Gå til innhold
Arkivverket

[#45625] Ingebret Tommesen gift med Sofie Kristoffersdatter fra Bærums Verk rundt 1760


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Ingebret Tommesen var gift med Sofie Kristoffersdatter i 1794. Han arbeidet som gryteformer på Bærums Jernverk og døde i 1822.Under dødsfall står det at han var 67 år, han skal med andre ord være født ca. 1755. Har gått igjennom kirkebøkene fra 1752-1763 for Asker. Jeg fant kun en Engebret Tommesen f. 1763 med far Tommes Ottesen og Mari Engebretsdatter.Vet noen om det er de riktige foreldrene som jeg har funnet.Kunne kirkebøkene sprike med så mange år, her dreier det seg om 8 år. Isteden for 67 er han isteden 58-59 år når han døde.Hvis han da ikke kommer fra et helt annet sted.Noen som kjenner familien.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I folketelling 1801 finner du familien her: Lenke Her er oppgitt alder 39 år. ( ikke uvanlig med et par års avvik, men 8 var vel mye) Tror nok at den alder som ble oppgitt ved dødsfallet er unøyaktig. Engebret som du har funnet døpt f. 1763 passer bedre med alder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Ingebret og Sophie: LenkeFant den ikke i digital kirkebok for Asker i 1792, men boka var litt vanskelig å tyde. Dessverre står ikke foreldres navn nevnt her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, det fant jeg vielsen i kirkeboka. Ført under 1793 nr. 15 , på slutten av året?Ingen fedre er ført opp, kun forlovere tror jeg? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står at de ble forlovet på slutten av 1793, 15/11, og viet 19/1 1784 i Haslum krk.Når det gjelder dåpen til Ingebret Thomasen/Tommesen som du fant i 1763 så får jeg det ikke helt til å stemme. Jeg leser farens navn som Tosten Østesen (Østensen eller Østeren) og ikke Tommes Ottesen. Lenke til dåpen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig i dein tolkning Berit.Her fant jeg en kilde som har faren nevnt som Tosten: LenkeKan hende at Engebret Tommesen kan være f. på Kongsberg, Lurer på om jeg ikke var borti en med det navnet f. 1760. Skal se om jeg finner han igjen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Navnene Thommesen Rødder finner jeg igjen flere ganger i Avskjedigelsesmantellet for Kongsberg Sølverk 1805.Ikke umulig at Engebret kan være sønn av en bergverksarbeider?Skal se om jeg kan finne flere opplysninger.Mulig du må lete i skifter for å finne svar på hvem foreldre til Engebret Tommesen var.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

To av disse Rødder sønnene er nevnt i avskjedigelsesmantallet 1805, Benjamin og Fredrik Thommesen. De har gått i farens fotspor.Kan hende Engebret ( Ingebret) havnet i jernverk i Bærum ?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen hjertlig takk for responsen. Er enig med dere begge at det ikke er Tommes uten Taasten som står som far til Ingebrigt fødd 1763.Har sett på barna til Ingebrigt og Sophie, av de jeg har funnet. Navnene er Hans Friderich, Anne Sørine og Grethe.Sporet til Gunn er interessant, skal følges opp. De navnene som Gunn fant til søskene til Ingebrigt, ligner litt på oppkalling på barna til Ingebrigt og Sophie. Eneste er moren som da skal hete Barbro, ingen oppkalling etter henne.Fadderene til de 3 barna jeg har funnet, har ingen anknytning til de i Kongsberg dessverre.Skal sjekke om det finnes flere barn etter Grethe som er født 22 mars 1803. Kan være at det også er noen imellom Anne-Sørine født 13 nov. 1799.Takk enda en gang.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg fant en pike med navn Cathrine Thomesdatter som ble konfirmert i 1773 i Asker. Familien må ha bodd der på det tidspunkt. Jeg fant ikke at hun skal ha blitt født i Asker.Fant en annen kandidat Som far til Ingebret Thommessen. Han het Thomes Ingebretsen født: 1718 i Ullensaker. Rent aldersmessig passer han som far. Thomes er et uvanlig navn, ikke mange som heter det i Asker. Har faktisk ikke funnet noen.Folk reiste vel fra hele Akershus og andre steder i Norge for å få seg arbeid på Bærums Jernverk. Vet noen om Jernverket hadde nedtegnet opplysninger om sine ansatte, om eventuellt det finnes arkivert idag.Noen som vet om Thomes Ingebretsen hadde en sønn som het Ingebret, bøkene fra Ullensaker går ikke så langt tilbake her på nettet.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.