Gå til innhold
Arkivverket

[#45609] John Larsen, f. ca 1899, Burfjord


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

John Larsen, f. ca 1899, Burfjord John Larsen skal angivelig være min mors far. Ved hennes dåp (Klokkerbok Skjervøy/Nordreisa 1910 - 1926) funnet på Digitalarkivet står hennes far oppført som John Larsen fra Burfjord med fødselsår 1899. Hittil har jeg ikke kunnet stadfeste hvem han var. Jeg har heller ingen andre opplysninger om min morfar. Skulle så inderlig ønske å finne ut hvem han var. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Wenche, har tidligere kikket på denne problemstillingen uten at jeg har kunnet finne noe åpenbart riktig svar. Ved din mors dåp er det oppgitt at John Larsens bopel er Burfjord, spørsmålet blir da om han også er født og oppvokst der. En annen ting som er vanskelig å si for sikkert er om han er døpt John eller om dette bare er en kortform for Johan/Johannes. Har tatt som utgangspunkt at han er født og oppvokst i Burfjord, og da kan jeg egentlig bare finne en mulig kandidat, nemlig Johannes Larsen f. 13/5-1900.Dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6751&idx_id=6751&uid=ny&idx_side=-65>LenkeFT-1900: LenkeKonfirmasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Odd Villy! Enig med deg at vi ikke vet om han er født i Burfjord eller hadde bolig der. Jeg har fått det til at Ingvarda Larsen kunne være identisk med Ingvarda Tommassen f. 1907 og søster til mormor Kristine Antone Marie Thomassen. Deres far var Thomas Larsen f. 1864 fra Strømfjord og tenkte at Elida benyttet hans etternavn. Når du legger frem din teori, kan den høres like riktig ut. Du ga meg noe å 'tygge på'. Selv om ikke løsningen kom rekende på en fjøl, vil det nok løse seg med hjelp fra deg og andre. Takker igjen. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Lillian Kaino

Hei,Wenche. Jeg har fått opplyst at det har vært en John Larsen her i Burfjord(fiskebåteier).Og her er noe 'data' på han: John Martin Larsen født 13.03.1891 Nålelv, Burfjord.Foreldre Lars Anton Larsen f.1858 Reinfjord,Kvænangen og Beret J. Marie Abrahamsdatter f.1850.Han døde 01.09.1967 og er gravlagt på Storeng Kirkegård,var gift,men de hadde ikke barn sammen.Ta nå å sjekk litt rundt denne karen og ikke stol blindt på fødselsåret for de finner man jo støtt å stadig feil på. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Gunn Lillian! Hvem vet, kanskje denne personen er den riktige. Jeg får se nærmere på familiene til kandidatene for å se om det er noen sammenheng med min mors familie. Mors bestefar fra Strømfjord var båtbygger og fisker. Kanskje det er noe der. Jeg prøver. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Har sett litt mer på dette med John Larsen. Kikket i 'Fortegnelse over merkepliktige norske fiskefarkoster'. Der fant jeg min oldefars (Thomas Larsen) Ms 'Hein' registrert i Skjervøy. Samtidig fant jeg en John Larsen, Burfjord som eier til Mk 'Tofterøy' registrert i Kvænangen. Jeg undrer meg om ikke disse kjente hverandre godt og at Thomas Larsen gjerne ville se sin datter i trygge hender (Denne teorien fordi han var kjent som en omtenksom person etter de opplysniger jeg har fått). Min mor fortalte at hele familien dro på tur til Nordkapp med fiskebåten. Min avdøde mors kusine (datter av mormors søster)som er like gammel som henne, fortalte at mormor var engsjert i(husker ikke på hvilken måte) denne brukseieren fra Kvænangen. Hun fortalte videre at dette forholde gikk i oppløsningen. Det at hun forteller om denne brukseieren kan kanskje ha en betydning? Nå er det kanskje flere John/Johannes Larsen/Larssen som har en tilhørighet i Burfjord. Dette er et nytt forsøk på å komme videre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.