Gå til innhold
Arkivverket

[#45620] slektsnavnene Eggertz og Cathan


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg kan følge min slekt tilbake til Stockholm og kommer til Anna Margareta Cathan som ble født 1665 i Stockholm av foreldrene Leonard Cathan og Hellena Henriks. Eggertz.Er det noen som vet noe om familienavnene Cathan og Eggertz ?? Hvor kommer disse navnene fra ?? Er det mulig å komme lenger bakover enn Leonard og Hellena ??Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Er det denne du har funnetIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 SwedenHELENA EGER FemaleEvent(s): Birth: Christening: Death: 1692 Burial: Parents: Father: HINRICH EGGER Family Marriages: Spouse: LEONHARDT CATTAU Family Marriage: 01 FEB 1684 , Stockholm, Sweden Messages: Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Odd,Takk for svar. Nei det er ikke den samme men den ligner. Jeg fant denne :IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Sweden Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- Anna Margareta Cathan Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 1665 , Stockholm, Sweden Christening: Death: 1697 , Stockholm, Sweden Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Leonard Cathan Family Mother: Helena Henrikeon Eggertz -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Hans Weiss Family Marriage: 21 MAY 1685 , Stockholm, Sweden Mvh, bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,På internett fant jeg litt info om Eggertz under Svensk Biografisk Leksikon. Her står det at Eggertz er en gammel svensk bergmannsslekt fra 1500tallet. Er det noen som kan si noe om hva en bergmannsslekt er ?? Er det noen som vet noe om de eldre deler av familien Eggertz på 1500-1600 tallet ??Mvh, Bjørn Bill

bilete1988.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at Oddbjørn Johannessen kan gi deg et utførlig svar på dette spørsmålet.Han har forsket mye på bergmands-slekter.Det finnes flere Eggetz ( Eggerts)i Norge også. Jeg har en Hendrick Rudolf Eggerts f. Stralsund , Pommern , Preusen d. 1810 , Risør.g. m. Anichen Bugge, på min manns anelister.Håper du får et godt svar fra spesialistene på dette området. Artig klipp du her limt inn her. Du finner mye om Eggertz om du søker på navnet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker i 1801folketellingen i Norge på navn som inneholder Eggert .. finner du en del personer. Her er lenke til noen på Kongsberg som fortsatt er knyttet til bergverk: LenkeSønner gikk ofte i fedrens fotspor og ble opplært i samme yrket. Dermed kunne man følge også 'bergmandslekter' gjennom tidene både fra Tyskland,Sverige og Norge.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et bra sted å lete etter bergarbeidere i Norge med etternavn som inneholder Eggert er i skifteregisteret som ligger under Kongsberg her i digitalarkivet.Her her du et eksempel: LenkeLykke til med letingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Gunn,Takk for all informasjon du har funnet frem. Håper at noen har litt mer informasjon om den Svenske delen av denne slekt.Mvh, Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Vær litt forsiktige med dette navnet i Kongsberg-regionen da der er en gård i Efteløt/Sandsvær som heter Eggar/Egger og personer med navn Egger kan godt ha kommet fra denne gården.I tillegg er der også en gård i Eidsvoll som heter Egger i følge O. Rygh.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 5: Jeg kan dessverre ikke hjelpe med Eggertz/Cathan - men støtter Andreas Snildals råd (11). Sannsynligvis vil du kunne få god hjelp av svenske slektsforskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten tilføyelse: Det går også an å tegne et Genline-abonnement, og på den måten få tilgang til skannede kirkebøker i Sverige (inkl. husforhør, som er en unik kilde). Det går, så vidt jeg vet, fremdeles an å abonnere et døgn for 75 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Takk for gode tips. Jeg skal legge inn et innlegg på anbytarforum og se om jeg kan få svar der.Dersom noen allikevel skulle komme over noe om disse slekter så er det bare å ta kontakt.Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.