Gå til innhold
Arkivverket

[#45666] Nummerering når sidetall mangler


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Enkelde kilder har ikke påskrevet side/folio-nummer, og da oppgis heller ikke de i side/bildevisningen her. Burde man ha et 'konstruert sidetall' i tillegg, som gjør det enklere å gi hverandre referanser?Hvis dette er drøftet tidligere, ber jeg om oppklaring.Lenke- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Jarl. Den permanente sidelenken (som du viser til i ditt eksempel) og den permanente bildelinken er jo nettopp slike referanser. Parameteren idx_side som i ditt eksempel er satt til -8, viser at dette er bilde (eller konstruert sidetall) nr 8 for ditt spesifikke utvalg.Systemet er konstruert slik at dersom denne paramteren er et postivt tall brukes det som sidehenvisning identisk med paginert sidenummer. Er ikke sidene paginert benyttes sekvensnummer i utvalget som indikeres med en negativ parameter. Er ikke sidene paginert vil et postivt tall virke likt som et negativt, altså som et sekvensnummer (konstruert sidetall)Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ok. Kanskje det er tilstrekkelig.Jeg tenkte, litt sånn 'Rema 1000'-tanke, at jeg kunne oppgi side-nr i mine notater, i epost eller i kildenotatet i mitt slektsprogram. Den permanente sidelenken oppfatter jeg som litt kryptisk. Men jeg må kanskje bare gjøre meg vant til dette?Har hatt veldig glede av å kunne skrive inn side/folionummer direkte i passende felt når jeg skal sjekke opp noe. Nå må jeg enten hente 'den kryptiske' perm. sidelenken, eller så må jeg bla meg side for side (evt. med 5 el 20... av gangen). Hadde vært greit bare å kunne skrive inn ett tall...?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Jarl. Skjønner godt hva du mener. Foreløpig er det eneste jeg kan foreslå at du noterer det negative sidenummeret i den permanente sidelinken.Når du senere skal slå opp på siden overskriver du sidefeltet hvor det står 'mangler/missing' med dette tallet. I ditt tilfelle vil positive og negative tall virke likt, mens for paginerte sider vil et positivt tall gå til foliosiden, mens et negativt tall går til sekvensnummer i utvalget.Håper dette er til nytte.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.