Gå til innhold
Arkivverket

[#45627] Lotte og Magne Sivertsen Bondø, Vikna kommune, Nord Trøndelag.


Gjest U. Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest U. Knudsen

Hei.Er det noen som kan hjelpe meg med dette.Magne Sivertsen (Syvertsen) gift med Lotte (?) Bondø. Regner med at de er født før 1900 begge to. De fikk barna sine på Bondø i fra ca 1916-1924? Randolf, Regine og Svanhild. Skanna kirkebøker for Vikna slutter i 1912, så der finner jeg foreløbig ingenting.Har hvert inn på folketelling 1900 Bondø, Vigten, Nord Trøndelag.Har funnet dette; Lotte Henriksdatter ca 1894. Hennes foreldere, Henrik Karlsen og Regine Rasmusdatter. Vet ikke om dette er de rette folkene,har gått etter navnet Lotte og Regine.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei UnniViser til Viknaboka, bind II, s 400: Lotte Bondø (f. 1894 d 1930) g.m. Magne Dekkerhus (f. 1891) Tre barn: 1)Randolf f 1915 (omkom med en fiskerbåt som ble rent i senk ved Lødingen), 2) Regina f 1918 g.m. Oliver Kvalø, 3)Svanhild f 1924 gift og bosatt i Brevik.Lottes foreldre er Henrik Karlsen f 1857 d 1930 og Regine Rasmusdatter f 1856 d 1920.Henriks foreldre Karl Hansen f 1815 Bondøya(foreldre Hans Jensen og Ellen Gautsdatter) og Anna Gundersdatter f 1827 Fjukstad (foreldre Gunder Thommassen Grønvold og Ingeborg Tørrisdatter).Regines foreldre Rasmus Jensen Sørøya (f 1818 d 1890) gift 2. gang 1856 med Kristine Paulsdatter Sylten (f 1834 d 1915).Jeg finner sikker noe mer lengre bakover i tid dersom dette er ønskelig.Jeg har ikke bind I av Viknaboka som omfatter Dekkerhus, så her må andre hjelpe til.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Lottes dåp: Lenke I bygdeboka står det følgende om Lotte: ' Lotte omkom i 1930 sammen med sin svigerinne Jofrid Bondø. De frøs ihjel ikke langt fra heimen etter å ha rodd på grunn. Det var frost og mørke vinters tid.'Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Her er vel Magne ved FT 1900 på 'Dækkerhus i Vigten' LenkeEtter å ha skumlest kirkeboka for Vikna (og nabosognet i Nærøy), finner jeg ikke Magne døpt der i 1891.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest U. Knudsen

Hei og takk til deg Dag.Tusen,tusen takk, dette var kjempetopp. Fint å få løsningen på dette. Da var det de rette folka jeg fant på 1900 tellinga. Fint at du tilbyr deg din hjelp. Kanskje at jeg kommer tilbake med fler spørsmål. Når det gjelder Svanhild 1924,som flyttet til Brevik, så er det hennes datter jeg hjelper med å finne slekta.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Her er det blitt noe feil på lenka i #4 . Når jeg nå sjekker lenka, viser den til garden Halsan og ikke til Dekkerhus. Har DA et problem med lenkene nå igjen ?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Vidar

Fra Viknaboka bind 1 (av Bjarne Borgan, 1969):Magne Sivertsen Dekkerhus, f. 1891. Gm Lotte Henriksen Bondø. Magne har 1 eldre søster Bina f 1890; senere bosatt på Byneset. Samt 5 yngre søsken. I tillegg hadde han 5 halvsøsken (født i perioden 1879 - 1884), siden faren var gift to ganger.Magne's foreldre: Sivert Olaus Sivertsen Dekkerhus (f. 1852 på Vikestad, Vikna; d. 1901) og Anna Mikkelsdatter (f. 1864 i Vågøya, Vikna).Magne's halvsøsken var fra Sivert's første ekteskap med Bina Lauritsdatter (f 1857). Bina døde 1885, og Sivert ble attgift i 1890 med Anna.Per V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Vidar

