Gå til innhold
Arkivverket

[#45619] Hjelp til å tyde faddere - Hans Pedersen døpt 21 feb 1830, Eiker Buskerud


Gjest kari omberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Prøver her. Ambjørg Olsdtr, (?), Johanne Iversdtr,Iver Jakobsen, Nils Hansen (Nyrud-eie?), Ole Toresen Lønbrug/berg??????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser dem som: Ambjør Olsd. Barlind, Johanne Iversd., Iver Johans. og Nils Hanss. Nyrudeie, Ole Toresen Løvangen.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor L Larsen

Hei,Har noen opplysninger om dette 'Løvangen'? Beskrivelse av gårdsbruket?Det være litt viktig bl.a. fordi ingen stednavn i Buskerud med ordleddet -ang® er ført opp av Gôsta Holm i hans store (livs-)verk 'De nordiska angr-namnen'. Stedsnavnsleddet er ellers naturlig nok interessant ikke minst fra nord-norsk ståsted.Det kan jo også være et bomskudd, f.eks. ved at vang er ordet. (Et sted som egentlig heter Løvvangen (Løevangen el. annet) kan ikke forventes stavet slik i eldre tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiEnig i innlegg 5. For øvrig, her er skifte etter far Peder Iversen:Nyrud Plass Løvlien Skifte 4.6.1852 Peder Iversen død. Marthe Christophersd. V. Anders Larsen Røraas. Barn: 1. Christopher Pedersen Langemyr 34. 2. Iver Pedersen Løvlien 30. 3. Tosten Pedersen Haugen 27. 4. Hans Pedersen Løvlien 22. 5. Anne Pedersen 24. 6. Grethe Marie Pedersen 15.Videre etter sannsynlig far Iver Tostensen:Nyrud Plass Løvlien Skifte 19.1.1829 Iver Tostensen død. Barn: 1. Jochum Iversen 37, Blaafarbeberket Modum. 2. Peder Iversen 35, Løvlien. 3. Marthe Iversen 48, gm. Ingebrit Halvorsen bor v. Froland Jernverk. 4. Mari Iversen 35, gm. Iver Johannesen Wiborg her på pladsen. 5. Karen Iversen 28, gm. Andreas ? Henrichsen paa Kongsberg.Til sist etter sannsynlig farfar Tosten Erlandsen:Nyrud og Jøstensrud Plass Loulien (Løvlien) Skifte 1.5.1778 Tosten Erlandsen død, Marthe Pedersd. Barn: 1. Peder Tostensen fm. 2. Erland Tostensen fm. 3. Iver Tostensen fm. 4. Anders Tostensen 14. 5. Ole Tostensen 10. 6. Marthe Tostensen 23. Tj. paa Kongsberg. 7. Anne Tostensen 21. 8. Maria Tostensen 19. 9. Gunnild Tostensen 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei.Når søsteren Anne Carine Pedersd. døpes i Fiskum 14/10 1827 er Ole Toresen fadder. Han er oppført som Løvtangen.Løvtangen eller Lauvtangen ligger i Flesberg, under gården Ørstein.I avskjedigelsesmanntallet for Kongsberg Sølvverk 1805 finner jeg Thore Olsen Løftangen, bosatt på Eiker.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Arnt har nok avklart problemet. Dette Løvtangen tenkte jeg også på som kanskje mulig, men uvisst siden annet prestegjeld, og noe i forbindelse med Løvlien under Nyrud syntes mer nærliggende. Arnts funn kan vi regne som bevis.Det spørs kanskje da om t-en står der eller ikke, og om H-en i etternavnet ovenfor er helt sikker. Jeg tror det er H-, men et alternativ er muligens J-(onsen).Gösta Holm har altså neppe oversett noe her. Så det at angr-navn mangler fullstendig i Buskerud er fortsatt et litt påfallende fenomen. Men det er forsåvidt et annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Omberg

Takker for god hjelp til Hans Pedersens faddere. Jeg greier heller ikke tyde faddere til Johan Nicolaus Bittich? født 18 juni døpt 9 aug. 1885. Foreldre Gustavius Olsen og Hanna Antonisen, 1835,1847, og håper på hjelp til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kari Omberg

Takker for hjelp til å tyde Hans Pedersens faddere, og spør om hjelp til å tyde fadderne til Johan Nicolaus Bittich? født 18 juni, døpt 9 aug 1885 i Svelvik/Strømmen. Foreldre Gustavius Olsen og Hanne Antonisen 1835, 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Fadderne: Kone Hansine Nilsen, Jfr. Agnes Elisabeth Bittich, do. Olga Antonie Olsen, Skrædders. N. Bittich, Dreng A. N. Christensen.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kari Omberg

Jeg ønsker hjelp til å tyde navnene på foeldrene til nr 35 Oskar Theodor født 18. jan. døpt 5. mai 1878 i Horten, Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Fadderne: Hanna Louise Andersen (eller Pedersen?), Thora Olava Thorbjørnsen, Arb(eider?) Johan Larsen, Adolf August Thorbjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.