Gå til innhold
Arkivverket

[#45631] Nordmøre: Mons Pedersen Vasli, gift 1698 med Ingeborg Gunnarsdatter Gjul


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Jeg lurer på hvem som kan være foreldrene til Mons Pedersen Vasli, som gifter seg i Tingvoll i 1698 med Ingeborg Gunnarsdatter Gjul. Det ser ut til at de først bodde i Koksvika, Tingvoll, men senere på Eikrem i Straumsnesset. I 1691 fikk Mons Pedersen et barn med Kirsti Larsdatter Gjul. Jeg finner disse barna til Mons og Ingeborg:1. Abelund f. 1706 i Koksvika, hun ble gift med Gunnar Olsen Gjul og bosatt på Gyl.2. Barbro f. 1716 på Eikrem, gift 1750 med Ole Paulsen Skomaker. De ble bosatt i Koksvika og fikk barna Gjertrud f. 1750, Marit f. 1754 og Ingeborg f. 1762. Barbro døde i 1764, Ole Paulsen døde i Bekken 1765. Trolig hadde Mons og Ingeborg flere barn. Ved søk i IGI på FS får jeg opp følgende som kan være Mons og Ingeborg: Mons Pedersen f. 1670 i Tingvoll. Far: Peder Brubechen. Ingeborg Gundersdatter f. 1678 i Tingvoll. Far: Gunner Eindetz(?). To giftermål der kan også være aktuelle foreldre til Ingeborg: Gunnar Monsen gift 1671 med Margrette Sortdalen, eller Gunner Olsen gift 1670 med Ranney Joensdatter. Er det noen som kan vite mere om denne familien, og Mons og Ingeborgs foreldre?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Hei – har sakset noe stoff om Ingeborg og Mons i Gards- og ættesoge for Tingvoll, Bind 2 – Hans Hyllbak. Lurer på om Ingeborg var en Sveinsdatter?Under OPPIGARD GJUL (side 64)Gunnar Olson står oppført som brukar i 1701. Han var f. 1671, og etter namnet i trulovinga var han frå Talset. Han var gift 1697 med Ingeborg Sveinsdotter, og av borna deira veit vi om ei dotter: 1. Ane, f. 1698.Mons Pederson Vasli, gifta seg med enka etter Gunnar og fekk byksel i 1704 og dreiv visstnok med litt gjestgiveri på ein husmannsplass her. Under VASSLI (side 154)Mogens eller Mons var brukar i Vasslia kring 1624, men i 1645 var det enka som sat med garden. Dei andre som er med i manntalet er Jon, Guri og Lisbet. Av sønene til Mogens kjenner vi to stykker: 1. Peder, f. 1615. 2. Jon, f. 1617, g. m. Gjertrud Hansdotter Ramsli.Peder Mogenson var brukar av den eine halvparten av garden i 1667. Av borna hans er desse tre kjende: 1. Steinar, f. ca. 1650, gift 1671 med Anne Jonsdorter Kansdal. 2. Størker, f. 1652, g. 1687 m. Anne Pedersdotter Rimstad. Gardmann på Sponåsen. 3. Mons, f. 1660, gift 1698 med Ingeborg Sveinsdotter GjulUnder LIA (side 379/380)Svein Asmundson Lien var gift 1664 med Maren Pettersdotter Angvik og var brukarfolk på garden kring 1670. Borna deira var: 1. Ingeborg, f. 1668 gift 1697 med Gunnar Olson Gjul. Dei brukte Oppigarden på Gjul og flytta sia til Koksvika.I stadssak mellom prestegarden og Lia i 1726 var Ingeborg Sveinsdotter, som da var enke etter Gunnar Koksvik, framme vitna at far hennar brukte garden Lia i 20 år, altså fram til 1685. Far hennar var drengelaus, fortalde ho, og da var ho med far sin og køyrde tømmer frå Sæterlia. Ho såg aldri at faren hogg tømmer lenger vest, men berre i Sæterlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Steinar! Tusen takk for opplysningene! Her var det litt å gripe tak i. Men jeg lurer litt på hvorfor Hyldbakk skriver at Ingeborg ver enke etter Gunnar Koksvik i 1726? Skal uansett sjekke dette med kirkeboka. Flott at du tok deg tid til å svare på dette, igjen hjertelig takk skal du ha!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Har søkt litt på FS (IGI) da jeg har tenkt litt på om denne Ingeborg Sveinsdatter kan ha andre foreldre enn de som H. Hyldbakk skriver om. Tanken bak dette er at det er rart at Mons og Ingeborg kaller døtrene sine Abelund og Barbro, en skulle jo ha ventet at dette er oppkalling etter deres mødre.På FS har jeg funnet dette: Svend Kiervigen gift 1/11- 1665 med Appelone (Ablund) Olsdatter. På s. 162 i bind 1 av Straumsnesbøkene under Kjervik står det at 'Svein Erikson var gift 2. gong i 1665 med Ablund Olsdotter. Frå dette ekteskapet kjenner vi to søner: 1. Erik f. 1667. Han tok over garden. 2. Ola f. 1670.' Ablund Olsdatter døde i 1671, 37 år gammel. Det var skifte etter henne, så jeg skal sjekke i skifteprotokollene om Ingeborg kan være en datter av dem. Svein Eriksen Kjervik giftet seg tredje gang samme året med Marit Gjertsdatter Angvik. Roaldset skriver at: 'Vi kjenner ikkje til born i dette ekteskapet.' Ved Barbro Monsdatters dåp er disse faddere: Erik Kjervik, Ole Andersen Ødegård, Erik Nielsen Ødegård, Ane, Ole Langsets qvinde, Guru, Peder Kjerviks qvinde.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det ser ut til at det bare er Erik, 3 år gammel, som er nevnt ved skiftet etter moren. Men de har i hvert fall en sønn til, Ole, som var født i 1670, så hvorfor han ikke er nevnt vet jeg ikke. Han er ikke død før 1671.Ellers fant jeg dette i kirkeboken:Mons Vasliens datter Marit, ble døpt den 27. mai 1698, så da har de i hvert fall en datter til. Og det barnet Mons Vaslien hadde med Kirsti Larsdatter Gjul fikk navnet Lars og ble døpt den 23. august 1691.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.