'mann' i FT 1865 (hvis linken funker): LenkeBB for Ytre Rendal sier P.P.Løsåmoen (1856-1919) blir g1880m Ebrikka (aldri hørt det navnet før) Nilsdt. Tårstad, Dragvik, Ofoten (1851-1934).Foreldrene hans er Peder Olsen Løsåmoen f.1817 g1844m Siri Simensdt. Ellevold (1820-1883).Mvh Marie T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina B

Tusen takk for svar begge to!! Blir litt mye å holde styr på når man nettopp har begynt med det her.Og som den nybegynneren jeg er, vet jeg heller ikke hva alle forkortelsene betyr..BB for Ytre... Hva er det/hvor finner jeg? Går ut fra at det du skriver betyr at P.P.L. blir gift i 1880 med E.N.? Eller tar jeg helt feil?Skjønner at dette er en skikkelig tålmodighetsprøve, men GUD så spennende det er!Igjen, TUSEN TAKK for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øystein Retvedt

Den aktuelle bygdeboka for Ytre Rendal er utgitt i 1970, heter Ytre Rendal - gard og ætt og er skrevet av Odd Nytrøen. Peder Pedersens aner kan der følges flere generasjoner bakover blant annet til Erik som var født i 1584 og som brukte en del av Lomnes 1624-37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.