Gå til innhold
Arkivverket

[#45622] Randi Olsdatter Lund g 1786 m Ole Michelsen Vindenes i Fjell


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Jomfru Randi Olsdatter Lund giftet seg i 1786 med Ole Michelsen Vindenes/Vinnes i Fjell.Jeg har hans aner og Randi og Oles barn, men jeg finner ikke ut hvem Randi/Randine?/Ragnhild? Olsdatter var, og hvor hun kom fra. Har prøvd å spore henne opp før:• Yngve Nedrebø, SAB / DA, 30.08.2003 10:54 (2) Det ble holdt skifte etter Randi Olsdatter Vinnes 29. juli 1796 (Nordhordland skifteprotokoll 9a - 339), til enkemannen Ole Michelsen, og barna Michel, 11 år, Ole, 6 år, Petter, 4 år, Marie, 9 år, og Marthe, 3/4 år. Formynder for sønenen var farbroren Jacob Michelsen, for døtrene Ole Rasmussen Windenæs. Det var gjeld til et par kjøpmenn i Bergen, men dessverre ikke noe som tilsynelatende kan forklare hvor jomfru Lund kom fra!Det klarte jeg ikke da, men jeg liker ikke å gi opp...:) Så hvis noen har noen teorier om hvor Lund kan være, eller rett og slett hvem Randi var, så vil jeg gjerne høre!Med vennlig hilsen Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo.Det var ikke mer info om Randi/Randine?/Ragnhild? Olsdatter Lund i den nye bygdeboka for Fjell. Forøvrig omtaler bygdeboka en dødfødt tvillingsønn som er født sammen med Marthe (Martha) i 1795Men siden Randi bruker Lund som en del av navnet, kan det være Lund i Fana, eller Eidfjord, Voss og Kvinnherad?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Vanskelig å finne noe svar på dette, Lund finnes mange plasser, men litt faktaopplysninger.Det er jo i denne sammenheng uvanlig at ei dame titteleres som jomfru på landet, noe som tyder på ein eller annen tilknytting til ein handelsmann eller lignende, ihvertfall ikkje bondestand. I tillegg skal det legges merke til at Ole M. sin datter i hans 2 ekteskap og sønnen Mikkel kaller begge døttrene for Randina, derfor er det grunn til å tru at dette er hennes riktige fornavn. Ole M og Randina/Randi kaller den ene dattera for Maria Katarina og eine sønnen for Peder Jacob, også ein uvanlig navnekombinasjon som kanskje kan ha tilhørlighet til hennes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Skal være Petter Jacob, sjøl om det står Peder i 1801 tellinga. Petter er også ett uvanlig navn, mens Peder var veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er ett skifte fra Glesvær etter ei Dorthea Lund Glesvær, det skiftet ville eg sjekke for det finnes ingen Lund på Glesvær, som eg veit om, men det er kanskje noen på handelshuset der Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Hei, og takk for engasjementet! Jeg prøvde meg litt på kjøpmenn i Bergen om de hadde noen døtre Randine, men det ble for vanskelig.De to siste innleggene er svært interessante. Det ville vel ikke være naturlig for en mann fra Vinnes å gifte seg i Sund hvis det ikke var for at bruden kom derfra? Det må jeg prøve å undersøke nærmere. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 7 og 8.Det var/er ingen garder i Sund sokn som heter Lund, så enten er Christen Dognaldsen oppført feil, slik at det skulle stått garden Sund eller så må dette være ein gard utenfor Sund sokn. Eg har ikkje klart å finne ut kor disse Dognaldfolka kom fra, for det var fleire av de.Når det gjelder de på Vindenes, så låg disse under kyrkja i Sund sokn, sjøl om de nok vart vigde i Fjell kyrkje. Mange ekteskap på den tiden var arrangerte og slekta til Ole Mikkelsen var av den tids velståande bondestand og at det her har foregått ein konstellasjon mellom handelstand og bondeætt, ser eg ikkje vekk frå. Ville lagt ut en forespørsel på Arkivforum om skifte nevnt i innlegg 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, eg gjorde det. Dessverre inga dotter Randine der... Men det var vel for mykje å håpe at vi skulle klare å finne ho, når dei som skreiv bygdeboka for Fjell ikkje har klart det. Eg tenkte at dei kan hende ikkje hadde strevd så hardt med det, sidan ho berre var inngifta til Fjell, men .. Eg les framleis om handelsmenn Lund opp og ned langs kysten og håper enno på napp. : )Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Signe Marie Solheim

Prøver å løfte denne opp igjen. Det har visst gått snart fire år siden sist, men jeg er like langt... Har forsøkt å leite litt mer på Dorthea Margrethe Lund som døde i Sund [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=56&filnamn=skifnhor&gardpostnr=4250&merk=4250#ovre>Lenke Det kan være noe der. Her er lenke til en dåp i Bergen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe? slag=visbase&filnamn=dp12011719dk&personpostnr=66455&merk=66455 Jeg tenker på den andre fadderen som heter Lund: Cathrine Magrete, siden Randi kalte sin ene datter for Marie Kathrina. Og her er det en Reinert Olsen Lund Lenke Hvem nå han kan være? Denne her er vel mer tvilsom, men noen navn stemmer med Randis barn. Her er Jacob Lund med far Claus Peter Lund: Lenke Her er Iver Olsen Lund: Lenke Og Axel Olsen Lund Lenke Og Arne Olsen Lund Lenke Og til slutt Janiche Olsdatter Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ser at noen av lenkene ikke fungerte etter planen, men hensikten var mest å løfte dette opp igjen, så - dersom noen av dere har funnet ut noe mer om Randi på disse fire årene, så setter jeg pris på å få høre om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.