Gå til innhold
Arkivverket

[#45606] Guttorm Svendsen f 1820 Lesja, folketelling 1875 Trondenes,Troms


Gjest Arnulv Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Guttorm er en av mine forfedre som kom til Harstad området.Problemet mitt er at jeg kan ikke finner han og kona Jakobine Eriksdatter f 1824 i Trondenes noe sted i folketelling 1865? Hva kan det skyldes? Jeg er sikker på at etterkommere stemmer. Det er også fortalt i familien så lenge jeg kan huske at Guttorm kom fra Lesja. Med hilsen Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Ja takk det stemmer. Er det noen som kjenner eller forsker på Ekren gård i Lesja som mest sannsynlig kommer fra ? Guttorm Svendsens bestefar var antagelig Svend Svendsen som var 41 år i folketelling 1801 for Lesja(Ekren gård).Svend Svendsen hadde en sønn med samme navn som var 2 år i 1801 som må være far til Guttorm Svendsen. Dette stemmer også med historier i familien slik jeg kan huske dem.Har noen bygdebok for Lesja som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Og viss du vil ta ein snarveg kan du låne inn Bygdebok for Lesja bd. 2 (Lesja kommune 1992) så finn du Guttorm og familien hans på s. 246-47. Besteforeldra på farssida kom frå Dovre, medan Mora har lange slektsliner bakover i Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei og takk for innspill som gir en god start videre.Jeg kan fortelle at jeg kan huske fra barndommen at det ble snakket om at Guttorm måtte dra hjemmefra etter konfirmasjonen sammen med en kammerat(Erlend?).De fikk en hest (og vogn?)og kom seg sikkert til Trondheim hvor de fikk jekte skyss nordover(Røkenes,Trondenes hadde jektefart hvor de endte opp).Han kom sikkert aldrig tilbake til Lesja. Ved søk på Lesja og Trondenes slår det meg at det er flere felles familienavn og stedsnavn.Var Trondenes et utflytter område for Lesja? Det er ellers mye rundt Ekren gård som jeg kommer til å føre videre under gruppe Oppland når jeg kommer så langt. Det var sikkert trange forhold og jeg kan huske fra 50 tallet at det var julekort og pakker fra Amerika men alle disse spoene er borte nå så det er også et område å søke på senere.Jeg skal få tak i bygdebok og kommer tilbake. Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og det andre er dette: (hvis du sender en mail til meg, lowangen@online.no, så sender jeg de til deg.Mvh Lars Ove

bilete1982.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Dette er over all forventning.Jeg kan lese og lagre disse bildene som jpg så det går fint. Jeg er ikke vant å lese slike utskrifter men er gården både kjøpt og solgt i samme året?Hvis alt dette har foregått i 1871 kan han vel ikke ha 4 barn i januar og 9 i November? Dette begynner å bli for spesielt interesserte så jeg kontakter deg i alle fall direkte i tillegg på mail.Det forklarer også at det dro en Svend Svendsen dy til Amerika som forklarer amerikapakkene på 50 tallet? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg har tatt bilde av selv skiftet også (fra orginal skifteprotokoll), dette var jo bare registerkortene. Begge skifter er på totalt fire sider i Jpeg-format.Bare send en mail hvis du vil ha detLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Jeg sender mail men er på jobben så dette blir i mellom saker og ting.Klart jeg vil ha dette! Jeg har hørt at den var en arv inne i bildet en eller annen gang som gikk tapt i bank kolaps på 1920 tallet i Harstad Sparebank.Er det noen som har en ide om hvordan en kan finne noe ut av det? Min Guttorm er med på begge korta så jeg gleder meg til resten. Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Her heter omtrent hele slekta Svend og det er ikke lett å skille alle. Denne Svend som reiste først til USA var f 1847. hans far hete også Svend f1799 og d ca 1870 som jeg har fått skiftepapirer på men ikke tydet enda. Han var gift 2 ganger og hver av de eldste sønnene fra hvert ekteskap ser det ut som har overtatt hver sin halvpart av gården Ekren. ( Det er her min link/ane Guttorm Svendsen ,Trondenes kommer inn) I 1875 drev Jacob Svendsen f1837 og Svend Svendsen f1823 denne gården(2 bruk) Mellom 1875 og 1900 har noe skjedd. I 1879 har Jacob emigrert til USA med familien.50503 Oslo 2318A 1879 Juli 04 Jakob J. Ekren m G Arbeider 42 Læsja Eau Claire Wis. 8049 Norge 1057,52 Angelo 50504 Oslo 2318B 1879 Juli 04 Kari Ekren f G 32 Læsja Eau Claire Wis. 8050 Norge Angelo http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe? slag=visbase&sidenr=43&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=50507&merk=50507#ovreReisemål Eau Claire Wisconsin Hva skjedde med gården Ekren rundt 1879? Hva skjedde med delen til Svend Svensen? I 1900 står Andreas Justsen Ekren oppført som gardbruker f 1871 i Skiaaker. Hvem er Andreas? Hvor er Skiaaker? Jeg har ikke fått bygdebok fra bibliotek enda men den kommer vel snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Vedlagt en oversikt over hvor langt jeg er kommet med aner i Lesja.Det er fint om noen har noe å bidra med her spesielt for Svend Svendsen f1760?(har fortsatt ikke bygdebok).Svend Svendsen f 1823 er far til min Guttorm Svendsen og han og de 2 konene(Første kone døde i barsel) er også av interesse?Jeg kommer til å opprette 2 nye tema under Oppland: 1-Ekren gård, Lesja og 2-Emigrasjon fra Lesja(Svend Svensen(1869) og Svend Ekren (1879)navnevariant Svend Jakobsen.Når dette er gjort vil det bli ref til de forskjellige stedene. Kjenner noen til gårdsnavn Bjøkne som jeg stadig støter på? Med hilsen ARNULV

