Gå til innhold
Arkivverket

[#45597] Hjelp til tyding av kirkebok for Vefsn 1880 - 1896


Gjest Anne Lise Skaret
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Skaret

Er det noen som hjelpe meg å tyde anmerkninger i vedlagte Lenke Det gjelder nr 47 Karl Dass. Problemet er hva som står bak fars navn - se anmerkning?? og hva som står under anmerkninger.mvh Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Var ikke like lett å tyde alt. Det ser ut som barnemoren har oppgitt falsk barnefar i første omgang, derfor er det satt klammer rundt navnet og ' se anmerkning'. I anmerkningen har jeg tydet følgende: At. Anders Olsen ?? følge ?????dom 1/5 81 er barnemoderen ?? straffet ???. Den rette barnefaderen er ungk. Peder Jensen Halø. Kanskje noen andre greier det mellomliggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Hiver meg utpå med et forsøk:'I følge høyesteretsdom 1/5-81 er denne moderen idømt straf for falsk udlæggelse af Barnefaderen. Den rette Barnefaderen er Ungk. Peder Jenssen Hals.'Anders Olsen Halsøen er anmelders navn og har ingenting sammenheng med resten av teksten.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Enig med Geirs transkribsjon, bortsett fra at jeg tror nok det står 'Barnemoderen', ikke 'denne moderen', og 'Barnefader', ikke 'Barnefaderen', men betydningsmessig er jo akkurat dette mindre interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.