Gå til innhold
Arkivverket

[#45600] Kirkebok, Sør-Trøndelag


Gjest Guri D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Er det noen som klarer å tyde teksten her:nr 6 er Amund Hansen, men hva står det mer? Han var fra Froennr 8 er Marit Olsdtr. Kleverudøien ? Hun var fra Waage.nr 9 Ole ?De flyttet til Geitastranden, men hvilke attester hadde de med seg? LenkeHåper noen kan hjelpe meg. Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg klarer desverre ikke lese hvilke attester de hadde. Det var veldig svak skrift. Antar at du har dette fra før, men her mener jeg de er i 1865-tellingen LenkemvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Takk for innspill. Nei, det er ikke like enkelt å forstå gamle bøker, både med skrivemåte og tildels svak skrift.Jeg finner ingen link med Ole Paulsen. Tror etternavnet begynner på K?Ja, tellinga fra 1865 har jeg fra før, men takk likevel.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I innlegg 2, etter ordet 'her' står det lenke, trykk på den. Men mulig du har rett mht til navnet.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

6) Det står Klyppen etter Amund Hansen. Under medbragte Attester står det: Sognepræsten til Fron, Tronhuus af 14/10-34.8) Sognepr. til Waage, Krag, 28/4-36.9) Sognepræst Tronhuus, 6/3-38.Nr. 9, Ole Knudsen var født 19/10-22, og ifølge kb for Fron ble han døpt 17/11-1822 i Sør-Fron som uekte barn av ungkar Knud Hansen Amundbrekken og pike Marit Andersdtr. Flaten u/Solbraae. Han var forøvrig farens 4. og morens 1. leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Takk for opplysningene Aud :-) Klyppen må sikkert være et navn han hadde med seg fra Fron, for det brukte han ikke da han kom til Trøndelag. Håper jeg kan finne flere opplysninger om han, når dette navnet dukket opp. Kirkebøker for Fron finnes vel på CD, uten at jeg har dem. Men hva med Sel/Waage? Det er lite bøker fra denne delen som ligger ute som skannet materiale.Nr 9) Ole, tenkte kanskje han hadde noe med Amund å gjøre, men er ikke sikker.Til Lars Ole: jeg så lenken og trykte på den. Det jeg mente var at jeg fant ingen 'link' til denne Ole som passet inn blant mine aner. Men takk likevel.... :-)Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, Amund var fra Klypen i Nord-Fron. (Ikke Klyppen som presten i Børsa skrev.)Han ble døpt 21/8-1808 i Sødorp kirke som uekte barn av ungkar Hans Arnesen Odenrudstranden, Sør-Fron, og pike Berit Olsdtr. Meøyen, Espedalen.Berit ble i 1814 gift med Hans Torgersen Bøslåen, og disse to ble plassfolk i Klypen under gården Bryn i Nord-Fron.Amund vokste opp hos sin mor og stefar, og ble således hjemfestet til Klypen da han var hos sognepresten i Fron for å få flytteattest den 14. okt. 1834. Han giftet seg i Sel 5 dager senere med Marit Olsdtr. Kleivrudøien, og tok antagelig fatt på veien nordover umiddelbart etter bryllupet. Marit kom etter i 1836 ser vi av hennes flytteattest.Marit er sannsynligvis uteglemt i dåpslista, men står oppført som konfirmant i 1828, 16 år gammel, og med foreldrene Ole Christensen og hustru Mari Eriksdtr. Kleivrudøien. Hun var nr. 3 av syv søsken.Døpte i Vågå pg for perioden 1811 - 1904 ligger ute på Arkivnett Oppland: http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/nkb.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Dette var interessant!! Amund og Marit er mine tipp-tippoldeforeldre. Jeg har endel opplysninger om dem da de kom til Trøndelag, men jeg har ingen ting om Amund fra Fron. Visste heller ikke hvem foreldrene var.Marit har jeg sporet opp på Sel. Har fått et tips tidligere om at dette sikkert er hennes dåp LenkeKanskje du har flere opplysninger å dele med meg? I så fall er jeg takknemlig.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Et lite innspill. I Børsaboka bind 1 finn eg Ola Paulson f1851 i Sør Fron,død 1929. Han var brukar av Ritrøa 1875-1910.Frorfattaren skriv at Ola skreiv seg til del Espe og Aspen før han kom til Ritrøa.Gift 1873 med Ellen Sivertsdatter Rian fra Utistu Øver-Rian. Ho var fødd 1847 og døde 1911.Dei adde 9 barn /Sju reiste til Amerika. Bruket Ritrøa ligg på nordenden av vatnet Laugen høgt og fritt oppe i lia. Garden Utistu som Ellen Sivertsdatter kom i frå ligg litt lengre nede i lia. Adresse for desse plassane er i dag 7362 Eggkleiva i noverande Skaun kommune. Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Det var et spennende innspill.... En annen fra Fron, Thore Olsen Esp, reiste også til Trøndelag. Der ble Thore og Amund naboer. En sønn og en datter av dem, giftet seg og som således ble mine tippoldeforeldre. Kanskje denne Ola kan ha noe med Thore å gjøre, siden han også skrev seg for Espe. Har ingen opplysninger om opphavet til Thore, annet enn at hankom fra Espe.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.