Gå til innhold
Arkivverket

[#45628] Brattlia i Vefsn: Peder Nilsen født 1718


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Peder Nilsen født 1718, sønn av Nils Nilsen d.e. og Gjertrud Knudsdatter, Brattlia. Ifølge Gardshistorie for Vefsn Særbind VII a side 482 ble han gift 1747 med Kirsten Jakobsdatter fra Vollen.I Bygdebok for Hemnes under Midt-Luktvasli (Håkalia) finner jeg en Peder Nilsen, også født 1718 som antakelig kom dit som enkemann. Han ble gift 1748 med Maren Augustinusdatter fra Holmsletta. Deres datter Martha ble gift med Nils Erichsen i Smalburemma (Særbind VII a side 369.Kan det her dreie seg om samme Peder Nilsen ?Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det kan være samme mann, og jeg har tidligere forsket på Marens søster Randi ser jeg. Under deres mulige far Augustinus Aronsen har jeg blant annet skrevet dette på Maren som hans mulige datter: Maren var født i 1707, og var senere i Midtlugtvassli. Dette har jeg sikkert fra bygdeboka for Hemnes.Tar denne familien fra begynnelsen: Augustinus Aronsen var født ca 1660, og han var bruker i Skresletten i Hemnes 1696-1700. Han var bruker i Holmsletten 1701-1714, og var deretter på Tømmermoen i 4 år, før han igjen ble bruker i Holmsletten. Begge ganger byttet jeg med Jacob Aasen. Barn:1)Randi født ca 1693, og er oppgitt å være 76 ved folketellingen 1769 ifølge bygdebok for Hemnes. I bygdeboka var hun i Blaafjell som voksen, men i kirkebøkene for Vefsn er hun å finne i Angermo iallefall i 1733 da sønnen Iver døpes. Hun var gift med Peder Haagensen Angermo2)Aron født ca 1694, og senere i Røssauren3)Jon født ca 1696, og senere i Holmsletten4)Jacob født ca 1699, og blant annet senere i Fjelldal.5)Siri født ca 1700, og senere til Lugtvatnet. Jeg har notert at hun var fadder til søsteren Randis sønn Iver Pedersen i Vefsn i 1733. Det var dette som ga meg grunnlag den gangen til å kikke på bygdeboka for Hemnes, og jeg holdt da på med Randis barn i Vefsn i kirkeboka.6)Johannes født ca 1702, og senere i Berg i Nord-Rana.7)Ivar født 1704-17318)Maren født 1707, som senere var i Midtlugtvassli.9)Johanna født ca 1710, og senere i Brugfjelldalen.Siden jeg gikk videre på Randi den gangen har jeg ikke noe mer om Maren og hennes ektemann. Dette var kanskje ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men håper du finner noe av interesse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk Anne Lise.Jeg regner også med at det må være samme Peder Nilsen.For øvrig har jeg tilsvarende registreringer som du refererer her.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiden Peder Nilsen som er gift (1748) med Maren Augustinusen skal være f. ca 1718 d. 31/5-1793 Luktvassli Midtre, Hemnes. De hadde foresten barna Peder 1749 og Martha Johanne f. 1751.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.