Gå til innhold
Arkivverket

[#45607] Møndrich / Beyer ?


Gjest Ole G Taraldset
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole G Taraldset

Maren Hansdatter Møndrich, er hun mor til Mogens Christensen Sand/Beyer f. ca 1671-86.Faren Christen Mogensen var gift 3 x.1x med Regine Thomasdatter. Med henne fikk han en sønn Mogens i 1671. Jeg har vært litt i tvil om det er den samme Mogens som dør bare 1 uke gammel 29.10.1671. Jeg har og registrert en datter Maren (gift Cramer) f. ca 1673-74 og som døde i 1723 og i skiftet etter henne beskrives Mogens som morbror til hennes barn (Sollied: Utdrag av skifteavskrifter for Bergen 1675-1852). Regine døde ca 1674.2x med Maren Hansdatter Møndrich. Dersom hun er mor til ”vår” Mogens, må han være født mellom 1683 og 8.1.1686 (etter de 3 døtrene nevnt i koppskatt 1683). Maren døde i jan 16863x med Alheit Sophie Ottesdatter Schrøder.Hvilke kilder har en for at Maren Møndrich er Mogens mor ?Mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Gunn,Takker for innlegg.Til punkt 2 kan jeg ikke svare sikkert, men er den Rubert Volkmand som nevnes i linken den samme som Rubert Woltman som døde i 1695, så må det være snakk om en annen Alheit.Til punkt 5 så mener du vel å si ”bortsett fra punkt 4” ?Maren Hansdatter Møndrich nevnes med 3 barn i 1683 (alle lever til godt ut på 1700-tallet) og hennes eventuelle sønn Mogens må være født etter det. Hennes mann Christen Monsen er skipper og de bor i Rode 1 i 1683.Problemet er at i 1689 nevnes samme(?) Christen Monsen ,skipper, bor nå i Rode 1 og er gm Alheit Ottesd. Schrøder(Schreuder) og det nevnes 3 barn (navn ikke nevnt) som ikke kan være Alheits ! (må være Marens 3 barn) Christen og Alheit får visstnok en sønn Mons som pga medsøsken må være født mellom 1690 og 1692 eller mellom 1695 og 1700. Selv født ca 1690 er han vel for ung til å ha giftet seg med Ingeborg Hørup ca 1707?Da mener jeg at en står igjen med følgende: Vokste Mogens Christensen Sand/Beyer født i 1671 likevel opp? En av fadderne var Absalon Jørgensen. Kan dette ha vært den Absalon Jørgensen Beyer som var prest i Innvik, Nordfjord 1650-1680?Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ole G Taraldset

Etter å ha vært inne på GULLGRUVEN : 'Sollied: Utdrag av skifteavskrifter for Bergen 1675-1852' er jeg blitt overbevist om at Koppskatt i Bergen tar feil når den sier at Christen og Maren Hansdatter Møndrich hadde 3 døtre i 1683.Sollieds skifteavskrifter sier tydelig at de hadde 2 døtre og en sønn Mogens f. 1682! (Mogens f. i 1671 døde nok i 1671)For min del var nok dette en åpning i en annen retning og jeg endte opp med en ane ved navn Laurits Rosenberg. Han har gitt navn til Rosenberggaten i Bergen, der jeg lekte som liten og sammen med 6-7 andre gutter 'grunnla' Rosenberggaten Jegerkorps. (Det overlevde visstnok et par år) Kom ikke å si at slektsforsning ikke kan være spennende.mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.