Gå til innhold
Arkivverket

[#45655] VEFSN ? Olava Pedersdatter Bønåen i Vevelstad


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Michel Christian Jonsen, født 1765 på Øver-Hjortskardmoen, Grane, var bosatt i Bønåen i Vevelstad. Hans far var Jon Michelsen fra Fallmoen i Grane. Michel giftet seg i 1794 i Tjøtta kirke med Olava Pedersdatter født ca 1771.Olava er min 3. tippoldemor, og jeg har hittil ikke klart å finne hennes foreldre. Ingen med navnet Olava, Lava eller Lavina Pedersdatter er funnet døpt i perioden 1768-1776 i Alstahaug, Herøy, Tjøtta eller Stamnes.Arnt O. Åsvang skriver i ”Vevelstad II” side 165 at Olava ble oppfostret på Bønåen hos Nils Hansen, som i 1794 fikk bygselbrev på gården. Ifølge Åsvang overtok denne Nils Hansen gården etter Peder Pedersen som var bruker fra 1750 til ut i 1770-åra. Jeg får da mistanke om at Olava er datter av denne Peder Pedersen. Vi finner han i skifte sluttført 1773 i Bønaaen. Hans kone Agnes Hansdatter er da død, men Olava er ikke oppført. Kanskje Peder har vært gift tidligere ?. Ifølge militære ruller er han født ca 1735.Agnes Hansdatter er vel henne jeg finner i Gardshistorie for Vefsn Særbind VII a, Tuvneset, side 26 (datter av Hans Michelsen og Marit Ingebrigtsdatter). Det oppgis der at hun var bosatt i Bønåen. Kanskje Peder Pedersen også kom fra Vefsn ?Jeg håper at noen har anledning til å undersøke i kirkeboka for Vefsn om Olava er døpt der.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

28. oktober 1768 døpes Olava (uekte barn) på Hals. Faren var Per Pålsson, senere husmann på Hals, f. 1737 på Leira i Leirfjord. Mora var Randi Persdotter, rimeligvis f. 1734 på Perjorda. Faddere var ekteparet Jon Larsson, f. 1719 på Perjorda, og Marit Ingebriktsdotter, videre Israel Pålsson, f. 1742 i Almlia, Anna Kristensdotter, f. 1744 på Remneset, og Dordi Olsdotter, f. 1747 på Halsøya.Verken Randi Persdotter eller Olava Persdotter er nevnt i 1769-tellinga i Vefsn.Mvh Halvard Lundestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Tusen takk for god hjelp.Randi Pedersdatter 'har jeg hånd om'. Som hennes eldste aner har jeg registrert Aron Steensøn i Holmsletta (oldefar) og Haagen Pedersen i Midt-Luktvassli (bestefar).Peder Paulsen finner jeg på Hals i 1769. Hans mor Lavina Olsdatter født ca 1714. Hun er enke.Gjennom fadrene fant jeg ikke noen spor, men Dordi Olsdatter født 1747 er kanskje halvsøster til Peder ? (hun er også oppført i 1769 på Hals som Lavina si datter ?).Hvem var Lavina gift med og er hennes foreldre kjent ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Per Pålsson og Dordi Olsdotter var halvsøsken. Faren til Per Pålsson var Pål Jensson, død 1759 på Leira. Han og Lavina Olsdotter var ikke gift. Lavina Olsdotter giftet seg i 1745 med Ola Knutsson, husmann på Halsøya, død 1767. Opphavet til Lavina Olsdotter er ukjent.Mvh Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg takker Halvard for alle alle opplysninger og regner med at jeg er kommer lenger når det gjelder anene til Olava Pedersdatter. Hjertelig takk. Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.