bilete2011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Det ble trolig en feil i de emigrete. I 1879 emigrete Jakob J Ekren f1836(Svendsen) 42 år fra Lesja med kone Kari f 1847 Ekren(Pedersdatter) 32 år og barna. Svend Svendsen Ekeren f1847 som emigrete i 1869 var oppgitt å være 22 år og dro trolig sammen med 2 kammerater til Reds Lansing. Disse to brødrene endte trolig opp samme sted i USA? Eau Clair, Wisconsin ? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Ang.innlegg 13:Sitat frå bygdeboka:11-10. 1898-1929.Andreas Justs. frå Åbue i Sjåk, 1871-1943, g.1896 m. Guro Hansd. frå Vesl-Bjøkne(5-4), 1868-1944. Dei kjøpte garden i 1898. Far til Andreas var frå nr. 7 framafor.Sitat Slutt.Andreas og Guro hadde 10 barn. Her er de med de eldste barna i 1900. Lenke(Just var altså bror til Guttorm Sveinson, f. 1827).Mye opplysninger i bygdeboka!Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Hva menes med Just var altså bror til Guttorm Sveinson f 1827? Min Guttorm Svendsen f 1847 har så langt jeg kjenner ingen bror som heter Just. Jeg må nok vente på bygdeboka før jeg finner ut alt men det er av interesse at gården ble solgt i 1898. Det er av interesse for meg å finne ut når gården ikke lenger er i slekta til min Guttorm. Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

I flg bygdeboka hadde Guttorm en bror, Just , som vart g. m. Magnhild Jakobsd. Åbue i Skjåk. Sønnen Just kom tilbake til Lesja og overtok garden Ekra. Slekta var på garden da bygdeboka vart skrevet.Her er de i 1875:LenkeTore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Er det noen som kan gjøre kirkebok oppslag på Just Svendsen f i Lesja ca 1829 ? Han er 36 år i folketelling 1865 (Vedlagt),ugift og på gården Dagsgaardsødegaard i Skjåk. Det er foreldre jeg er interessert i da han hevdes å være bror til min Guttorm f1827. Jeg får ikke systemet beskrevet i innlegg 4 til å fungere og er han der?Arnulv

bilete2019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Noe tillegg. I folketelling 1875 er Just Svendsen f 1830 selveier av gårdenAaboen nedre i Skjåk. Han er nå gift og 4 barn. Sønn Andreas Justsen er den som er oppført som eier av Ekern i Lesja i 1900 så mye kan tyde på at det stemmer slik som antatt i innlergg 21? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Dåpen til Just:Detaljert utskrift av valgt person Referanse Side Nummer År Født: Døpt: Kirke 14 074 1830 19.09.1830 26.09.1830 L Den døpte: Navn: Kjønn: (E)kte/(U)ekte Tvilling Just M E Foreldre: Navn: Bosted Yrke Sivilstand Far: Sven Svends. Bjøkne Gaardmand Mor: Anne Justsd. HustrueFaddere: Navn Bosted Yrke Sivilstand KjønnMerknader: K:Lægd No.14Her er Grendenamnet Bjøkne brukt om bosted. Garden Ekra ligger i Bjøkne. Det er vel ikke så uvanlig at grendenamnet blir brukt i slike sammenhenger-.Det stemmer da med bygdeboka at Just var på Dagsgardøygarden i Sjåk.i 1865. Hvad er det som ikke fungerer for deg? Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Just som konfirmant:Detaljert utskrift av valgt person Referanse Side Nummer År Konfirmert: Kirke 372 008 1845 28.09.1845 L Den konfirmerte: Navn: Bosted: Kjønn: Alder/Født: Døpt: Fødested: Just Svends. Ekkren M 19.09.1830 .. Lessøe HvdS.Foreldre: Navn: Bosted: Yrke: Sivilstand: Far: Svend Svends. Mor: Anne Justsd. Om konfirmasjonen Karakterer Kopper* Vaksinert .. * Om konfirmanten har hatt naturlige kopper (N) eller er vaksinert (V) Merknader:Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Jeg er ute etter primær kilder og takk for ref til dåp og konfirmasjon.(Jeg venter fortsatt på bygdebok)Just er da eldste sønn i første ekteskap med Anne Justdatter og det forklarer mye og altså bror til min Guttorm. Da har Svend Svendsen f 1799 4 barn med Anne og 5 barn med Marith Jakobsdatter? Siden du har tilgang til kirkebøker i Lesja? vet du om de har oppføringer av innflyttere og utflyttere? Min Guttorm f 1827 var i ft 1865(36 år) i Trondenes og eldste barn 6 år.Jeg skal med tid og stunder sjekke innflytting til Trondenes også. Takk så langt Med hilsen Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.