Gå til innhold
Arkivverket

[#45649] Petter Andersen, født ca 1791, fra gården Sandnes, Søvde i Vandelven


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Vet at hans datter Kari Pettersdt reiste til Buksnes Præstegjeld, senere til Finnmark. (Hennes mor var Gunni Andersdtr.) Finnes det noen bygdebok fra Søvde der garden og folket er omtalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg har bygdebøkene for Vanylven, men der er ikke Syvde med - der finnes egen bygdebok. Petter Andersen er en av mine svigerdøtres ane via datter Maria Andrine Petersdatter Sandnes født 9.4.1819.Du finner Petter og foreldre her i 1801 LenkePetter er født på Sandnes i 1791 - døpt 29.9.1791 i Vanylven - gift 7.7.1816 samme sted med Gunie Andersdatter.Odd Brede Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Din svigerdatters ane via Maria Andrine Petersdatter Sandnes er sikkert den greina jeg er interessert i. Maria er sikkert søster til Kari Pettersdatter (f.1824) som er en av mine aner på farssiden. Kari bodde, fikk barn og ble trolig gift i Buksnes Præstegjeld i Nordland( finneer ikke at hun ble gift der). I 1865 folketellinga bodde hun i Finnmark, der de fikk flere barn enn de tre de fikk i Buksnes. Har etterslekta hennes etter at fam. kom til Hammerfest. Lurer på hvorfor hun dro til Nordland. Dersom du vil ha kontakt med meg og få opplysninger om henne på mail er adressa mi vigdis.helene@c2i.net. Det er mye jeg gjerne ville ha spurt deg om i forbindelse med den slekta. Takk så langt. Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Hei Vigdis.Gården som Petter Andersen kom fra heter Sandnes bnr. 6 og ligger på 6142 Eidså i Vanylven kommune. Det hørte til under Syvde kommune tidligere, men er nå i felleskommune med Vanylven.Jeg kan referere til bygdebok for Syvde, s. 557, der det står om Petter Andersen 1791/1875. Gift 1.g. i 1816 med Guri Andersdtr Vik 1797/1835(hun er fra Syvde og det står om henne også i samme boka). Gift 2.g i 1836 med Anne Andersdtr. I-Skår (også hun er omtalt i samme boka).Barn: Anne 1817, Marie 1819, Rasmus 1821, Jens 1829, Petter 1831/35, Gullik 1838 men ingen Kari!!Prøv å fjernlåne boka og du vil få masse informasjon om anene dine.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.