Fra Viknaboka bind 1 (Bjarne Borgan):Anna Jørgine Mikkelsdatter f. 1864. Gm Sivert Sivertsen Dekkerhus.Anna's foreldre: Mikkel Adriansen (f. 1826 på Ofstad, Vikna; d. 1923 på Vågøya, 97 år gml), og hustru Kristianna Olsdatter Stakkskaret (f. 1830, d. 1900.Anna hadde 4 eldre søsken, hvorav eldste bror Jørgen overtok gården etter Mikkel & Kristianna. Og 6 yngre søsken.Per V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Vidar

Fra Viknaboka bind 1 (Bjarne Borgan)s 408:Mikkel Adriansen Vågøy sine foreldre: Adrian Jensen Ofstad og Marit Mikkelsdatter.Viknaboka bind 1 s 380-382: Mikkel Adriansen f. 1826 på Ofstad. Gm Kristianna Olsdatter Stakkskaret f. 1830.Mikkel's foreldre: Adrian Jensen Ofstad f. 1783, d. 1858; og hustru Marit Mikkelsdatter, f. 1789, d. ca 1860. Adrian & Marit giftet seg i 1813 og han ble i 1812 leilending på bruket Stranda på Ofstad (bnr 9).Adrian Jensen var fra nabokommunen Nærøy. Viknaboka skriver om ham: 'Adrian var utkommandert under krigen i 1808, og var med i et kompani under major Coldevin. I samme kompaniet var også Ole Skavhaug. De var med i flere trefninger, bl.a. ved Hjerpe skanse i Meråker'.Ifølge Viknaboka (som her baserer seg på notater fra bygdehistorikeren Paul Woxeng) kan Adrian's slekt føres tilbake til Adrian Robertsen Falkener (f 1512, d 1595), som var Borgermester i Trondheim. I Viknaboka gjengis hele denne slektsforbindelsen.Per V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Vidar

Viknaboka bind 1 s 144-145:Kristianna Olsdatter Stakkskaret, f. 1830. Gm Mikkel Adriansen Ofstad.Kristianna's foreldre: Ole Jørgensen f. 1798 på Lauvøya, Vikna, d. 1863; og hustru Elisabeth Hansdatter, f. 1795 på Torstad i Nærøy, d. 1832.Viknaboka bind 1 s 37 (Lauvøya):Ole's foreldre: Jørgen Jacobsen Melgård, f 1776 (? vedr fødselsår), d. 1826, og hustru Johanna Olsdatter f 1771. Jørgen ble bygselmann i Laøvøya i 1799. I 1815 flytta familien, inkl sønnen Ole, til Stakkskaret. Jørgen's fødselsår er i Viknaboka oppgitt til 1755, mens det i Nærøyboka står 1776 (som sannsynligvis er det korrekte).Elisabeth Hansdatter's foreldre kan du finne under Torstad i nabokommunen Nærøy (Nærøy Bygdebok (av Sveinung Leirvik) bind 4 s 25.Nærøy Bygdebok bind 4 s 308-309:Jørgen Jacobsen Melgård (f 1776 d 1826) var sønn av Jacob Henriksen Melgaard (f ca 1747, d 1810) og Gunnelle Jørgensdatter (f ca 1741, d 1794). Jeg regner med at Dag Fjær kan hjelpe deg mye mer om Melgaardslekta og forfedrene til Jørgen Jacobsen.Går ut fra at du selv får tak i Viknabøkene og bind 4 av Nærøy Bygdebok. Der er mye stoff om folkene i de slektene du søker. Lykke til !Per V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest U. Knudsen

Hei og takk for alle svar.Dette var kjempefint. Tusen takk. Skal på biblioteket i dag og bestille bøkene dere henviser til.Lenken til Folketellina 1900 Dækkerhus er ok. Printet den ut igår.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.